Råd ang. upphittad katt
Hej! :-)
Mitt namn är Louise och jag är 19 år gammal. Bor hemma med mamma och pappa och vi har genom åren haft ett flertal katter, majoriteten av dem har varit katter som kommit hit och varit tama som vi sedan tagit in och skött om. Senast vi hade katt var för över två år sedan som gick bort ganska hastigt och efter det har mamma och pappa inte velat skaffa en katt till.
Imorse när jag kom hem från gymmet så ser jag en katthona sitta i vår trädgård. Jag ropar lite på henne och hon kommer glatt fram och vill kela. Hon är undernärd, pälsen är i tråkigt skick och jag ser att hon har kattungar då hennes bröstvårtor är svullna och pälsen runt omkring dem är slickad på. Kelar med henne ganska länge och sen börjar hon mjaua lite, och fram kommer hennes tre kattungar. Ingen av kattungarna var tama och vågade inte komma fram till mig - så jag såg inte deras skick men dem var nog en 11-12 veckor. Såg välnärda ut från mitt avstånd!
Min fråga är då, eftersom honan var i så pass dåligt skick som hon är, om det är okej att ge henne lite grädde och ägg som är uppvispat? Är detta okej att ge henne när hon diar? Något annat man ska tänka på? Har ställt ut lite vatten till dem så länge. Hon har ingen märkning i öronen tyvärr :(
Försök fånga in henne och ungarna om det går och ring djurambulansen så dem kan ta honan och ungarna till veterinären och så kan hon få rätt behandling och komma till ett kattstall om det nu e så att hon inte har ett hem. Om du inte lyckas fånga in dem håll koll på dem och se vart dem tar vägen så det underlättar jobbet för djurambulansen :)
Kan tyvärr inte fråga angående din fråga då jag är inte så jätte insatt i katter.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan

Du kan ge äggula. Många katter klarar inte av laktos :)
äggula är ju bra för katter(särskilt för dräktiga o diande),dock inte äggvitan.laktosfri grädde borde vara ok,ger det till min ena katt då o då.är det vanlig grädde så är det väl inte bra för magen för vissa känsliga katter,men är knappast någon större fara vad jag vet
. annars kan du väl ge henne vanlig kattmat:-)
Ställ ut lämplig kattmat o försök vänja kattungarna med din närvaro o din lukt så kanske du kan mata in dom o få dom handtama.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack snälla för alla svar!
Ställde ut lite vispat ägg till dem nu imorse, har tyvärr ingen kattmat hemma men det får jag åka och köpa! :-) Har ni några andra tips som är värt att tänka på? Hur närmar jag mig kattungarna på bästa sätt?

Att vänja dem vid mänsklig närhet är en bra början. När de vänjer sig vid dig så kan du försöka utöka steg för steg.
Min spontana tanke är: Börja bara med att vara i närheten, ta en mysig filt och sätt dig i trädgården och se om mamma katt kommer fram så du kan kela med henne. Till slut kanske ungarna vågar sig fram med men försök inte klappa dom, märker du att de är väldigt nyfikna så kan du sträcka ut en hand lite försiktigt och se om de vågar gå fram och nosa på den samtidigt som du fortfarande har all din uppmärksamhet riktad mot mamma katt.
När du märker att de blir tuffare, kanske tar några dagar, så kan du gå ett litet steg längre och kanske försöka klappa/kela med dom. En kattleksak (en längre vippa eller liknande) kanske kan införskaffas som du kan leka med så att de "glömmer" bort att vara rädda för dig för ett tag och din närhet blir till något positivt och roligt. Men låt all eventuell kontakt ske på deras villkor, går man för fort fram så är det lätt att man är tillbaka på ruta ett igen.