Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1623 ggr
Snuttefia
1

Innekatter - Ensam eller Grupp?

1. Tycker du/ni att en innekatt ska ha en kompis?

2. Tycker du/ni att en innekatt som från början var en utekatt ska få ha en kompis?

3. Tycker du/ni att en innekatt som från början var utekatt och bodde med fler katter ska få ha en kompis?

M.V.H Snuttefia

[[pimey]]
1

Enligt mig ska en katt ha en kompis. De har mer nytta av en artfrände än bara oss människor

Snuttefia
0

#1 Okej tack för svaret, du får gärna utveckla det mer om du vill.

M.V.H Snuttefia

Bill&Bull
0

Det beror lite på katten, endel katter mår bra av att vara själva om det finns anledning till det. Men generellt sett tycker jag att en kattkompis är bra just pga att dom kan ge varandra mer än vad en människa kan ge "kattmässigt" alltså :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Snuttefia
0

#3 Okej tack så mycket… :)

M.V.H Snuttefia

kattöga
2

Jag tror det är väldigt individuellt, från katt till katt. 

Är en katt ensam mycket, oavsett innekatt eller utekatt, och katten är "sällskaplig" så tycker jag att den bör få ha en kattkompis hemma också. Om den trivs med andra katter.

Numera arbetar jag mycket hemifrån så det är nästan alltid någon hemma. Min förra katt var och min hona jag har nu är mer av "solitärer" än vad hanen som jag har nu är. Förra katten tydde sej enbart till mej, alla andra var "fiender, otäcka och kanske t om farliga". Honan jag har nu är också "min" katt men min man duger också.

Nuvarande hanen vill gärna ha både människo- och kattsällskap. Honan har dock inte accpeterat honom ännu, efter knappt ett år…… Men han jobbar på för att smälta hennes hjärta! På sitt lite burdusa vis………

Hittekatter allihop och kommit hit som vuxna.

Skaffar man kattungar så tror jag ändå att det bästa är att dom får ha kattsällskap också, redan från början.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Snuttefia
0

#5 Tack så mycket kattöga, jag funderar på om jag ska skaffa en till katt men det är så mycket man ska tänka på :(

M.V.H Snuttefia

AngelicaFridstrom
0

Svarar självklart ja på alla frågor. Min katt blev deprimerad under den korta period han var ensam. Lycka till :)

Snuttefia
0

#7 Tack så mycket för ditt svar! :)

M.V.H Snuttefia

Scorpio97
5

Jag anser att alla kattungar ska ha en kompis i liknande ålder/storlek samt att dom flesta vuxna katter också ska ha det. Naturligtvis ska då katterna ha ungefär samma aktivitetsnivå. Huruvida det är inne- eller utekatter har ingen betydelse.

Men det finns ju katter som ogillar/avskyr andra katter, och mår riktigt dåligt om dom inte får vara ensamkatt. Då ska den naturligtvis få vara ensamkatt. 

Ungefär som människor alltså. Vissa bor helst helt ensam i en stuga ute i skogen, medan andra klättrar på väggarna om dom inte får umgås med andra människor på några timmar. Men dom flesta av oss uppskattar ju en eller flera kompisar, och det tror jag katterna gör också.

//Jessie

Bästakompis
3

#5 Kattöga beskrev min åsikt väl. För att sammanfatta det ytterligare: Katter behöver inte automatiskt andra katter, men alla katter behöver tillräckligt med stimulans. Och många katter får det behovet bäst tillfredsställt genom en kompis, men inte alla. Mina egna två missar har uppskattat varandra från första stund, och de ger varandra både sysselsättning, motion, trygghet och mys och glädje. :)

Tretorn
0

Vår katt var utekatt från början med kattkompisar. Vi har snart haft henne i 1 år nu som inomhus- & ensam katt i vår lägenhet, vilket fungerar mycket bra! Hon får mycket kärlek och uppmärksamhet :) mitt svar på frågan är att det är individuellt.

kigon
0

Beror på katten!

Min katt (utekatt i 11 år, nu innekatt) trivs inte med andra katter alls. Hon har tolererat en katt, men det är allt. Har prövat med både kattungar o vuxna, det blir bråk i mååååånader. Så nu bor hon lyckligt ensam med massvis me kel istället 😃

(Skulle dock inte ha katten ensam om den fungerar med andra katter)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Ravynsfair
0

Min katt är innekatt och ensam. 
Hon hatar alla andra katter, varesig det är kattunge eller vuxen, ung eller gammal. 
Spottar och fräser i evigheter, blir tillslut apatisk och extremt osocial. 
Min mår bäst av av vara ensam. 

Att jag och min fd sambo gick isär var det bästa som hänt henne, haha. 
Våra två katter, trots att de växte upp tillsammans, funkade aldrig ihop pga min katts svårigheter med det sociala.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Snuttefia
0

Hmm… ja det är ju mycket mer med två katter än med en…

M.V.H Snuttefia

Sealle
0

Beror på katten är väl ett bra svar. Tror t.ex. inte att min katt skulle uppskatta sällskap nu (han är snart 6 år gammal), hade vi köpt en av hans syskon/en annan katt när han var under året hade det kanske varit annorlunda. Svårt att säga 🙂

kattöga
5

#14 Enligt min erfarenhet är det ingen större skillnad i att ha en eller två katter. Om dom kommer överens framförallt. Men rent praktiskt är det inte svårare att fylla två skålar med mat istället för en, att gosa med två katter istället för en, osv. Rent praktiskt kan det istället vara en stor fördel! Om dom gillar varann så kan dom roa och "underhålla" varann och framför allt på ett bättre sätt än vad vi människor kan göra. 

Så, nej, jag hållerinte med, det är inte "mer" med två katter istället för en. Tvärtom, det blir oftast bra mycket lättare! Då är dom inte så väldans beroende av människan, människan kan släppa på "stressen" att alltid finnas till för katten, och framför allt så umgås, leker och lär dom av en artfrände, vilket är det mest naturliga. 

Det är inte så jättemycket dyrare heller. Visst, mer mat och en försäkring till. Men tar man till sej två katter så är man ju beredd på det…  😉
Jag tror du skulle känna dej mer fri och väldigt nöjd med att ge din katt en kattkompis. Under förutsättning att katterna är "sociala" med andra katter…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
1

Håller med #15 och #16, det beror på katten, och en äldre katt som varit ensam länge kan ha svårt att acceptera en ny katt (och kanske särskilt en busig kattunge), men att ge sin katt en kattkompis redan i unga år tänker jag är det finaste man kan ge sin katt, eftersom det finns flera behov som en människa inte kan uppfylla, både hur de leker, hur de kommunicerar, hur de ger och får trygghet, och möjlighet att spegla sig i en artfrände. Håller också med #16 att det är inte svårare att ha två eftersom de roar varandra. Det blir lite dyrare med mat och försäkring till två, lite mer Kattsand går åt, i många fall behövs fler lådor, men det vinner du tillbaka i mer harmoniska katter och du behöver inte ha skuldkänslor varje gång du lämnar dem ensamma eftersom de har varandra. När du är hemma är de mindre klängiga och det är ganska roligt att se dem busa och leka med varandra! Katter kan leva 15-20 år och även om du har tid att ge katten all uppmärksamhet nu så kan det ändras med jobb, familj m.m. och då är det väl bra om din katt har någon att umgås med, så dess behov av lek och kel är helt beroende av dig?

burmamys
1

*…så dess behov av lek och kel INTE är helt beroende av dig?* (såklart)

zorro2
0

beror helt på katten tror jeg. men skal man ha kattunge, ja da for man ta to unger tycker jeg.

catcult
0

Jag anser att alla katter – med ytterst få undantag – mår bäst i sällskap av en artfrände.

Själv anser jag att det är enklast att ha tre katter. Två katter är definitivt enklare än bara en katt och fyra (eller fler) katter är svårare än tre, dock enklare än en. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Snuttefia
0

Men det blir ju dubbelt så dyrt och så behövs mer plats…

M.V.H Snuttefia

kigon
0

#21 Köp en hittekatt som har visat att den ej gillar sällskap av andra katter? Katthemmen brukar ha ganska bra koll på sånt…

Snuttefia
1

Varför skulle jag köpa en katt som inte tycker om andra katter? Jag fattar inte?

M.V.H Snuttefia

kigon
2

#23 Hade inte läst tråden men uppfattade det som att du inte vill köpa två katter eftersom det är dyrare, sorry. Men om det är motsatsen så är ju svaren redan i tråden så finns inte mycket mer att säga då…

Snuttefia
0

#24 Fast alla har väl ett eget svar? Andras svar behöver ju inte vara ditt svar eller hur? :P

M.V.H Snuttefia

Tretorn
0

Det är enligt mig en stor skillnad på att ha en katt istället för två främst p.g.a kostnaden (inköpspris, chip/ID-märkning, vaccinering, kastrering, försäkring, foder, mat- & vattenskål m.m) & man måste vara beredd på att katterna kan bli sjuka - har man råd med veterinärkostnaderna? (kanske en smitta vilket kan påverka alla katter i hushållet?). Jag tycker personligen att varje husdjur kräver en tids betänketid & inget lätt "val" eftersom det handlar om många års ansvar. Jag skulle personligen inte skaffat en katt till sällskap till vår nuvarande katt om vi var hemifrån mycket, istället hade jag sålt vår katt till en som har tiden. Som jag skrev innan är det individuellt men jag tror också att katter generellt mår bra att ha en artfrände som sällskap :)

Snuttefia
0

#26 Ja det är ju inte lätt att veta. Kostnaden blir ju dubbelt så stor. Man ska ha dubbla besparingar ifall båda katterna blir sjuka osv…

M.V.H Snuttefia