Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 929 ggr
Troria
0

Hjälp med ej rumsren unge

Hej, Jag har adopterat en katt på ca 14v från ett katthem, har en vuxen katt sedan innan och är van med katt i allmänhet. Det har tyvärr inte alls fungerat. Katten som enligt hemmet ska ha varit rumsren, bajsar i våra sängar. Han kan gå på låda, han gör det ibland, men väljer säng i första hand. Han är också så skygg att det är svårt att sätta ner honom i lådan med jämna mellanrum. Jag har kört allt det vanliga, många lådor, bra placerat, rent och fräscht i lådor och hemma, feliway, kattmynta, avgränsat rum osv osv. Har slut på idéer och just nu tycker jag inte om honom alls, det är jättetufft. Han mår bra i övrigt, leker, äter, går bra med äldre katten. Blir mer orädd gentemot mig för var dag. Men vad gör man? En skygg katt kan jag hantera, men när man är ensam med barn och jobbar funkar det inte att städa stinkande kattbajs från madrasser 2 gånger om dagen. Är så frustrerad.

OberonsMatte
0

Vad har du för typ av lådor och exakt vilken sorts sand är det i lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Carrosh
0

Använder du samma sand som de hade på katthemmet? Kanske kan vara något att tänka på också? Kan ju vara så att han inte tycker om sanden du använder och vant sig vid?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Troria
0

Jag har en stor fyrkantig låda med cats best sand, en stor trekantig med everclean, en mindre med lock/tak, också everclean. Han gpr som sagt på lådorna när jag stänger till sovrummen.

Troria
0

Ja dom använde everclean så det är samma sand, har 3 lådor i en trerummare, lådor överallt.

[Forest]
1

Tror du helt enkelt får stänga dörren till sovrummet det låter som att den är lite otrygg och väljer en ren skön bajställe som din säng trist. Har haft bekant med katt som kissa i sängen som liten, fd vildkattunge även hon hade flera kattlådor med flera olika typer av sand som den gick till. Men hon köpte en stor pressening och la som överkast på sängen då vart det slut med kissandet i sängen. Kanske funkar även för din sängbajsare

Troria
0

Jag testade presenning men då bajsade han på den, just nu lever vi med stängda dörrar vilket gör att han istället går på mattorna. Han kommer att få några dagar till, innan jag ger upp och ringer katthemmet han kom ifrån så han får åka tillbaka.

[Forest]
2

6. När vi skaffa valp så fick vi valpsäkra detta innebar helt enkelt ta bort mattor ha inte långaq gardiner som kan bli bra toalett. Vi tog undan alla kablar och skaffade/gjorde egna babelgömmor. När vi var stödhem till kattfamilj fick vi tänka lika dant undan med allt som kan upplevas som bra kraffs ställe. Att ställa kattlådor i hörn föredrar jag ofta då jag ser att kattungar gärna går mot hörn för göra i från sig. En kattunge bajsa en gång bakom soffan så även där hamna en kattlåda, 3 spralliga kattungar och mamma hade 4 egna lådor men dom hade även tillgång till en till men den gick dom inte på den var våran andras katt låda. Dom valde bort den själva antar att deras mamma visa vilka lådor som tillhörde dom ;)  Lycka till med kattungen förstår om det är olidligt med ha en katt som går på öonskade ställen. Kanske en vuxen katt skulle vara något att föredra 😉