Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2655 ggr
TBag_
3

Gillar inte min katt

Tja!
Jag och min fru köpte två katter för 6 månader sedan.
De är båda huskatter och väldigt trevliga egentligen. 
Jag bryr mig om katterna, vill att de mår bra så vi har ett dyrt och bra foder (spannmålsfritt), vi har kattunnel, klätterställning och annat smått och gott. 

Problemet är att en av katterna är väldigt gosig. Det kan ju låta som jag driver nu, men det gör jag faktiskt inte. Visst är det härligt att ha en katt som är gosig men hon är FÖR gosig. Jag får ALDRIG vara ifred, i början var det lugnt men det har gått så långt att jag allmänt stör mig på katten och hela hennes personlighet. 
Jag vill ju att hon ska må bra, jag är ju ändå en människa som bryr mig om djur.
Kan man få henne att bli mindre krävande och kvävande?

Den andra katten hoppar upp någon gång om dagen och vill sova på en när man ser film, eller vill bli klappad. Den jobbiga låter en aldrig få sitta själv i soffan någongång. Jag kan sitta i soffan 12 timmar, och katten ska ligga på mig 12 timmar, man kan klappa och klappa och klappa men hon får aldrig nog. Jag själv trivs med att bara få vara utan kroppskontakt ibland, så sista tiden lyfter jag ner katten jämt när hon kommer för att jag orkar verkligen inte med henne. Hon är kastrerad och hon löper alltså inte men ändå kan hon springa runt och vråla olyckligt för att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet trots att man gett henne det i timmar. 

Hon och andra katten sover ihop, tvättar varandra och leker, men det verkar inte direkt hjälpa. Jag vill inte att ni hatar mig nu, för jag bryr mig om katten men det blir för mycket. Om min fru inte gosat med katten hela dagen så blir ju jag illa tvungen att gosa och klappa henne så hon inte blir deprimerad. 

Vi skaffade katter för att de har integritet jämfört med hundar, men inte den här katten alltså. Vad ska vi göra? Jag vill ju inte att hon ska må dåligt. Den andra katten är som en typiskt katt antar jag, kommer när det duger för henne och självständig.

Detärjag1
12

ge mig henne? 😍

[Daisy-Moa-Elsa]
9

När jag kryper upp i soffan på kvällen kommer kisse. Jag har ìnga problem med det då det kanske handlar om ett par timmar.

Blir dock fundersam till att du sager dig vara i soffan i 12 hrs- Ser Inga konstigheter i att kisse vill vara nära dig då, de sover ju ändock majoriteten av dygnets timmar. Undrar dock varför du spenderar 12 hrs per dygn i soffan… utan att du behöver svara på varför men jag förstår din katt om du ligger där så länge och kitten tycker om dig ligger nära dig

TBag_
0

Det var ett exempel. Men ibland kan jag sitta och spela en hel dag (tv-spel) och då kan det bli några timmar. Jag kanske bara inte är en kattperson? Jag hade en kompis över häromdagen som träffat katterna några gånger nu och han älskar katter själv. Han har också två, men sist sa han att han faktiskt började bli lite trött på min katt just för att hon blir som ett plåster. Det är något speciellt med henne, innan tyckte han "åh vilken fantastiskt gosig katt" men nu börjar det bli för mycket även för en inbiten kattkille.

[Udoon]
1

Jag tycker det låter ganska mysigt med en kelig katt, men jag förstår att det är jobbigt om den skriker så fort den inte får uppmärksamhet. Båda våra blev så på ålderns höst när seniliteten satte in, så har inga direkta råd att ge😕

Provat att bara ignorera när den skriker? Katter är på intet sätt dumma, utan får dom sin vilja igenom när dom skriker så lär dom sig ju att det fungerar, precis som småbarn🤦‍♂️ Men då gäller det att hela familjen är med på det, och att man håller sig till det, att när det är färdigklappat så är det. Djur förstår inte "ibland" eller "kanske" så man måste vara konsekvent.

Inget vi gjorde med våra katter då dom var så gamla och såsiga i huvudet, men är det inte därför katten håller på så kanske det kan vara värt ett försök?

TBag_
0

#4 Tack för svar!
Vi ignorerar henne redan när hon skriker, har vi gjort från början. 
Kan man inte få katten nöjd med närhet på annat sätt? Typ ge henne ett gosedjur som hon tyr sig till eller nått

Scorpio97
2

Låter som ett väldigt jobbigt läge.

Men tyvärr tror jag inte det går att göra så mycket. Hon har uppenbarligen ett stort behov av närhet, och du har inte det. Både människor och katter kan vara väldigt olika, vissa kräver närhet medan vissa är ganska ointresserade av det. Det var synd att ni fick en så gosig katt när vi valde katt just för att dom oftast är mer självständiga. (Personligen skulle jag nog ha valt en raskatt istället för huskatt då, för en hos en raskatt vet man oftast mer vad man får. Men det är såklart lite sent nu. Men om ni skulle vilja skaffa fler katter i framtiden kan det vara något att tänka på)

Så i princip är det bara att acceptera det. Försök hitta lösningar. Kanske hon accepterar att ligga på en av dina använda t-shirtar istället, åtminstone en del av tiden? Ett gosedjur? Om dom får mat i matskål idag, kanske det skulle fungera att ge i någon form av foderleksak istället, så blir hon lite mer upptagen på annat håll?
Sen är det ju helt enkelt så att alla katter fungerar inte ihop med alla människor. Det är inget fel med att omplacera en katt man inte trivs med, för både ens själv och kattens skull.

//Jessie

Gronstedt
4

För att få vara i fred vid datorn så kramar jag kissen ett par tag när han kommer klängande, och föser honom sedan vänligt vidare till en dyna vid bordskanten, där han ligger ovanför elementet inom 20 cm från mig, och det är han rätt nöjd med. När han kavar närmare klappar/gosar/buffar vi ett tag, och så är han nöjd med att ligga där igen. Eller så sätter han sig upp och lutar ögonbrynen på min arm, men det kan jag leva med. Och så får han ett vänligt ord och/eller ett par klappar emellanåt. 

Jag sitter vid datorn och kissen snusar på sin dyna mest hela dagarna.

[Ruffsetuss]
2

Verkar det som om hon har ont ? Om inte så blir väl hon hög på måbrahormonet som utsöndras när du kelar med henne 😉 finns spray med hormoner för oroliga katter kanske något att pröva ett tag ?

TBag_
0

#6 Tack för ett bra svar! 
Jag ska testa mataktivering eftersom hon samtidigt är ett matvrak så kanske det skulle kunna hjälpa lite. Jo, omplacering är något jag funderat på men hon är lite otrygg i sig själv så vet inte om hon skulle må så bra av en flytt. 

#7 Vad bra att det funkar för dig och din katt, dock funkar inte det för mig.

#8 Nej, ont har hon inte så som hon springer och leker som en galning med andra katten titt som tätt. Vad är det för spray, var kan man köpa? 
Tack för tips!

[Ruffsetuss]
0

Finns i Zoo /Djurartikel affärer som Djurkompaniet, Arken , Djurmagasinet osv.

Kutterkatt
0

Jag har hört mycket gott om Spirit Essences som Jackson Galaxy använder! http://www.spiritessences.com

ElisabethB
1

Har själv en katt som är likadan. Blir det för mycket brukar jag gå en promenad eller flytta på henne till en annan stol/sängen eller liknande. Tror du får leva med att hon är sådan.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

annzoo
3

Tycker din fru också att katten är jobbig tycker jag att ni ska kolla efter ett nytt hem.

[helga21]
0

Är det hon- eller hankatter? Är de kastrerade? Om det är honkatt som är okastrerad så kan det bero på att hon löper.

Scorpio97
0

#14 Det står i texten att hon är kastrerad

//Jessie

[helga21]
0

# 15 OK. Ber om ursäkt 😞

Bästakompis
5

Jag tycker inte heller det är fel att omplacera om man inte går ihop med sitt djur. Det är bara det att det är lite skambelagt, man vill ju gärna ha en bättre förklaring i annonsen liksom. Men de flesta djur mår inte dåligt av att byta hem, bara det inte blir för ofta. En katt kan ju leva i 20 år och då gäller det ju att man trivs ihop. Men sen kanske ni kan tänka över vad ni kommer att ha för livsstil framöver. Om du och din fru kommer att skaffa barn, hus, trädgård, bil och sommarstuga under de närmsta åren så kommer du knappast att sitta i soffan så mycket att din klängiga katt är ett problem. Det räcker faktiskt med ett barn för att man bara ska ha tid att pusta ut nån liten stund om dan….med katt i knät då för eran del.