Skabb, kvalster, parasiter? HJÄLP!
Hej! För lite mer än 1 vecka sedan adopterade jag en katthemskisse, jag var och hälsade på henne för ungefär 3 veckor sedan först en gång med min mamma. Då pikade mamma högt "skabb" och visade örat för personalen, dom svarade frågande "skabb?" Nej gud det är bara smuts, sen sa hon till katten "oj har du fått ett skavsår på hakan". Ja inget mer med det tänkte jag, så jag bestämde mej för att adoptera henne då jag gillar henne. Men nu har jag observerat hennes beteénde sedan hon flyttade hit, och hon kliar sej ju i öronen ibland, även på hakan samt tvättar sej väldigt maniskt (men bara ibland där också) på ryggen och på magen. Jämt när hon ligger och sover vaknar hon i ett ryck och jamar oroande, vet inte om hon drömmer väldigt intensiva drömmar eller om det är den här "ohyran" som besvärar henne?! Jag dubbelkollade med katthemmet så hon verkligen var frisk och att det inte rör sej om skabb, och dom lovade mej att hon var felfri, att jag bara skulle ta en fuktig bomullstuss och rengöra öronen. Nu är det så att hon är rätt skygg, man får inte pilla och ha sej för mycket så har bara lyckats göra rent utanpå öronen 2 gånger, det blir ljusbrunt på bomullen, ser ut som vax. Så dessa bilder fick jag knäppa under den tiden hon låg och sov, så med andra ord är det 2 timmars tålamod bakom bilderna så detta är det bästa jag kan få. Jag har alltså inte sett det här med egna ögon utan det är endast på dessa bilder så det är jätte svårt för mej att avgöra om det rör sej om kryp eller inte då jag inte har en aning om om det rör på sej eller inte. Jag tycker ju även att det har börjat klia på mej, och reagerar såfort min andra katt kliar sej. MEN, jag försöker intala mej själv att jag inbillar mej och förstorar upp det då katthemmet lovade att det inte skulle vara något fel på henne, samt det borde dom ju märka för då borde ju alla andra katter ha blivit smittade där och då borde ju andra ha sagt till som har adopterat därifrån. Så, jag undrar helt enkelt, vad tror ni det kan vara? Måste jag boka tid till en veterinär eller kan jag ignorera det? Vill ju helst inte åka på sommaren då jag måste åka buss i 1 timme, och bussarna har så dålig luftkonditionering så är rädd att hon ska dö på turen dit nu i värmen! Hjälp mej någon, snälla!
Min bedömning är öronvax, snor och talg (svarthaka). Helt ofarliga "åkommor".
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ja det är vad jag har funderat på, men bröstvårtan då? Jag har bara keramik och stålskålar, så hur lång tid bör det ta innan det har läkt isåfall?
#2 Pricken vid bröstvårtan tror jag är detsamma som det på hakan/runt munnen. Om du googlar på svarthaka hittar du många tips på hur man kan bli av med det. Min Oberon har ibland ganska mycket, men jag brukar bara skrapa bort det värsta med nageln. Så länge det inte är infekterat är det bara en estetiskt problem.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Okej, för jag är så där liiiite små rädd att ta i henne nu efter jag såg bilderna (tog dessa igår). Jag är livrädd för allt som har mer än 4 ben och såklart allt som inte har några ben överhuvudtaget!! :P :( Klart jag klappar henne men vill inte klia henne på hakan efter detta, men om fler säger att det förmodligen inte är något att oroa sej för så är det ju bara att sluta nojja :)
Jag som har en svarthakekatt kan säga att din katt har så lite att det knappast är något du måste åtgärda. Nosen och öronen ser mer ut att vara i behov av rengöring, men det är inte livsviktigt.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Okej, ja snor och vax är jag inte rädd för. Men hon blir väldigt rädd när jag kommer för nära inpå, tror jag behöver vinna hennes förtroende lite mer innan jag börjar pilla för mycket. (Om det inte hade vart livsviktigt vill säga)
Jag rengjorde hakan med rapsolja förut för typ 3 timmar sedan då det stog det i andra trådar, om det är svarthaka slutar det klia, om det är kvalster kvävs dom. Men i alla fall, nu har hon nyst ända sen dess. Hon tvättade sej ju väldigt mycket efter jag hade torkat med oljan, så tänker eftersom hon tvättade runt det i hela ansiktet kanske råkat andas in lite!. Är det farligt nu då? Åh vad det blir fel hela tiden :( *hoppas någon ser detta annars får jag skapa en ny tråd*
Att hon nyser är inte farligt. Bara bra att smörja nosen lite!
#8 Okej tack för svar, hon verkar väldigt besvärad av det dock.
Hon kanske får ut lite mer "snor" som hon hade på bilden. Och då blir det lätt att torka bort genom att oljan gör det smidigare!
#10 Ja ena sidan är nästan helt ren nu :)
Det är bara bra att hon nyser ut det torra snoret hon har i nosen.
Sajtvärd Katter iFokus