Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2618 ggr
[dynamitella]
5

7000;- för döv katt? Ansvarsfull avel?

Hallå :)
Jag browsade blocket som vanligt och snubblade över en annons med renrasiga kattungar. Samtliga 4 är helvita och döva. Det skrivs i annonsen att det inte påverkar dem, och priset är 7000;- per katt.

Kan man lita på att en sådan uppfödare är seriös om de parar katter med hög chans för dövhet? Jag vet inte om det är jag som är cynisk eller om det faktiskt rör sig om obetänksamhet från uppfödarens sida. (kan man para två icke helvita, hörande katter och få en hel kull med vita, döva ungar?).
Tar gärna emot tankar kring detta :)

Ominous
2

Låter skitkonstigt. Du kan inte länka annonsen? Hade katterna någon form av stamtavla?

I wish I could write as mysterious as a cat

[Ruffsetuss]
2

Döva men att det inte påverkar kattungarna ….. Och hur tänker säljaren då ? !

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Då annonser försvinner snabbt så printscreenade jag :)

Ravynsfair
0

Ja alltså, det låter ju skitskumt men kan samtidigt vara en slump.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ominous
1

Man undrar ju om det var just denna kullen, eller om hen har för vana att avla på katter med risk för dövhet. Jag tycker det verkar som ett missöde, men vilket pris ändå.

Min ena katt var döv i 1-2år innan han dog, det var riktigt jobbigt för oss och honom. Han levde såklart ett värdigt liv och vi skulle aldrig avlivad honom endast för detta. Men jag skulle verkligen inte tycka det var okej att medvetet avla på katter som löper risk att ge döva barn.

I wish I could write as mysterious as a cat

[dynamitella]
1

Hemsidan verkar allt annat än seriös. Undra hur låg standard SVERAK har ifall de godkänner parningar hur som helst.
Kan dock än en gång vara jag som är cynisk och van vid högre kvalité..

Ravynsfair
0

Jag har själv en vit och döv omplaceringskatt som lever ett gott liv här hemma. 
Aldrig upplevt att hon har problem med det, beter sig som vilken katt som helst och vi kommunicerar via teckenspråk. 
Enda "felet" på henne är väl att hon absolut inte kommer överens med andra katter men det behöver inte bero på dövhet. 
Finns ju hörande katter som också hatar artfränder. 

Skulle aldrig välja att ta en kull på henne, även om döva katter inte lider så känns det onödigt att avla fram sådana om man är medveten om riskerna. 
Men som sagt, i annonsen kan det vara en ren slump att det hände.
Men 7000 är ett saftigt pris för en döv katt.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[postmortum91]
0

men en fråga bara: Om hon blandat katterna med neva masquerade så borde väl katten bära på siamesgenen, fast om den korsas med massa andra så kanske den försvinner. Jag blir bara arg, sjukt att ta så mycket betalt när det är döva katter. Hon borde inte avla på katter något mer.

Mygohr
2

Kattungarnas mamma är svartsilversköldpaddagoutimaskad och pappan är vit (hörande) kullen är reg hos sverak. .

[dynamitella]
0

Svartsilversköldpaddagoutimaskad var då inget dåligt ord det! ha.

molbojse
1

Vet vem uppfödaren är (en vän köpte möss av henne). Upplever henne inte som jätteseriös då hon livnär sig på aveln av sina djur (katt, råtta och mus). Hennes egna ragdolls är dock fina individer.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

MonicaLagerquist
3

jag tycker att priset är väl högt för döva kattungar.

Man få numera inte para vitt med vitt inom FIFE/SVERAK.

Vita kattungar med blå ögon löper större risk att bli döva.

En studie av George Strain publicerad 2006 visade:
18 % dövhet hos vita norska skogkatter
17 % dövhet hos vita maine coon
11 % dövhet hos turkisk angora

Nordiska Rexringens undersökning för ett par år sedan visade på runt 5% dövhet hos de vita cornish och devon rexarna.

Hos vita huskatter finns det siffror som visar på en frekvens av 40-60 % (om jag inte missminner mig helt) dövhet. Ska se om jag hittar mer exakt källa imorgon, men jag tror det är Bergsma & Brown som ligger bakom siffrorna.

Helvita katter är inte sällan döva. Detta beror på en tidig tillbakabildning av hörselsnäckan i innerörat. Det är betydligt vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda, men det finns även gulögda vita katter som är döva och blåögda vita med normal hörsel. Katterna kan också vara döva bara på ena örat. Odd-eyed vita katter är ofta döva på örat som sitter på samma sida som det blå ögat.

Stolt ägare till tre La permer

[Garntroll]
5

Hur ser en seriös hemsida ut? Finns ju folk som inte är tekniskt kunniga.

[dynamitella]
1

En som man kan navigera på, och som är uppdaterad ordentligt. Som sagt, jag medgav att det är min egen åsikt. Kan vara lite "hemsideskadad" då min bror bygger just hemsidor, och riktigt snygga sådana för en billig peng.

EvaSe
0

Anlaget för helvitt är till stor del samma som anlaget för dövhet tyvärr, vilket innebär att många helvita katter är döva.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inte last någon hemsida dock är det ett känt faktum att genetisk är att det är vanligt och ofta förekommande att helvitka katter är döva.

Parar man för att enkom få fram helvita katter kanske man kan ifrågasätta människans tänk därom i och med problematiken för dövhet.

Adrianaisaksson
2

Den som säljer de katterna sa att det var ett måste att katterna skulle få gå ut. Helst lägenhets katter då de var vana vid det. Men hallå? Dem är döva? Jag skulle aldrig släppa ut en döv katt om man bor i lägenhet i staden. No no no no

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

[Biancalice]
0

Jag såg också den annonsen här om dagen och tyckte att det var ett högt pris för döva katter.

Silvestris
1

Det är inte ett dugg seriöst att sälja döva kattungar för 7000 kr. Även om dövhet inte är ett stort problem för innekatter innebär det att man måste anpassa sig. Döva katter har särskilda behov. Jag har fött upp en döv kattunge och han såldes för ungefär halva priset och han fick flytta med sin bror. Världens härligaste katt, men helt problemfritt skulle jag inte säga att det är att ha en döv katt.

Karmatarerskanise
3

#17 I annonsen står det att de inte ska vara utekatter.

Sashhi
4

Neva masquerade kostar vanligen mellan 10.000 och uppåt (har två av rasen själv), men ändå tycker jag att 7.000 verkar lite väl för "defekta" kattungar. Men däremot skulle jag inte säga att annonsen verkar oseriös i sig, då hon ändå nämner att de ska strikt hållas inhomus och till sällskap, inte avlas på och dylikt. Ett pris är ett pris satt av uppfödaren beroende på riktlinjer + personlig åsikt, det behöver inte nödvändigt vis betyda att någon är oseriös, snarare att de inte vill sälja katter som de har fött upp för billigt för att visa värde i katten.

Not your mom, not your milk.