Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1502 ggr
LillaSigne
0

Halsband på innekatt?

Tycker ni man borde ha halsband på innekatt om den är tatuerad och/eller chippad? Tänker framförallt på huskatter som folk kanske lättare antar att de är hemlösa om de skulle lyckas rymma. Nu tror jag inte att min kisse skulle lyckas rymma eftersom vi bor i lägenhet med trapphus, men man vill ju va på den säkra sidan endå.

LinaLj
4

Jag skulle inte ha halsband på en märkt innekatt om inte risken att den ska rymma är stor eller att den har en vana att rymma.

ElisabethB
4

Personligen tycker jag att nackdelarna med halsband överväger fördelarna. Om katten ändå är både chippad (bestående ID-märkning) och tatuerad (synlig ID-märkning) har jag svårt att se att den skulle tas för att vara hemlös. (Självklart förutsätter jag att den även är registrerad.)

Ett tips är att vara ute på koppelpromenader i närområdet, helst varje dag. Då lär sig de boende i området att känna igen katten och om katten skulle komma ut av någon anledning har den större chans att hitta tillbaka hem igen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[LoveUnite]1
0

Ne…

Min katt är ute katt och då har han sitt halsband på (är även öronmärkt) när han är hemma tar jag bort halsbandet så han får lite "frihet" runt halsen =)

Fridaaaa
0

Jag tycker det är bra med halsband (med säkerhetsknäppe), finns tyvärr inte alla so kollar chipp. Extra "förtärkning",ser fler fördelar än nackdelar med halsband :) Inne om utekatt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

Jag har aldrig haft halsband på mina katter (innekatter) Oavsett säkerhetsknäppe så hade jag inte litat på min galning Moritz.😉

Däremot är de chippade och tatuerade.

/Maria

Belimas
3

Nej jag har aldrig haft halsband på mina innekatter och jag kommer inte ha det heller, nuvarande katt är även både chipad samt tatuerad i örat.

Ravynsfair
2

Jag kan inte ha halsband längre perioder på min innekatt då hon får skav av alla möjliga halsband efter ett tag. 
Pälsen nöts bort inpå skinnet vilket inte är särskilt skönt för henne. 

Vi bor på 3e våningen utan balkong och hon är stendöv, det är sällan jag tar ut henne på promenader då hon tidigare blivit vettskrämd av ett gäng barn som rusat fram. 
Hon slet sig och försvann, var borta 2månader i ett område hon annars var van vid. 

Nu har vi visserligen flyttat 70+ mil men istället har vi både gamla och nya E-4an en bit bort och jag tänker inte riskera att hon blir pannkaka om hon återigen blir skrämd. 

Hon får snällt vara strikt innekatt utan halsband även om det är skönt att höra den där bjällran så man vet vart hon håller hus. 
Är dock både tatuerad och chippad samt registrerad såklart.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Vattenkrukan
2

Onödigt, tycker jag. Katten har ingen nytta för det om det är en innekatt och trivs nog bäst utan om den får bestämma själv.