Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1145 ggr
Emelie-Le
0

Finns det något jag glömt?

Kommer hem två kattungar till mig i aug, de är efter en hittekatt och ska få sitt för alltid hem här

Har gjort inköpslista.
2 Mindre klösträd
1 Stort klösträd (sånt där mega stort)
Nät till alla fönster och balkongen så de får frisk luft men inte kan ramla ut
2 kattlådor
2 kartonger med ever clean
1 borste
1 kloklipp
Börja bunkra upp mat (barf)
Köpa in möss och föda upp delar av barfen själv
2 tunnlar
massa olika leksaker

Är det något helt uppenbart jag glömt?

Wony
2

Hm, kattspadar till lådorna om du inte redan tänkt på det. Och ett litet husapotek med sådant som kan vara bra att ha hemma om katten gör sig illa.

Och en transportbox, så att du lätt kan ta dem till veterinär om det skulle behövas.

Glass strut
1

Vattenskål Kan va bra att ha piss off ifall någon av katterna börjar protestera .. Är dom kastrerade ? Annars är de bra om du gör de oxå då könsmogna katter kan börja markera revir..

Jalking
2

Transportbur(ar) för veterinärbesök?

Emelie-Le
0

Just ja, vattenfontän ska vara med å listan.

Lite tips om vad man ska ha i husapotket?

Wony
1

Vi har, utöver det vi har till oss människor, jodopax, blodstillande vadd, elastiskt självhäftande bandage och polstervadd.

ElisabethB
1

Ättika (Tar bort amoniakdoft så att inte katten känner den om det skulle hända en "olycka")

Papperskassar (Jätteroligt att krypa in i, men klipp sönder handtagen så att inte katterna fastnar där)

Kartonger gärna i 2-3 olika storlekar, ofta kan man få gratis i butiker om man ber snällt. (Att krypa in i och riva/bita sönder)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

OberonsMatte
2

"Köpa in möss och föda upp delar av barfen själv" 😮

Sajtvärd Katter iFokus

ElisabethB
1

Kom ihåg att oavsett vilket foder och Kattsand du väljer så bör du bruka samma som säljaren de första veckorna och därefter - om du vill byta fasa över långsamt..

Att föda upp möss i syfte att de ska bli foder så behöver även mössen en bra utfodring, tillbehör o.s.v. Om du nu vill använda möss som foder rekommenderar jag istället att du köper "pinkisar" på djuraffären. Men det finns många bra fullfoder till katt!

Tänk på att köpa en kattlåda mer än antalet katter och att de flesta katter vill ha ordentligt med Kattsand. Själv rekommenderar jag SmartStore plastbaljor - både bra och billiga (använder själv SmartStore 31)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Bästakompis
1

Oj, finns det de som föder upp foder till sina katter? Släpper man ut en mus i lägenheten då så katten får jaga den?! Eller avlivar man själv - vet inte riktigt vilket som skulle vara värst i så fall, att avliva själv eller se katten plåga en mus, till vardags hemma i lägenheten… En fråga till dyker upp, det skulle väl räknas som djurplågeri att låta katten jaga en mus som man släpper ut? Visserligen sker det ju i naturen, men här är ju mössen också husdjur man har ansvar för. Avliva hemma är tillåtet, det vet jag, men inget jag skulle göra frivilligt.

Bästakompis
0

Dessutom tror jag det kan bli väldigt stressande och frustrerande för katten att se mössen i buren - eller veta att de finns i ett annat rum.

Karmatarerskanise
3

#9 Det är mot lagen att ge levande föda på det viset. så man måste avliva först.

Emelie-Le
4

Givetvis föds mössen upp med kvalitetsfoder, bra burar osv. Ex har jag 10gånger större än man behöver enligt lag.
Och djuren avlivas innan de blir foder, i enlighet med lagen.

Kattungarna barfas hos uppfödaren. Så det handlar inte om foderbyte. Och jag personligen ger hellre kött som jag vet haft bra liv och dött en snabb död än att köpa på ICA där jag inte vet så mycket om hur djuren haft det. Mina foderdjur har alltså 10 gånger större än de måste ha enligt lag, de får kvalitetsfoder jag blandar själv, färskmat utöver det varje dag, nya saker att undersöka i buren osv.
Hur många kan säga att grisen de har på tallriken granterat fått det livet innan de avlivats "på gården"/i hemmet av någon de litar på så snabbt att de är döda innan de fattat vad som hänt?

Det är inte pinkisar jag kommer ge (skulle ju krävas två kullar om dagen för att hålla en katt mätt) och jag köper inte från djuraffär eftersom de inte är i närheten av de kraven jag har på skötseln av djuren.

Angående stress av att ha möss och katt i samma hem så har jag tidigare haft 4 bondkatter i samma hem som gerbiler, hamster, möss, kaniner och förutom en olycka med två ungkatter och en hamster (som överlevde och levde i 1,5år till efter) så har det inte vart nnågon som helst stress för något av djuren.

Bästakompis
2

Okej, det låter ju etiskt och bra på alla sätt, jag fattar bara inte hur man kan med att avliva djur själv, inte bara en gång av nödtvång, utan kanske flera gånger i veckan?? Skulle inte vilja göra mig själv så känslokall. Men jag är vegetarian sedan 20 år så…

Karmatarerskanise
0

#13 Man är inte känslokall för att man avlivar djur. Tror inte det är många som gör det med glädje.

Gronstedt
1

TS, äter katterna möss som det är? Annars kan det vara klokt att ta det lugnt med foderdjursuppfödningen tills du sett att det uppskattas - inte alla katter vill äta döda möss.

#13: Som #14 säger har avlivning ingenting med känslokyla att göra - snarare tvärt om. TS verkar vara en modigare, mer kärleksfull och mer djuretiskt medveten djurägare än de flesta, som är villig att själv ge kattmaten bästa möjliga liv och död i stället för att köpa färdigt.

OberonsMatte
0

#15 Angående själva ätandet var det precis vad jag tänkte skriva. Mina katter jagar och dödar byten om de kommer åt, men de äter aldrig på dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Emelie-Le
0

Skulle de inte vilja äta dem, men ex leka (med dem så kommer jag ta bort 2-3 stcket som jag fryser in mellan deras lekstunder. Och då får mössen bo kvar i alla fall :-)