Skygg kattunge avmaskning mm
Hej på er alla :) Nu har vi kommit fram till att hjälpa en katt in, en kattunge som är uppväxt med skygg mamma katt är över 12 veckor gammal nu.
Jag kan gissa att kattungen kommer behövas avmaskas och ses över rent allmänt. Först vill vi boa in den ett par veckor och få h*n tam för att sen fara till tant veterinär då h*n ska få första vaccin, chip mer hälsokoll. Jag tar gärna i mot tips på avmaskningsmedel som är bra för små magar, mat gärna som är utan fisk då våran andra katt kanske tar maten och inte tål fisk. Katterna är vana vid olika mat i torrfoder och blötmat, men är det någon sort mat som man ska akta sig för när det gäller kattungar. Tacksam för bra tips och råd rent allmänt :)
Fint av er att hjälpa den lilla! 🌺
Vill minnas att Josefa (kattungeexperten) brukar ge Banminth som avmaskning till småkissarna.
När det gäller mat borde normalt en 12-veckors kunna äta vanlig mat, såvida den inte är svag och smal. Då kan den ju få kattungemat ett tag. Läs på förpackningen så den ej innehåller fisk. Små portioner och ofta om den verkar undernärd. Rådfråga gärna veterinären!
Dina planer verkar väldigt bra tycker jag. Visst kommer ni ihåg att registrera chipmärkningen också, hos Sverak och/eller DjurID.
Var är mamman? Ev syskon?
1, tackar självklart blir det djurid för denna med våran andra är registrerad där :) Bra att du tar upp det 👍 Banminth det blir att införskaffa den, vi var och spana lite på dom och såg att dom antagligen har öronskabb så passa på att ringa så fick utskrivet blir till att försöka ge detta i samband när h*n är hemma tror det är en han :). Katthemmen är överfulla men ska försöka se om jag inte kan få hem till dom, har lagt ut lite trådar till folk som vi vet är bra.
Kattungen är nu behandlad mot öronskabb och avmaskad. Ska avmaskas igen har inte sett någon mask.. Han går på lådorna och är mycket mycket trygg liten kisse, spinner och njuter av att kela. Nya leksaker har införskaffats, han gillar att bära på leksakerna och leker som en vilde med dom. Han är matglad äter både torrmaten och blötmat, han gillade även rå kyckling 😃