Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1691 ggr
Karmatarerskanise
0

Hur många katträd och katter?

Hur många katträd och katter har ni? Hur fort slits dom ut (träden alltså)? Var är träden placerade i ert hem? Vilken ras har ni?

Tjeja
0

2 huskatter, 2 träd, 2 toaletter (men dem använder bara den ena toan, den andra använder dem bara i nödfall när dörren till badrummet där "vardagstoan" står är stängd.)

Träden är ett takhögt pelar träd som står i arbetsrummet där vi är mest. 7 år har det stått nu, och lär inte behöva bytas på ett bra tag. Populärt och används dagligen både för klättring och för att ligga i korgarna. Har grövre stam än vanliga höga klösträd. Inte sett något annat märke eller träd som har lika tjock stam.

I hallen gränsandes till vardagsrummet och sovrummet står ett medelhögt träd. Det var nog dålig kvalitet för det höll dåligt och gick av på höjden fort. Men det används fortfarande flitigt som klöspelare och en koja används ibland.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Maria
0

Vi har en enkel pelare i hallen och så har vi en större där det är liggplats inuti i vardagsrummet.

Nu har ju våra tillgång till en liten trädgård så behovet känns inte så stort.

När vi bodde i lägenhet hade vi en större klätterställning som gick upp till taket.

Vi har två katter.

/Maria

neadolly
0

Två huskatter, två klösträd och två klösmattor :) takhöga trädet står i hörnet av 'stora rummet' (vi bor i en etta) och kommer nog inte behöva bytas ut på lääänge. vi har haft det i lite mer än två år. andra klöspelaren står bredvid soffan och ena klösmattan ligger framför kattlådan för att fånga upp sand och den andra ovanpå en hylla :)

You can always paint the roses red.

OberonsMatte
0

4 katter (birma, ragdoll och 2 norska skogkatter).

4 klösträd/klösmöbler:

Två är halvhöga och används mest som liggplats framför ett fönster respektive avstamp för att komma upp på ett klädskåp.

En är en enkel meterhög klöspelare på en golvplatta som står mitt i vardagsrummet. Den kloas flitigt på och behöver bytas ut varje år (minst).

Den mest använda klösplatsen är lite modifierad Kattens no 1 Rundetorn (en takhög kraftig klöspelare med endast två hyllor på övre delen). Halva pelaren är alltså som ett galoppträd och de pelare den delen består av behöver också bytas ut årligen. Kattens no1 är kända för sin hållbarhet, men Moltas (Norsk skogkatt på drygt 6 kg) vässar inte som vanliga katter. Han hoppar upp och hänger sig fast på pelaren och sedan jobbar han med hela kroppen och sliter och drar allt han kan. (Han kloar som tur är aldrig på vanliga möbler).

Rundetorn-pelaren står i vardagsrummet precis vid den stora öppningen till köket, så det är en plats som är väldigt lättillgänglig, central och passeras ofta.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
0

Vi har tre utekatter, huskatter och tyvärr bara ett ganska litet klösträd. Köpt för ett-två år sedan eller något sånt där på Ö&B, och det ser fräscht ut fortfarande. Trädet står i vardagsrummet bredvid TV där katterna har utsikt över altanen och en del av trädgården. 

Enligt mig borde vi ha åtminstonde ett takhögt katträd också, men mamma håller inte med.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Jag har beställt dessa träd för mina framtida kisar(Ragdolls).
Hoppas på att det blir två.
Det sista är ett som ska stå på inglasade balkongen och som kan följa med om katterna behöver passas hemma hos någon annan någon gång.

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/populaera_klostrad/stora/384502#more

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klosstammar/408001

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/medelstora_klostrad/medelstora_klostrad_hojd_upp_till_160_cm/288972

burmamys
0

Jag har 2 energiska och busiga burmakatter, och 3 klösmöbler.

Ett mindre klösträd på 130 cm med 2 kojor och 3 höga sittplatser i vardagsrummet, de använder i princip bara de höga sittplatserna på detta. Köpte detta när jag fick hem katterna i oktober förra året. Ser ut som när det var nytt!

Ett större klösträd i trä på 170 cm med grova stammar (12 cm diameter) en rejäl koja och sittplatser i etapper, detta står på balkongen och används jättemycket varje dag, de både klöser och klättrar och sitter och spanar eller putsar varandra. Köpte detta i våras men trots att det används hela tiden syns det inte! =)

En klöspelare på 107 cm med grov stam (15 cm i diameter) vid soffan i vardagsrummet, båda klöser dagligen på denna och Saga älskar att rusa upp för stammen när hon får sina "ryck" eller bara vill pocka på uppmärksamhet. Köptes för någon månad sedan. Ser ju nytt ut fortfarande. 

Skulle tro att de kraftigare klösmöblerna håller bättre, särskilt då sisalrepet är av den kraftigare sorten!

OberonsMatte
0

#7 En av alla fördelar med Kattens No1 är att deras klöspelare har sisalväv (istället för lindat rep). På mina andra klöspelare räcker det att repet nöts av på ett ställe så börjar det linda upp sig och lossna. På Rundetorn är klöspelarens övriga yta intakt även om det går sönder på ett ställe.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
0

Har två huskatter och tre klösträd.
Ena klösträdet är takhögt(atlas från zooplus), står i kök/matplats angränsandes mot hallen under trappen. Där står även ett annat som är bara en pelare(hemmagjort, ca 110cm). Det tredje är ett mellanhögt, står på våran stora toa men funderar på att flytta det, vet inte vart bara.
Det takhöga köpte jag typ 2011 och har hållit bra, märks att det var billigt då repet runt stolparna har hasat ner när katterna kloat, men det kommer hålla flera år till. Det hemmagjorda är 12 år gammalt och jag har lindat om repet några gånger. Det mellanhöga är snart 6 år gammalt och rätt ranglig modell, stolparna har lika kvalitet som det stora.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Karmatarerskanise
0

#8 Mina verkar också vara av sisal? På alla tre.

OberonsMatte
0

#10 Ja, sisal är det, men jag tror bara att det är den stora och tjocka klöspelaren som har sisalväv/sisalmatta. De andra två har tätt lindat sisalrep.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

#11 Okey. Klöstunnan i första har också mattan såg jag nu. Tur att jag lyckades med ett ett träd i alla fall ;)

Bästakompis
0

2 huskatter. 2 klösträd: ett ca 2 m högt och smalt som står i köket, och ett ca 150 cm högt som jag brukar flytta runt lite, men så här års står det oftast på balkongen. Dessutom har jag en hemmagjord klöspelare ca 2 m centralt mellan kök, hall och vardagsrum. Jag har bara haft mina katter och klösträd i 6 resp. 4 månader, men liggkorgen i det lägre trädet har redan gått sönder och blivit utbytt. Jag tror att det var någon familjemedlem av det mänskliga släktet som tyngde ner korgen när hen skulle gosa med kissen, och så knäcktes metallstommen när jag skulle böja upp den igen. Annars har de inte slitits mycket. Den hemmagjorda pelaren används mest, köksträdet minst.

Wony
0

3 huskatter som är inne/ute som de själva vill. Ett takhögt träd i vardagsrummet, samt ett "halvhögt" bredvid, samt en ca 60cm hög pelare i köket. Pelaren får vi byta ut ca en gång per år, de andra har vi haft i ca 2 resp. 3 år om jag inte minns fel. Slitna, visst, men håller än.

Ena katten använder dock sällan pelare utan klöser på vardagsrumsmattan och hallmattan istället.

Sealle
0

1 Burma. Två mindre, enkla klöspelare. + världen utanför huset.

Nervöst Skall
0

En katt och ett smalt träd på ca 2m. Planerar på att fortsätta bygga på det, både på höjden och bredden. I vanliga fall så står det vid fönstret i vardagsrummet men just nu renoveras det. +Till hennes lycka så har vi vävtapet i vardagsrummet som hon också gärna klättrar på xD

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

aloizias
0

Vi har klösträd i varje rum, vi har kattens no 1 https://www.kattkompaniet.nu/klostrad/kattens-no-1 de håller länge och är stabila. Vi har även något klösträd från nobby vilka är brahttps://www.kattkompaniet.nu/butikens-nyheter/klostrad-fable