Katt med mask!
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att avmaska katter och kan komma med lite tips och råd!
Vi har haft vår katt några veckor nu, hon är tidigare hittekatt och har levt ute. När vi tog henne till veterinärkliniken sa de att hon antagligen har mask.
Härom dagen såg jag även en mask på henne (den var på hennes rygg, av någon anledning). Den var vit, ganska bred.. Efter lite efterforskning på Google gissar jag att det är bandmask.
Först köpte jag medicin mot mask på apoteket, tabletter som jag krossade och blandade i maten. Men det ville hon inte ha, hon rörde inte ens maten.
Nu har jag fått recept utskrivet från veterinären men medicin i tub-form som man pressar fram och lägger i kattens nacke. Problemet är att vår katt inte alls tycker om att bli fasthållen och är väldigt bra på att ta sig loss, oavsett hur bra grepp man tycker att man har.
Jag lyckades hålla fast henne en kort stund och pressa ur kanske halva tuben, sedan slank hon iväg. Jag ska försöka fånga in henne igen och pressa ut resten i hennes nacke, men är orolig att det kommer bli svårt.
Finns det några tips på hur man kan göra? Medicinen jag använder heter profender, någon som vet hur stark den är? Kan även en halv tub ta död på maskar?
Tacksam för råd!
Jag brukar ta en handduk och vira tajt runt katten för att slippa bli riven och det är lättare att hålla fast en katt som stretar i handduken tycker jag. Jag brukar ta katten och sitta på den då med ha katten mellan benen lite som man skulle rida på den men sitter på knäna. På så sätt gör jag i akuta förhållanden då man måste hålla fast katten.