Lugnande till stressad katt?
I november flyttar jag ner till Göteborg och tar självklart mina tre katter med mig. Det är en resa som tar ca 3 timmar med bil från där jag bor nu, och två av katterna är sedan tidigare vana med långa resor då de har följt med på tåget dit väldigt många gånger. Den tredje kissen är en hittekatt som jag hittade för ett år sedan, då skadad så hon fick åka ett par vändor till veterinären. Hon visade tydligt att hon inte alls tyckte om buren och blev otroligt stressad av bilfärden som bara tog ca 10 minuter. Då jag flyttat en gång tidigare med denna katt, men inom samma stad, så fick jag rekommendationen att använda feliway, men det gjorde dessvärre ingen skillnad alls så nu kommer min fråga. Tror ni, om man förklarar läget för veterinären, att man kan få något lugnande eller liknande utskrivet till kissen så hon slipper må dåligt över resan? Jag är orolig över att hon ska må väldigt dåligt och vill göra det så bekvämt som möjligt för henne. Självklart tar jag isåfall in henne och gör en kontroll så hon är frisk innan, men då det kostar väldigt mycket med bara en vanlig undersökning hos min veterinär så vill jag kolla om det faktiskt går först.
Har ingen erfarenhet av det själv, men har läst att zylkene ska fungera bra. Det är receptfritt. Jag vet även att vissa ger postafen, som är en åksjuketablett för människor.
Nu när jag googlade verkar det även som att vissa veterinärer skriver ut nozinan, ett sömnmedel.
//Jessie
När jag skulle flytta 30 mil med mina katter så ställde jag ut burarna med filtar (så det luktade hemma) ett tag innan flytten, så de fick "bekanta sig" med burarna. Ställde in lite mat där då och då, för att locka dem att gå in och befinna sig där inne. Den ena katten var väldigt lugn hela resan, och låg mest och sov. Den andra var det lite värre med, hon pep och skrek hela resan, men mindre än vad jag trodde hon skulle göra. Det hjälpte att prata lite med henne, och sista biten somnade även hon.
Låt henne bekanta sig med buren tillsammans med en favoritfilt eller favoritkudde eller så, det kan underlätta det också.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Du har fått goda råd av #1 och #2. Kan tillägga att katter som känner sig stressade kan må bättre om man täcker över transporten med en filt/badlakan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack så jättemycket för tipsen, ska absolut prova!