Katt kissar inte i lådan
Hej, Jag och katten har lite olika problem just nu och hoppas jag kan få hjälp av er med ett av dem i alla fall.
Katten har börjat kissa i badkaret i stället för i lådan. Lådan har samma strö som vanligt och är ren, inga förändringar där. Jag har tagit denna kiss-protest som att något är fel, att katten vill säga något. Då katten har visat lite andra tecken på att inte vara helt kry har vi varit hos veterinären och ska dit igen nästa vecka. Alltså har jag inte fått några svar på kattens hälsotillstånd än men hoppas att nästa besök ska bringa lite mer klarhet. Med detta sagt till mina funderingar kring badkarskissandet.
Hur gör en för att få katten att sluta kissa på förbjudet område och gå tillbaka till lådan? Ska jag vänta med att försöka till jag vet om katten är frisk? Eller blir det svårare ju längre tid en väntar? Varje gång jag kommer på katten med att kissa i badkaret lyfter jag över den till lådan, och hinner jag inte det markerar jag tydligt med hjälp av rösten att det inte är okej att kissa där. Så jag hoppas katten har förstått att det är förbjudet. Är så klart väldigt nöjd över valet av plats att protest-kissa på. Därför är jag extra rädd för att om jag börjar böka för mycket byter katten bara plats på sin protest-kiss till ett jobbigt ställe, typ till soffan. För om jag ska vara ärlig ser jag det inte som ett så jättestort problem att katten kissar i just badkaret. Är mer rädd för att den platsen ska normaliseras och protest-kisset ska hamna på en annan plats. Som ni kanske märker är jag helt rådvill inför situationen. Vet inte alls hur jag ska tänka och agera. Hur skulle ni gjort?
hur ser lådan ut? öppen eller med huv? lucka?
Vilket lådmaterial har du? Skippa pellets och kristaller om du har en katt som kissar fel och byt ut de mot klumbildande sand med minst 10cm sanddjup.
hur ofta rensar du lådan?
sist men inte minst är katten okastrerad?
Katten är kastrerad.
Vi har en öppen peewee låda som jag alltid "rensar ner" kisset i så fort som möjligt. Sedan tömmer och diskar jag underdelen två gånger i veckan ungefär. Min katt har en väldigt speciell toa stil. Den sitter på kanten av lådan och kissar och bajsar ner i lådan. Sen rör den knappt pelletsen, max två grävtag i lådan, innan den "gräver" massor runt lådan, på golvet, toalocket, badkaret osv. Har funderat på om denna toa stil är ett tecken på att den inte gillar stöt. Vi har dock haft peewee i två år nu och det är fösta gången den kissar fel. När den flyttade in hos mig hade vi kristaller för att det var det den hade hos uppfödaren. Då var toa stilen likadan. Katten satt på kanten och grävde inte i lådan. Därför har jag trott att detta är kattens stil, men börjar nu tvivla. Tror du att problemet försvinner om jag byter till klumpbildande sand? Vad finns det för fler typer av sand att testa?
Som tidigare nämnde så pellets eller kristallsand tendenserna att öka chansen för felkissande katter ibland kan ett strö funka en längre tid. För att sen helt enkelt rata lådan. Jag skulle defentivt testa och byta till klumpbildande.
Vi bodde en period i en liten lägenhet och enda platsen för kattlådan var i badkaret.
Det gjorde ju att man fick lyfta ur den varje gång man badade men annars kanske du kan ha lådan i badkaret för att se om det hjälper?
/Maria
#4 Haha, Kanske ska testa det. Lådan är helt enkelt felplacerad. Det är det katten försöker berätta!
Okej, då ska jag testa att byta. Har ni tips på hur en enklast gör bytet. Ska jag sätta in en till låda med den nya sanden för att se vad den själv väljer. Eller är katter för mycket av ett vanedjur och inte kommer titta på den nya om jag inte "tvingar" genom att ta bort den gamla?
Några kanske superdumma frågor om hur en hanterar klumpbildande sand. Om jag förstått det rätt kan en inte slänga bajsen i toaletten. Hur gör en då för att det inte ska lukta? När jag hade kristallsand tog jag den i en hundbajspåse och var tvungen att gå ut med den med en gång för att det inte skulle stinka i hela lägenheten. Slänger en bara kissklumparna i soptunnan, hur går det med lukt? Tips på hur en slipper sand i hela lägenheten?
#2 #6 Jag tror beteendet försvinner då en låda med klumpbildande sand finns att välja på. Sätt in en extra öppen låda (du kan köpa en större plastback) med klumpbildande sand i men ha kvar den gamla. Då märker du vilket katten föredrar.. Det finns mängder av olika märken själv använder jag olivers men detta är hemkörning då de inte finns på djuraffären.
Har man bara en katt är det nog lättast att gå ut med påsen så fort man har tömt lådan om man inte vill ha påsen inomhus (knuten) i sopskåpet till nästa tömning. Jag brukar använda samma soppåse under dagen dvs vid sista tömningen går jag med påsen men då har jag ett helt gäng med katter=) Jag rensar lådorna från kiss och bajs ca 3 ggr per dag.
Att spola ner det i toan rekommenderas inte fast jag hört att flera gör de.

Får jag kapa tråden lite här (ursäkta trådskaparen)?
Är det något nytt man börjat med? Pellets eller kristaller?
När jag hade katt fanns det bara vanlig kattgrus och när det klumpbildande kattgruset kom var det ju rena himmelriket - väldigt lätt att få bort kisset.
Vad är pellets eller kristaller för något? Varför är risken stor att det blir fel där med kisseriet?
Bajset ska du aldrig spola ner i toan oavsett strö. Själv använder jag en pedalhink till att slänga avföringen i och byter påse när den är full. Tack vare locket på soptunnan hålls lukten instängd. Sen gäller det bara komma ihåg att gå ut med påsen hyfsat direkt. Vill man köra på överkurs finns det speciella soptunnor för kattavföring att köpa på djuraffärer.
#9 Så har vi det också. Fast jag har en komposthink med löst lock och plastpåse i. Perfekt.
/Maria
Nu bär det snart av till djuraffären! Jag hoppas jag kan hitta en låda med en bra kant att sitta på. Annars antar jag att experimentet med två lådor endå blir en flopp. Blev minst sagt förtvivlad igår när jag insåg att lådan som jag har nu inte går att köpa längre… Några tips på lådor med en bred kant att sitta på? Vilket märke på sanden ska jag testa? Får gärna vara billigt.