Ingen Klo Baktass
Först vill jag säga jag kommer 100% garanterat ringa veterinären imorgon för min lilla katt, han har ont och klon ser ut att vara borta.
När jag hämtade honom idag ute så såg jag torkat blod på hans bakben, sedan när jag kollade närmre var det hans ena baktass, torkat blod och vad som ser ut som en klo som är helt borta.
Jag får inte trycka, inte ens röra hans baktass, han morrar och kloar tag i mig. =( Måste ha så ont!
Jag har tryckt lite på bakbenet och det är när jag närmar mig själva tassen han säger ifrån.
Har ingen aning vad som har hänt =(
Vill de ska kolla så han inte brutit tån/tassen heller, men han hoppar runt och går som vanligt.
Men han har ont, eftersom jag ej får röra honom där.
Har ni varit med om något liknande?
Hur gick det i sådana fall mer er katt?
Läktes det snabbt, vad gjorde veterinären, medicinering?
Min Oberon slet sönder klor på baktassarna en gång och det är viktigt att alla klokapselrester (om sådana finns kvar) opereras bort. Oberon fick ett flertal klokapselrester bortopererade och efter det skulle tassarna vara bandagerade och rengöras dagligen till det hade läkt. Han fick även smärtstillande och antiinflammatorisk medicin och fick ha en jättestor tratt på huvudet.
Det var jobbigt att bandagera tassarna och få bandaget att sitta kvar, men klorna läkte fint och växte ut igen.
Sajtvärd Katter iFokus
Vår hankatt hade två klokapselbrott i somras, bara några veckor efter varann. Nu var klorna kvar, men var (hela klokapseln alltså) brutna så att dom pekade rakt åt sidorna), så det är inte helt lika det som din katt har.
Vad veterinären gjorde var att ta bort klon och sen fick vi se till att katten inte kunde slicka sej på foten under ca 10 dar. Han fick totalfreakpanik av tratten som dom satt på (båda gångerna) så det fungerade inte alls. Istället så sov min man och jag i skift, för att se till att han inte kom åt sin tass. (Ja, jobbigt var det! Men allt för våra käraste! ;) )
Våra katter är frigående katter, så dom går in och ut som dom vill. Men nu var vi tvungna att se till att han inte kom ut under tiden.
Problemet med vår katt var också att han gått igenom en tuff FORL-operation (tandsjukdom där dom tog bovt en hel del tänder), så jag har inte längre ordning på vad han fick för vad. Men antibiotika fick han iaf, med mera…..
Men som sagt, vår katts klor satt kvar, men totalt brutna. Om dom behandlar det ungefär likadant som vår katt så får du räkna med 10 dagar ca för behandlingen. Helst med tratt och ingen utgång osv.
Klorna har växt ut alldeles utmärkt, faktiskt alldeles för bra, för nu hör jag när han går (det "klickar" i golvet när han går inomhus) att jag måste på något sätt komma åt att klippa klorna igen.
Men definitivt ska du låta en veterinär titta på klon! Hoppas att det går bra och att han kryar på sej snabbt!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ja, nu när jag ser svaret som OberonsMatte ger så kommer jag på också att han fick bandage kring tassen/tassarna. Men det räckte med att han sprang utmed golvet ett par vändor för att få bort tratten så for bandagen all världens väg också!
Tratten var ett trauma, verkligen! Han kastade sej i väggar, golv, bord, tak, stolar, överallt för att få bort det skrämmande objektet. Bandagen bara flög sin kos av bara farten.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Hmm ja jag misstänker att han kommer få medicin och bandage, de vill nog se så hela klon e borta. Jag får ju som sagt inte röra honom på tassen =(
Det ser ut som om hela klon är borta, usch!
Han har inte varit på sin tass alls nu under kvällen, han ligger här bredvid mig och bara sover.
Men säkerligen med bandage på så börjar nog saker hända, min hund när hon har bandage så brukar det försvinna under natten när matte sover ;)
Min katt är också ute katt, så han lär vara hemma/inne under läknings tiden.
Hoppas vi får en tid snabbt hos veterinären.
Jag har ingen erfarenhet av detta men jag önskar dig o din kisse lycka till. ❤️
https://jazzans.wordpress.com/
Ringt. De sa jag kunde avvakta men skulle han bli besvärad så får jag komma in med han. Han hade visst botten av klon kvar, så den har liksom brutits av.
Han har inte lika ont idag, jag fick kolla på tassen ordentligt.
Så jag håller lite koll på honom.❤️
#6 Det var en konstig telefonrådgivning. Hur kan personen veta hur tån ser ut utan att undersöka den?
När min Oberon skadade klorna rejält avvaktade jag (eftersom jag inte visste bättre) och som ett brev på posten blev de infekterade och luktade jätteilla. För att undvika infektion och för att klon ska kunna växa ut igen behöver man operera bort eventuella rester och sedan tvätta och skydda tån från smuts och bakterier medan den läker. Det borde alla veterinärer veta.
Eftersom det är smärtsamt för katten behöver den även smärtstillande.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tycker som OberonsMatte, det var ett konstigt råd du fick. Jag håller med i allt du skriver i #7!
Vad jag förstått från vår veterinär så kan också klon växa ut fel och bli "missbildad" om man inte tar bort den skadade klon, om klokapseln är skadad.
Jag skulle absolut ringa och boka tid veterinären med katten för att låta dom titta på klon! Om du kan kanske du ska välja en annan veterinär än den du har ringt till också……
Meeow!
Nu satt jag o rengjorde tassen o såg han hade köttsår o hela grejen på tån o det kom gegga ut. Vi har tid 14.30 idag =) Min lilla pojke =(
#9 Usch då, skönt att du fick tid direkt!
Sajtvärd Katter iFokus
Klon såg fin ut men hans tå var delad i två 😢
Han är inne å får stygn nu. ❤️
Ska hämta honom om 1 timme 🙂
Sydd o klar =)
Nu vandrar han omkring rastlöst i lägenheten med sin lilla krage på… vet inte riktigt vad den är bra för eftersom jag redan sett han kan nå sin tass med kragen på.
Har även skakat bort sitt bandage 2 omgångar.
Hur brukar ni göra med bandaget?
Tänker mest när han ska gå på lådan så han inte får grus i såret.
Skönt att du fick komma in och få kisse undersökt
Det där med att få bandage att sitta kvar är inte det enklaste inte. Så ser också fram emot tips på det
#12 Min Oberon fick en ovanligt stor tratt (23 cm i diameter) , så med den kunde han faktiskt inte nå sina baktassar. Om han tar bort bandaget med munnen kanske du ska köpa en större? Annars är det ju som sagt ganska lätt för dem att bara skaka bort bandaget! Det enda råd jag kan ge är att lägga om det när det händer och låta bandaget gå en bit upp på benet. Man blir lite snitsigare för varje gång man gör det, men lätt är det inte!
Sajtvärd Katter iFokus
Ah… ska testa bandagera om det högre upp på benet.
Nu har han slocknat under min säng.
Han skakade bort bandaget.
Vad skönt att din lilla kisse blev omhändertagen! Och att klon såg bra ut i alla fall.
Vi gav upp när det gäller bandaget (och tratten som jag skrivit förut). Därför sov jag och min man i skift, så att vi kunde hålla uppsikt över honom så att han inte slickade sej på tassen. Och rengöring, rengöring, rengöring, med saltlösning/alsollösning/klorhexidin. Det var lättare för honom att acceptera att vi måste rengöra titt som oftast än att ha bandaget på….
Nu blir nog din kisse fin i tassen snart! 🐱
Meeow!
Jag har bandagerat om det och högra upp, han har haft på den 1timme snart, men allt kan ju hända hehe. De andra gick bort efter 5 minuter så denna ha suttit lite längre iaf.
Tratten är ingen mening, den är för liten, han når ju till tassen med tratten på så då kan han lika gärna vara utan tycker jag.
Jag hoppas att bandaget sitter på iaf under natten, så länge han sover gör han ju inget, är när han är å vandrar som han skakar med tassen då det kan ramla av.
Men men, han är sydd och hel iaf =)
Min katt fick klobrott på en klo på frambenet i somras. I början var det mycket svordomar när han skakade av sig bandaget minst en gång i halvtimman. Vi insåg snabbt att vi behövde en annan lösning. Jag sydde som en fingertuta fast för hela hans tass, som nådde upp till armhålan och så knöt vi fast den med en rosett på ryggen. Nu funkar ju kanske inte det lika bra när det gäller baktass men tänkte om någon läser detta och har en katt med bandage på ett framben.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin