Vad heter färgen?
S*t*n vad fin dom var! :o
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Nja… silver är ju vitt i botten på en färg.. så om de här är rödtabbt silver har dem ändå även någon gråton i sig också som jag inte vet namnet på. I mina ögon ser den tvåfärgad ut varav den röda färgen väl kan vara silver. Rödsilver/lila tabby kanske om jag får testa en vild okunnig gissning . :-) Eller eddit: de ser ju mer tigrée randiga ut än tabby förresten!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Katten i #7 är väl ändå inte röd nånstans? den är inte släkt med dom som har rött i sig.
Vad är det för ras? Tycker den ljusa påminner om en sandkatt till utseendet :)
huskatt :)
Den i #7 är tabby förstås. Gråtabby eventuellt silver eller "smoke" som det heter då har jag för mig. Jättesöta o fina huskatter i alla fall oavsett färgnamnen! ;-*
Jag ska skriva ut bilder här på katthemmet nu så det hade varit kul att veta färgerna. :)
Grå/Blå är hon inte iallafall, den färgen ser ju helt annorlunda ut.. funderar också på silver?
Vitfläck har förresten kissen i #7 också ser jag. Silver är inte en egen färg otan en egenskap färger kan ha! När svart har samma egenskap heter det smoke. Egenskapen innebär att de färgade stråna bara har färg på ytterdelen av varje strå och att nedre halvan av strået är vitt.
Och "sandkatterna" med syskon är tigrerade.. med nån färg? Haha.
#16 Därför jag gissar på eventuellt lila som jag fått för mig har en annan gråton i färgen än blå.
Aldrig hört talats om faktiskt, hehe
Ok men det är en typ av gråbrunnågonting färg som man ofta ser hos tex ragdoll, birma och endel abyssar i alla fall.
För övrigt spelar faktiskt inte färgen så stor roll på huskatterna, för ska man beskriva dem är det bättre att använda färger normalt folk förstår.
De färger som raskatter har är bestämda av deras gener, därmed kan en färg se olika ut på olika katter med samma genuppsättning ibland , dvs tonerna skiftar. Så "blå" är inte alltid blå för att den ser ut att vara det utan kan tex vara en koncentrerad lila och tvärt om med tex en utspädd blå se ut som en lila. För att få exakt rätt färgbestämning behöver man alltså veta genuppsättningen ifrån föräldrarna.
Men eftersom man på huskatter, speciellt på katthem, väldigt sällan vet så myckt om bakgrunden och släktskapet bakåt hos kissarna mer än möjligtvis föräldrarna närmast är det ganska meningslöst att försöka sätta "korrekta" färgnamn på deras färgmönster.
Då är det lättare att använda generalla begrepp som Grå/röd tigree mönstrade kissar och en gråvit tabby kisse. Som då även icke raskatt-genitik-kunniga kan förstå. 😉
Jag tycker att de första katterna ser tickade ut…🤔
Sajtvärd Katter iFokus

visst är de tickade,
Stolt ägare till tre La permer
Är alla bilder på samma katter ? Jätte fina men dom verkar ha annan färg på dom andra bilderna. Jätte fina missar 💜
Ser ju nu att det inte e samma på alla bilder. ;)
Jag tycker också att det verkar som om pälsarna är tickade på en del bilder, men jag vill inte säga att det är rött i pälsen, snarare cremefärg. Jag gissar att de har abbysar bakom sig. Vilket som så tycker jag att de ser mycket charmiga ut!
De översta katterna får jag till svartsköldpaddtigré eller alt. tickade. Med och utan vitt. Beroende på hur mycket rött de har i sig så blir de olika röda.
Katten i #7 kan ev. vara svartsilver tabby, men kan även vara en väldigt kall svarttabby.
#16 kan vara blåsmoke. Hur ser de ut i botten? Ljus eller samma?
/Elisa
16 är bara blåa :) Den i 7 gissar jag isåfall är svartsilvertabby ..? Dom där med konstig färg har jag ingen aning vad jag ska tro.. svartsköldpaddstigre känns ju inte heller riktigt rätt
Nej visst jag måste inte veta färgen på dessa katter men jag vill för att jag är nyfiken.. tickade tycker jag också det ser ut som isåfall. Vilken menar du är svartsköldpaddstigre förresten? Bild 4-5 tycker jag ser ut som det om någon?
#3 og #4 svartsköpladdstigré och svartsköldpaddstigré med hvitt
Dem två i bild nr 1, trådstrarten vill jag gissa är svartsköldpaddstickade? Ser nästan ut som golden som finns på sibirisk katt, men det är kanske inte så troligt om det är bondkatter..?
Är de syskon? Alla honor - det stöder att det är någon sorts för sköldpaddsfärg på alla iaf
Alla från #0-5 är svartsköldpaddor med agoutimönster. Sen är det lite svårt att se om de är tickade eller tigré. De flesta ser ut som en blandning mellan tigré och tickat, vilket inte är så ovanligt. Sen är det mängden rött i sköldpaddmönstret som ger dem olika färger.
Tror jag hade fyra olika tabbymönster på mina huskattungar här. Allt från en supersnygg teckning och kontrast som på Charmy nedan till några som nästan var svarta.
De blåa katterna kan vara solid blå med spökmönster. Men det bör kunna gå att se om de är vita eller ej i hårbottnen.
/Elisa
Om det inte har kommit till ett nytt tabbymönster på senare år, så finns bara tre tabbymönster: blotched tabby, macerel tabby och spotted tabby. Alltså: riktig tabby med "ostron" och "fjäril", strimmig tabby och prickig (småfläckig) tabby. Vad övrigt är måste vara en blandning av dessa, två eller alla tre på en gång. Detta kan ha ändrats sedan jag sist ställde ut för det är några år sedan, men jag försöker faktiskt hålla mig a jour med vad som händer i kattvärlden.
P.S. Med strimmig menar jag naturligtvis tigrerad! D.S.
Du har tickad också som även den är ett agouti mönster. Tickat har en ful ovana att förstöra både spotted, tigré och classic tabby. Detta genom att göra mönstrern mer uppluckrade.
En classic tabby ska ju som Charmy ovan ha tydliga färgskillnader mellan de svara tecknen och de grå. Men med tickat så kan det ibland göra att det blir massor av stickelhår i det svarta.
På en Sokoke har de just den typen av teckning. Dock vill man inte ha det på t.ex. Oriental eller Brittisk Korthår. Men speciellt på Orientalerna så händer det att de får detta i sitt mönster. Vet flera spotted katter som ser tickade ut med prickar och classic tabby som ser ut som en Sokoke.
Trodde själv fram till förra året att det bara var mindre kontraster i classic tabbymönstret på alla katter, även huskatter. Men efter sett den otroliga skillnaden på de classic tabby ungar som föddes här förra året innan jag hann kastrera mammorna så såg man hur olika mönstren kan bli.
Lite olika bilder på olika classic tabby katter från förra året. Charmy har t.ex. sina fina breda ränder på ryggen, Ozzy hade inga ränder på ryggen alls.
Bilderna kommer se konstiga ut, då det både är liggande och stående.
/Elisa
Ticked tabby finns. http://fifeweb.org/wp/breeds/breeds_ems.php#9
Alla på bilderna är honor. Sköldpadd av nån sort är dom nog som ni säger, och tickade har ni nog rätt i vad gäller dom två första damerna. Men även dom andra två eller iaf den med mest vitt i ansiktet har såna där konstiga nyanser på kroppen. Vill fortfarande inte få de "blåa" till just blåa.. om dom är vita i bottnen, är dom silver då? Och om inte?
Missen på bild i inlägg #7 ser ut att vara svartsilvertabby med vitt, i mina ögon ser den inte ut att vara blå då de har en helt annan nyans. Sedan har jag inte sett några fler "misstänkta blåa" katter än den annat än kattungen men vet inte om du efterlyste färgen på den också ?
Om den blåa kattungen är ljus i bottnen så är den smoke. Det behöver inte synas jättetydligt på blåa katter och andra färger kan det vara ren omöjligt på. Men är katten ljusare i bottenfärgen så är den silver/smoke.
Andra alternativ är blåsköldpadda med otroligt lite creme eller en solid blå med ovanligt tydliga spökmönster. Fler bilder kanske ger svaren.
/Elisa
#36 Nä kattungen vet jag är blå, tänkte bara jämföra den med den som jag söker färgen på.. :) svartsilvertabby tycker jag verkar rätt på både mamman och dottern som har samma färg som mamman i #7. Sen fick hon även två svartvita ungar.
#37 Kattungen är inte ljus i botten :) Han är blå.
Ok. Då är det bara spökmönster på honom då. 🙂
/Elisa
Vill bara säga; OOOOJ vad vackra de är!!!! Var ligger katthemmet ? ;-) Tyvärr har jag ju katt redan så…. (Ni borde ta lite extra betalt;-) Typ 5000 kr eller så!) Verkligen vackra katter!! Skriv; Två underbara katter med ovanligt och särledes vackert utseende. …
Gefle Katthem ligger i Gävle :) Ja, det är vackra tjejer! Ser ju ut som att det är någon raskatt i generna på dom :) Somali eller den andra liknande rasen.. har helt tappat vad den rasen heter nu bara för det.