Jag saknar dig.
För ungefär två månader sedan flyttade min katt ifrån mig. Det är det jobbigaste som hänt mig och jag sörjer fortfarande. Jag har tidigare sett ner på folk som omplacerar sina djur, tyckt att de var oansvariga och elaka. Nu när jag själv tvingats ta det beslutet och vet att det var det bästa för henne så tänker jag aldrig vara fördomsfull mot sånt igen.
Jag räddade Skrållan från avlivning när hon var elva veckor. Eller en annan person, "A", räddade henne från sin granne som behandlar kattungar som luft. A fick sedan kontakt med mig och direkt när jag fick höra om Skrållan kände jag något, när jag såg en bild på henne var det klart. Jag kunde inget annat än att öppna mitt hem för henne. Det är det bästa jag har gjort för jag har aldrig upplevt sådan kärlek förut. Jag har aldrig haft någon som älskat mig så mycket och jag älskade henne ännu mer tillbaka. Hon var alltid väldigt speciell och känslig, på grund av hennes traggliga start och min förståelse för detta gjorde oss ännu tightare.
Sen blev jag deprimerad. Jag åkte för två år sedan till Namibia i två veckor som volontär med djur och fastnade för detta. Jag ville åka igen, så jag åkte igen i våras i tre månader och tänkte att det skulle vara sista gången. Men jag kände snabbt att jag inte längre kunde blunda för att jag i Sverige mår skit och i Namibia är världens lyckligaste. I Sverige är allt meningslöst, i Namibia har allt mening. Skrållan mådde givetvis inte bra av mitt flängande och nu när jag kom hem senast började jag dessutom jobba heltid för första gången sen jag skaffade henne. Innan när jag pluggade var jag hemma hela tiden, nu var jag borta minst åtta timmar om dagen. Jag märkte för varje dag som gick att hon inte mådde bra, mest för att jag hade åkt iväg så länge men också för att jag hade mindre tid för henne än någonsin och jag hade såklart konstant dåligt samvete. Jag kom i kontakt med en person "I" som verkade helt fantastisk, hon hade samma kärleksfulla synsätt till djur som jag har, hon fick även samma gripande känsla som jag fick första gången jag hörde om Skrållan och hade dessutom möjlighet att ge Skrållan det jag inte kan ge. - Stabilitet och ännu mer uppmärksamhet. Det var med en känsla av både trygghet och smärta som jag lämnade över Skrållan till "I". Det här inlägget skulle egentligen inte handla om varför men i rädsla för att ni ska skälla på mig för det jag gjort så ville jag ändå förklara lite snabbt. Ni får skälla på mig om ni vill, jag hade kanske också gjort det innan allt det här. Men jag vill att ni innan ni gör det ska veta att det här är något jag kommer ha dåligt samvete över hela livet. Jag känner ånger varje dag, trots att jag vet att de var rätt.
I mitt sorgarbete skrev jag ett brev till Skrållan och la på lådan, utan frimärke, utan adress. Jag tänkte dela med mig av detta. Kanske som ännu en del av sörjandet eller bara för att ge en bild av hur det känns.
"Skrållan,
_Jag vet att jag svikit dig. Inte en gång utan två. När jag åkte i januari så var det första gången. När jag kom tillbaka så såg du inte mig på samma sätt, jag märkte det. Jag var inte lika viktig för dig längre och detta gjorde såklart väldigt ont i mig men jag kan nog inte ens föreställa mig hur ont det måste gjort i dig. Förlåt för det, hade jag vetat så hade jag nog aldrig klarat av att åka. Men jag åkte. Jag blev kär. I Namibia . Det kommer aldrig betyda att jag älskar Namibia mer än dig, det kommer jag aldrig göra. Det blev däremot väldigt uppenbart för mig när jag kom hem att våra liv inte matchade längre. Jag hade inte samma tid för dig längre, du tappade din tillit till mig och du trivdes inte med att jag dessutom plötsligt jobbade heltid. Vi kom ifrån varandra ännu mer och istället för att erkänna det så försökte jag hålla det på avstånd. Jag vet att när jag kom hem så gav jag inte dig samma uppmärksamhet som jag tidigare gjort, jag vet inte riktigt varför, kanske för att jag mådde dåligt, kanske för att jag märkte hur mycket vi glidit ifrån varandra eller kanske för att jag visste att jag kommer lämna dig igen för Namibia. Oavsett så är det oförlåtligt. Du kände dig sviken av mig för att jag hade lämnat dig, sen kommer jag hem, du känner dig uppenbart otrygg men jag ger dig ändå inte samma tid och samma uppmärksamhet som jag gav innan jag åkte. Jag skulle ju i alla fall ha försökt bevisa för dig att jag fortfarande var samma person som innan jag åkte, att jag fortfarande känner lika mycket för dig. Det gör jag. Du är det bästa som har hänt mig, jag har aldrig älskat någon eller något på det sättet och jag skulle göra allt för att du ska få det bra. Det är därför du till slut fick flytta, det var därför jag svek dig igen men jag var inte längre det bästa för dig. Jag kan inte längre ge dig allt det du behöver och förtjänar. Jag förstår att du kanske känner dig övergiven just nu men om du öppnar upp dig för "I" så kommer du få det bättre än någonsin, bättre än vad vi har haft det. Jag ville aldrig det här men jag tror att det var det bästa för dig. Jag vill ändå be om din förlåtelse, förlåt för det senaste halvåret. Förlåt för att jag fick dig att känna dig övergiven och förlåt för att jag inte kunde ge dig det du behövde när jag kom hem. Jag hoppas att när du tänker tillbaka på mig och vår tid tillsammans så tänker du på tiden innan det här, tiden innan det blev svårt. För fan vi var ett dream team. Jag har aldrig matchat så bra med en varelse innan. Du är det finaste jag vet och det kommer du alltid vara. Tack för att du är du och tack för att jag fick vara med dig i två och ett halvt år. Jag försöker se det som att det här var menat, det var menat att "A" skulle rädda dig från avlivningen och hitta mig. Det var meningen att jag skulle ta hand om dig, att vi skulle få en fantastisk tid ihop och tillsammans jobba upp din självkänsla och trygghet. För herregud vilken resa du har gjort, vilken resa vi har gjort tillsammans. Allt detta för att förbereda dig för ditt nuvarande liv. Göra dig redo för lyckan. Göra dig redo det livet du är menad för. Jag föreställer mig att du är mitt barn och nu är du vuxen och redo att flytta hemifrån. Jag vill också prata om hur mycket du förändrat mig, du har lärt mig hur det känns att älska och att bry sig mer om någon annan än sig själv. Att lägga någon annans behov före ens egna. Jag trodde aldrig jag skulle få känna så här mycket för något. Det är vackert. Du har gett mig kärlek.
Jag kommer nog aldrig träffa dig igen och detta är en stor sorg för mig. Jag kommer tänka på dig varje dag, sakna dig varje dag och önska att du har det bra. För du förtjänar inget annat än det bästa. Jag kommer alltid minnas vår tid, hur du låter när du är glad, hur du låter när du vill ha min uppmärksamhet, hur du låter när du spinner, hur du luktar och hur du kändes i min famn. Jag kommer alltid se dig på den vita byrån där du hoppade upp när du ville att jag skulle pussa dig på pannan. Varje gång jag går förbi den så ser jag dig sittandes där och ibland kan jag till och med höra hur du jamar. Jag kommer aldrig glömma hur du alltid sökte min ögonkontakt och hur du blinkade och kisade när mina ögon mötte dina – vilket på kattspråk betyder att man ler. Du kommer alltid vara det finaste jag vet."_

❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag förstår att det gör ont, det är ju en förlust och sorgen måste få plats och ta sin tid! 🤗 Livssituationer förändras och vi måste ibland ta steg som också gör ont, även om dom är de bästa alternativen.
Du har inte svikit din vän Skrållan! Tvärtom, du har varit "o-egoistisk" och sett till hennes bästa och gjort det allra bästa du kan för henne! Du har gett henne det allra bästa när ni levde ihop, du har gjort det allra bästa när du såg att hon behövde bättre. Det kommer att vara din tröst och ledstjärna genom sorgen och du kommer att glädjas åt att du gjort denna välgärning för henne! Och minnena av den glädje och kärlek ni haft gemensamt, kommer att ta över allt efter som sorgen lättar.
❤️🐱
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Åh, tack för att ni förstår. Har inte vågat gå in här sen jag publicerade men sitter och gråter av ditt svar nu. Fan vad jag saknar henne.
❤️

Håller med "Kattöga"! Så fint du skriver! Blir så rörd att jag gråter, vilken kärlek. Kram
Du har Skrivit väldigt fint och vackert tycker jag Fingerprints framför allt har du gjort något väldigt fint och vackert! Du har gjort det som var allra bäst för din kära Skrållan!
Jag har också en kisse som var sådär enormt speciell och kändes som en själsfrände för mig. Dock förlorade Jag honom i Januari då det inte fanns något mer att göra efter lång tids sjukdom, så han fick somna in när han inte längre visade någon livsglädje längre. Trotts att det är mer än ett halvår sedan han gick bort när du skrev, blev bara ett hjärta till kommentar från mig då, för jag känner igen mig i din sorg och kände med dig i din sorg. För sorg är det du upplever av saknaden. Du har bara en liten tröst, du vet att hon fortfarande lever och har det bra. Men din saknad är ju inte mindre för det! Det gjorde bara för ont i mig med att läsa då för att skriva något mer än ett hjärta.
Jag håller helt och fullt med vad Kattöga skriver i #2! Du har satt dig själv åtsidan och gett din Skrållan det bästa liv du bara kunde finna åt henne, ett liv bättre än det du kände att du själv var kapabel att ge! Fast jag är övertygad om att hon hade fått ett över lag bra liv med dig ändå så nöjde du dig inte bara med ett ok kattliv, utan du ville ge henne det bästa liv du kunde hitta åt henne! Och det gav du!
Du har verkligen inte svikit din vän! Du har gett henne det bästa du bara kunde! dessutom på bekostnad av ditt eget mående. Det är Äkta Kärlek! ❤️
#4 Tack snälla du!
#5 Tack så mycket! Jag vet ju egentligen det - att det var det bästa för henne men det är så enkelt att klandra sig själv , särskilt när det gör så ont. Jag får påminna mig själv ibland om att det faktum att det gör såhär ont visar att det inte var för min egen skull jag gjorde det här. "Såg" henne nyss när jag kom in i mitt sovrum, gick nästan fram för att lyfta upp och pussa men sen insåg jag med en käftsmäll att de var en hög med kläder. Fan att man kan sakna såhär mycket.
Man kan verkligen hitta sin själsfrände i djur, som du skrev, Skrållan var verkligen min och förstår att din katt också var det för dig. Ibland klickar man på alla möjliga plan och det är så vackert. Särskilt när man klickar så med en annan art som man inte ens kan tala med, man bara förstår varandra helt naturligt, utan ord. Jag beklagar att du förlora din katt, det måste ha varit hemskt att se honom så sjuk. Din katt har det lugnt, härligt och äntligen smärtfritt nu i katthimlen… Men jag förstår hur ont det måste göra för dig och hur mycket du saknar. Förstår att min text påminde dig om det men tack för att du orkade svara ändå.
Jag är väldigt glad att Skrållan hamnat där hon hamnat och vet att hon har det bra, det är dock så himla overkligt i min värld att hon lever någon annanstans, bor med en annan familj, har ett annat liv… att hon finns när hon inte är med mig. Kanske låter konstigt men för mig är det så svårt att förstå.
Nu sitter jag här och gråter igen, tack för ditt fina svar, tack för att du tog dig tid och ork. ❤️

#6 ❤️ Kram!
Fler godhjärtade och oegoistiska människor som du tack! Människorna behöver det, djuren behöver det och framförallt världen. Det du gjorde för din vän är något som jag vet om att jag snart måste göra för min käraste och ditt inlägg fick mig att inse det ännu mer - att det är för hennes bästa.
Man kan aldrig förutspå vad som kommer att ske i ens liv, men jag tror att allting har en mening. Kanske är din plats i Namibia, där du kommer utvecklas och växa som människa. Och kanske var det redan bestämt så från början.
Skrållan behövde dig och du tog henne in och gav henne all din kärlek, nu är det dags för ett nytt kapitel. Och det får vara så!
Du är stark! För ett sånt beslut är inte lätt att ta. Och du har gjort allting rätt! All kärlek till dig! ❤️
Kramar till dig 🌺