Krafsar inte över avföringen i lådan...
Hejsan!
Nu är det såhär att jag har en liten sphynx dam som inte riktigt gör det hon ska när hon har varit på lådan. Sedan en vecka tillbaka så har hon struntat i att krafsa över avföringen i lådan och detta har resulterat i att hon råkat kliva i avföringen och sedan lyckats fått med sig den ut på golvet osv. 😕
Vet någon av er erfarna kattägare vad detta kan bero på och hur man kan få henne att börja krafsa över avföringen igen? Kan det bero på att man använder sig av fel sand/strö? Snälla hjälp oss 🐱
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Hur gammal är hon? Är hon kastrerad? Det kan vara ett dominansbeteende som hon börjat med. Annars kan du testa att byta till en annan sand för att se om det hjälper, vad har du för sand nu?
Min hankatt gör exakt detsamma minst 80% av gångerna. Han är storväxt och vi har alltid trott att det är pga av att han inte riktigt får plats att vända sig i den övertäckta lådan. Så vi köpte den största där fanns för katter, men beteendet fortsätter..
Mest irriterande är hans protestkorvar utanför lådan mitt på vårt nya fina golv, ibland utan anledning.
#2 Är han kastrerad och vad har han för sand? Har du fortfarande huv på lådan eller är den öppen?
#1 Hon är snart 8 månader gammal och inte kastrerad än, men hon ska kastreras. Farsan var snäll och köpte sand men köpte "fel" sand så jag måste kolla vad det är för märke på sanden då jag inte kan vad den heter utantill, men det är en billigare variant. Annars brukar jag använda mig av Ever Clean Multiple cat 🙂
#2 Men nej vad jobbigt, stackars er! 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#4 Då beror det mest sannolikt på att hon är/börjar bli könsmogen, tyvärr kan beteendet fortsätta och även förvärras (att hon börjar bajsa/kissa utanför lådan) om hon inte kastreras snart. Så dags att boka tid. 😉
Vi har en hankatt som kastrerades i vuxen ålder (vi har uppskattat honom till att vara ca 5 år gammal vid kastrationstillfället) och som 90% av gångerna inte krafsar över efter att han bajsat. Dessvärre är han lite lös i magen ibland och lukten som sprids då är inte mysig… Hans beteende lär nog aldrig gå ur honom tyvärr, så är man i närheten får man snabbt som attan skyffla över sanden åt honom.
Min tjej var dålig på det från början, tror uppfödaren hjälpte till lite för mycket så de inte lärde sig riktigt… Men jag har satt ned henne i lådan igen tills hon krafsat över som hon ska och nu är det inga problem. Det går att lära dem.
TS, skulle säga att det är för att det är en annan sand än den hon är van, alt att hon börjar bli könsmogen då :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#3 han är kastrerad sedan flera år och haft låda med huv det senaste året, när han kom till oss var han för skygg för att använda öppen låda och han spred sand över hela hallen, sanden verkar inte vara ett problem eller inget jag förstår mig på.
Beteendet som intresserar mig är var för det ibland krafsas över, ibland inte och ibland lämnar han det utanför? Jag har inga fler bra ideer.
En period slapp vi beteendet i 7 månader, då var vi säkra på att han kände sig nöjd och trygg, men nu är det ruta 1 igen.
Inatt löpte han amok i hela lägenheten, fick ett av sina tokryck och galopperar omkring och åker runt på mattorna. Sedan hittar jag fina korvar precis utanför vår badrumsdörr.
#8 Ser att du har startat en egen tråd och att en mycket kunnig person har ställt några frågor till dig, jag tror du kommer få bra hjälp där. Men jag skulle råda dig till att plocka bort huven på lådan samt att ha minst två lådor. Vissa katter vill inte bajsa och kissa på samma ställe. Vissa katter får "tokryck" efter att de bajsat, varför vet jag inte. 🙂
#9 Jag fick jättebra råd, ska iväg och inhandla allt som behövs i em. Hoppas råden kommer hjälpa andra också!
Tokryck efter att ha bajsat, bästa jag hört på länge! XD Kan det verkligen vara så befriande?
Min ena kille gör samma sak… Krafsar inte över sina korvar! Men! Det har löst sig rätt bra för min andra kisse går och städar efter honom 😂
#12 Söt den andra katten är, städhjälp <3