Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4486 ggr
Rosagurkan
0

Problem med katt som rullar sig i lådan!

Hej! 

Min katt började för ca 2 mån sen rulla sig i kattlådan.. (hon är ca 5 mån)
Vad ska jag göra? Varför gör hon så? Hon är en långhårig Birma/Ragdoll och heter Skrutt. Har en hane av samma blandning som är 7 månader (dom är alltså inte syskon) Om det ska ha någon betydelse till att hon rullar sig i lådan? Hon vill ligga uppe vid huvet när man ska sova, dock inte så mysigt när hon rullat sig i lådan..😕

Någon som vet varför hon gör så? Tacksam för tips o svar! 🙂

Katthemsmatten
0

Kastrerade?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rosagurkan
0

Nej

Katthemsmatten
0

Då är det dags att göra det. Kan ändra beteendet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rosagurkan
0

Jo ska göra det, aha okej :) Så det kan va så att hon katten rullar sig i lådan för att det luktar han katt?

[LoveUnite]1
1

Min hankatt är 2 år och kastrerad, när han är ute kan han rulla sig i sand/grus, jag förmodar att kanske en löphona varit där men jag vet inte egentligen varför han gör sådant.

Men innan jag kastrerade honom när han var liten så precis innan jag kastrerade honom så började han gå o ligga i sin kattlåda. Han började visa andra tecken också på att det var dags att kastreras. Han slutade med det efter iaf. Förutom det jag skrev ovan.

annzoo
5

Båda kan ju börja bli könsmogna. Även en 5månaders honkatt kan börja bli könsmogen, de behöver inte skrika och gasta i början utan endast rulla på platser där de luktar hane. Om du inte tänkt kastrera dem pronto så bör du hålla dem åtskilda för att inte honan ska bli dräktig då hon inte är mogen för de. Har du bara råd att kastrera ena såvbörja med honkatten då hanen kan tillverka kattungar flera veckor efter kastreringen.

Karmatarerskanise
0

Om du bara har en kattlåda så köp en till.

kattöga
3

Rullar dom sej i sand, grus, jord osv är normalt för att "neutralisera" sin doft, som jag har förstått det. Då luktar dom som omgivningen och är "säkrare" eftersom deras lukt inte känns lika mycket.

Om dom rullar sig i toalådan så är det mer ett sätt att förstärka sin lukt och sin dominans. Om jag har förstått det rätt… ;) Och okastrerade katter vill verkligen dominera och sprida sin lukt/doft. 
(Även kastrerade katter, honor som hanar, kan doftmarkera för att "ta över" reviret.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[LoveUnite]1
0

#8 ahhh, okej.

🐱

Rosagurkan
0

Tack för svaren! 🙂