Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1932 ggr
Passionat
1

Katt kissar okontrollerar med blod?!?!

Vår 3-åriga katthane har idag, börjat kissa okontrollerat med blod, lite här och där och då och då. Han kastrerades i torsdags. Vi utförde kastrationen därför att han börjat markera väldigt mycket inomhus sedan vi flyttade (för tre månader sedan)

Vi upplever att han hade tagit flytten väldigt hårt, och blivit väldigt stressad. Och inte nog med det, så har vår katthona som gått på p-piller börjat bete sig väldigt dominant. Först var det alltid han som "bestämde" men sedan vi kommit hem med honom i torsdags så har katthonan börjat fräsa och morra och slå på honom så fort han kommit i närheten. Det syns att han varit stressad ett tag, men nu så ser man att han  även har blivit deprimerad, eftersom han beter sig väldigt trött,  sover mest och jamar. Dessutom så bytte vi Kattsand för ca två veckor sedan, och sedan dess har han faktiskt markerat jättemycket.

Vi misstänker att han har  "Felin idiopatisk cystit – FIC"

Fakta taget från Agria:

"Felin idiopatisk cystit (FIC) innebär att en inflammation uppstått i blåsväggen. Detta kan vara lokalt utlöst (p.g.a. en retning i blåsan) eller centralt utlöst (p.g.a. stress). Det är viktigt att utreda grundorsaken till FIC, det vill säga om den med medicinsk eller psykisk._ En katt med FIC kissar lite och ofta, många gånger blodblandad urin. Katten skriker ofta i samband med urinering och kan kissa på flera olika ställen.
Behandlingen görs med glukosaminglykaner (Cystease) och antiinflammatorisk medicin (Metacam). Vid stressutlöst FIC används feromoner (Feliway) och vid svåra fall även antidepressiva medel (Saroten) för att sänka kattens stress. Det är även viktigt att öka kattens vattenintag."_

Detta passar väldigt mycket in på vår katt, och i morgon ska vi genast ta honom till veterinären. Jag är väldigt orolig för honom, eftersom han aldrig betett sig så. Har ni varit med om något liknande? Kan det bero på kastrationen?

**_Tacksam för all hjälp.

Maria_**

c'est la vie, you muggle

annzoo
2

Be veterinären ta ett urinprov för att utesluta uvi..

Passionat
0

…Vill också påpeka att han har kramper.

c'est la vie, you muggle

OberonsMatte
0

#2 Vad för sorts kramper?

Sajtvärd Katter iFokus

Passionat
0

#3 man kan säga att han skakar och har liksom håller emot, och sedan släpper. Som när en katthona föder kan man nästan säga.

c'est la vie, you muggle

kalindas
3

Så katten är nyligen kastrerad, kissar blod och har kramper?
Har ni varit hos veterinären efter kastreringen?
Det kan vara vad som helst, en allvarlig reaktion på kastreringen, UVI, stenar eller grus och visst även FCI.
Skulle åkt in akut redan ikväll om det var min katt  (eller redan i fredags om det upptäcktes då), för kramper, blodig urin och matthet låter inte bra…

/Elisa

Passionat
0

#5 Ja, det stämmer.

Vi har inte varit hos veterinären sedan kastreringen. 

Låt mig förklara:

I torsdags, blev han ju kastrerad. Efter detta, hade han rätt så svårt att kontrollera sitt kiss men gjorde så gott han kunde och gick på låda. Han hade till och med kissat på min säng torsdag natt.

Sedan, under fredagen,  blev det bättre. Han kissade på kattlådan, men betedde sig väldigt matt. Inget kiss utanför kattlådan hittades sedan dess, tills i kväll. Det låg kiss på skrivbordet, och när vi gick till hans ställe så hade det visat sig att det var en liten pöl av blodblandat kiss där han låg. Vi flyttade på honom, men han kissade lite här och där och samtidigt krampade. Det är egentligen det han gör just nu.

Jag har inga möjligheter att ta honom till vet eftersom ingen har jouröppet just nu, och det är dessutom helg vilket inte alls går. Hur mycket man än ringer dit så får man inget svar pga stängd klinik.

c'est la vie, you muggle

OberonsMatte
1

När jag har ringt veterinär för liknande symtom har de sagt att så länge det kommer kiss är det inte supersuperakut, även om det såklart är obehagligt och smärtsamt för katten.

Nu vet jag inte riktigt hur kramperna ser ut i just det här fallet, men det kan kanske vara naturliga krystningar eftersom katten p.g.a. en inflammation i blåsan känner sig konstant kissnödig trots att han kanske inte är det.

Om katten känner sig konstant kissnödig och kissar upprepade gånger kommer det till slut väldigt lite per gång, ibland bara några droppar som fastnar i pälsen.  Det som kan vara direkt livshotande är om blåsan är full och inget går att kissa ut, så håll koll på det.

Sajtvärd Katter iFokus

oh-la
3

Om katten beter sig slött, inte kan kontrollera urin, krampar och kissar blod är det akut. Katten behöver komma till en veterinär asap.

kalindas
0

Hör av dej och berätta hur det gått…

/Elisa

Passionat
0

Vi tog honom till veterinären tidigt på morgonen igår. De "trodde" att han hade någon slags inflammation. Vi lämnade honom och lät veterinären göra sitt, och när vi kom tillbaka senare på dagen så hade de tydligen spolat bort "lite" urinsten och sa att de inte såg riktigt med röntgen men att det kan vara kvar lite sten. Han både sövdes och fick dropp under operationen, och vi fick inte se några bilder av röntgen, och veterinären lät väldigt osäker.Vi skickades hem med honom tillsammans med Metacam och antibiotika som han ska ha i ca tio dagar.

Han var lite slö i slutet av dagen. Vi gav honom vatten. Lite senare ställde jag  honom på lådan, men hur mycket han än försökte trycka så kom inget kiss. Men under natten så kissade han själv faktiskt, vilket är positivt. Han verkade mycket piggare. Under dagen, alltså idag, verkade han bete sig rätt så normalt tills jag upptäckte att han inte alls hade kissat. Jag ställde honom på lådan, men åter igen, försökte han trycka men inget alls kom ut. Jag hjälpte till genom att trycka lite på blåsan vilket fick honom att kissa. Borde det vara så?

c'est la vie, you muggle

kalindas
1

Låter som han har grus kvar. Om det fungerar att du hjälper honom, är det bra. Viktigaste är att han få ut kisset.
De borde tagit ett prov på vilken typ av grus det är han har, så du kan ge honom mat efter det.
Men mitt tips är att du enbart ger honom burkmat numera. Vilken sort är inte jätteviktig, vätskan är. Men bäst är de med så lite spannmål och socker som möjligt. Bozita, Mjau och ZiviPeaks mm. Blanda i lite extra ljummet vatten så systemet spolas rent.
Du kan även ge honom extra utav pastan jag länkar till. Nu vet vi ju inte om det är stuvit som orsakar gruset, men skadar honom knappast.
Men som sagt burkmat och endast burkmat, gå inte på om veterinärerna vill sälja dej torrfoder. En katt med urinproblem behöver vätska.
Sätt honom i lådan och hjälp honom att kissa minst 2ggr dygn. Blir det stopp så måste du åka in akut!

/Elisa

kalindas
1
Passionat
0

#11 problemet är ju det att han hur mycket man än försöker vägrar äta burkmat… Bara torrmat fungerar. Veterinären gav oss 1,5 kg urinate kattfoder från royal canin för 100 kr… Vi skulle ge det i en bestämd mängd varje dag, och han äter gärna. Men han vill däremot inte dricka vattnet på samma sätt så vi får ge det till honom i en liten spruta. Vi fick recept från veterinären på att ge honom 1/2 tablett antibiotika till honom två gånger om dagen, i tio dagar. Men jag läste bak på förpackningen att 1/2 tablett x 2 om dagen gäller en katter som väger 7 kg, och vår väger 4 kg! Blir det inte för mycket?

c'est la vie, you muggle

kalindas
0

Beroende på vilken antibiotika det är så brukar det inte vara någon fara att överdosera lite.

Ang. burkmat slickar han i sig gele eller sås om han får mat från småpåsar? Om han gör det, så ge honom en påse med sås och lite ljummet vatten i. Då kanske han dricker lite extra vätska.

/Elisa

Passionat
0

#14 det spelar ingen roll, han vägrar äta i alla fall. Jag har funderat på att blötlägga hans torrfoder i stället, så att han får i sig mer vätska.

c'est la vie, you muggle

Linika
2

Om du blötlägger torrfoder måste det ätas upp direkt då bakterietillväxt sker otroligt fort i uppblött torrfoder. Det hade krävt mat på fasta tider, vilket även skulle kunna vara en språngbräda till att få honom att prova blötmat om du orkar truga med honom. En hungrig katt är mer benägen att prova vad som bjuds.

kalindas
0

Har du testat kött eller köttfärs av olika sorter? T.o.m fisk kan vara ett alternativ.
En del katter gillar t.ex. kokt kycklingfilé och då kan du ju smula ner köttet i lite buljong. Samma gäller fisken. Undvik bara salt, för det får han så det räcker via torrfodret.

/Elisa

Alwyn
1

Hur har det gått? Har han börjat kissa igen? Stackarn :( Vill bara nämna att en katt med urinstopp måste in akut till veterinären för att frigöra urinvägarna, de blir fort väldigt sjuka och kan dö av det. Ett prov bör tas på stenarna så att rätt foder och behandling kan sättas in.