Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 936 ggr
[Sandi92]
0

Kan en utekatt vara understimulerad?

Det springer en utekatt här i grannskapet som försöker gå in till alla. Ingen kan ha dörren öppen längre, så han är inte särskilt populär.

Jag har två innekatter som jag går ut med i sele varje kväll och då följer han efter oss hela tiden och vill leka med mina katter. När jag ibland tar med mig en fjädervippa ut till mina katter så tar han över helt, dom får inte en chans att leka. Han verkar extremt rastlös.

Katten har ett hem, men jag tror inte de bryr sig om honom särskilt mycket. De hade en annan katt innan som blev överkörd i vintras och den försökte också gå in till andra. Sen har de två hundar också som det är jättesynd om.

Pga hans beteende så undrar jag om en utekatt kan vara understimulerad? Trodde inte det var möjligt då det ju finns fåglar och möss för dem att fånga och leka med.

Vixxen
0

Kan katten vara hungrig?

[Sandi92]
0

#1 Det tror jag inte. Han har som sagt hem, plus att min farmor och en annan tant matar honom dagligen.

OberonsMatte
2

Jag tror inte att han är understimulerad utan bara ung (socialt omogen) Hur gammal är han tror du?

Sajtvärd Katter iFokus

[Sandi92]
0

#3 Ungefär två år bör han vara.

thorntagg
2

Jag tror svaret finns redan i din fråga. "Ingen bryr sig om honom särskilt mycket"…Det är ju ingen kattunge;  han har funnits till i två år så någon "socialt omogen" katt kan man väl inte påstå att han är .  Jag tror inte på det här med "osjäliga djur", utan att djur liksom människor kan ha behov av kärlek och omtanke. En del individer behöver det mer än andra - precis som människor. Du nämner  att de har "två hundar som det också är synd om", så ägarfamiljen verkar ju inte alls förstå sig på djur. I stället för att bli irriterad på kattstackarn så var snäll emot den, för det är den förmodligen inte van vid hemma; det är väl därför han söker andras sällskap. Det är ju ingen elak kisse!

indra-bus
0

Varför är de synd om hundarna?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.