Innekatt som blivit utekatt
Hallå! Har lite funderingar kring min katt. Har en hankatt som precis blivit två år och har varit innekatt enda sen jag tog hem honom eftersom jag bor i lägenhet i en större stad. Denna sommar däremot så är vi i min hemort och efter en månad så har min katt blivit utekatt. Det funkar väldigt bra, han håller sig i området och kommer alltid hem efter någon timme. Har lite funderingar vad det är man ska tänka på när man har utekatt? Kollar efter fästingar, öronskabb och andra sår på kroppen efter han varit ute. Han är kastrerad och har halsband med mitt telefonnummer i. Något annat som man behöver göra och tänka när man har utekatt?
Du ska absolut chipmärka din katt och tatuera honom. Halsband räcker inte då de kan ramla av. Han kan också få mask så det kan vara bra att kolla.
Vi hade en katt i många år som var utekatt på helger/somrar, jul och påsk vid vår sommarstuga. Resten av tiden var han innekatt i lägenhet och det funkade alldeles utmärkt.
/Maria
Glömde skriva att han är chipmärkt. Behöver man tatuera också? Han äter foder för innekatt nu, behöver jag byta till något annat? Finns det medicin för avmaskning att köpa receptfritt? Så tacksam för hjälpen!
Chipmärkning är ju det allra bästa. Jag ser på min gamling hur suddig tatueringen i örat har blivit.
Jag maskade bara av när jag bokstavligen såg att han hade mask i bajset eller i hans spya. Maskmedel finns att köpa på apotekets djuravdelning.
/Maria
#2 vad påsen heter spelar ingen roll. Det är ingredienserna som räknas. Foder för Utekatt, innekatt, kastrater med mera, det är bara säljknep. Är det ett bra foder med bra ingredienser så kan du fortsätta ge det.
Jag skulle rekommendera att även tatuera din katt eftersom det är en synlig märkning. Båda mina katter är både chipmärkta, tatuerade och registrerade i både Sveraks id-register och SKKs Djur-id.
_Han äter foder för innekatt nu, behöver jag byta till något annat?
_Har han mått bra på det fodret förut kan du fortsätta med det tycker jag!
_Finns det medicin för avmaskning att köpa receptfritt?
_Ja, men köp hellre ett kolla masken då avmaskningsmedel är ett gift och kan göra att maskarna blir resistenta om vi är för ovarsamma med det!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Som tillägg till #5 kommentar om resistens vill jag påpeka att maskmedel är väldigt potenta och har katten inte mask är faran större än nyttan med att använda dem. Var därför säker på att och vilken typ av mask din katt har innan du startar en avmaskningskur.
Medarbetare Hittekatter iFokus
# TS Är din katt vaccinerad? Om inte gör det omgående!
Han vaccineras årligen.