lätt inflammerad tandkött
veterinären sa at katten var lätt inflammerad i tandköttet og sa at jeg kunne börste med en mjuk, mjuk barn tannbörste. men det er jo ikke så lett å börste tennene på katt, hur gjör ni börster dere kattens/kattenes tenner?
hun får både blötmat og torrfoder; applaws
Ja, jag borstar tänderna på ena katten som ofta får inflammation i tandköttet. Jag använder en bebistandborste som heter typ "min första tandborste" och har ett ringformat handtag. Har även provat med fingertuta men den var alldeles för stor för att få in i min katts lilla mun. 🙂 När hon har pågående inflammation baddar jag även tandköttet med Hexarinse som är en klorhexidinlösning anpassad för djurmunnar.
När du borstar så var försiktig att inte borsta för hårt eller på tandköttet, det gör det bara värre 🙂
Jag brukar gnugga lätt på tänderna med en mikrofiber-trasa, då får man bort placket (om det är nytt), det tycker jag funkar väldigt bra förebyggande, jag gör det varannan dag 🙂
men hur går det, hun blir ikke tokig da? glömde men skulle frågat veterinär om hun kunne vise meg hur jeg skal hålle katten.
hur håller dere katten, jeg antar at hun ikke sitter fint og gapar presis.
ok, hexarinse var kjöper du det? djuraffär eller apotek?
Du får nog prova dig fram för att se vad som är mest bekvämt för dig och din katt? Själv brukar jag lägga min katt på sidan, det är så jag alltid brukar göra när jag ska hantera henne, så att säga. Sedan drar jag upp "läppen" med en hand och gnuggar/torkar tänderna med andra handen
Hon är van vid detta för jag började när hon var liten.
Om du aldrig gjort detta innan så kanske börja långsamt. Du skulle kunna börja med att pilla lite kring munnen och på tänderna med ett finger medan ni redan gosar? Det kan vara lättare för katten att acceptera att du använder fingrarna, än en tandborste eller annat. Att torka av tänderna med ett finger är bättre än inget!
Det kanske finns fler tips på youtube också, jag provade söka på "how to brush cat teeth" och det kommer upp en del videor! 🙂
ah, ok skal kolla på det. takk så mkt