Hjälp! Anmäla kattuppfödare?
Hej! Jag har en fin liten katt på snart ett år och bestämde mig för några månader sedan att skaffa en lekkamrat till honom. Jag hittade en tjej på en Facebookgrupp "djur som söker nya hem", som hade kattungar som skulle vara leveransklara 21/7, tolv veckor gamla. Vi bestämde att jag skulle köpa en hona av henne. För lite mer än en vecka sedan skrev ägaren till mig att jag var tvungen att hämta kattungen tidigare pga att ägaren själv skulle föda barn inom kort och inte hade tid för katterna. Jag skrev att jag inte kunde göra det, delvis för att kattungen bara var sju veckor då!! Och för att jag jobbade hela veckan och inte hade tiden. Trots detta så fortsatte hon säga att hon var tvungen att bli av med kattungen och att hon hade fått flytta runt alla kattungar till olika vänner eftersom hon själv låg på sjukhus pga barnfödsel. Detta gjorde mig jätte upprörd så jag hämtade kattungen för tre dagar sedan, då var hon åtta veckor. Inte nog med det, när jag fick hem henne såg jag att hon hade fullt av torkad Kattsand under tassarna som satt fast! Fick verkligen kämpa med att få bort det. Hon nyser även väldigt mycket och det rinner ur ögonen på henne så jag börjar misstänka kattsnuva då Fd ägaren tydligen inte har vaccinerat sina katter!! Så till mig fråga, kan jag anmäla Fd ägaren? Hon hade inte alls behandlat sina djur bra och inte tagit ansvar för dem. Jag har ju också gjort fel som tagit emot henne när hon varit alldeles för liten men vad skulle jag gjort? Skulle verkligen behöva tips om vad jag ska göra och vart jag ska vända mig. Tänker på de resterande små kattungarna som kanske hamnat någonstans där den nya ägaren inte upptäckt sjukdomssymtonen eller hos någon som inte tar det på allvar… Här under är min söta lilla Kiara. Mvh Amanda
kontakta länsstyrelsen?
Du kan absolut anmäla för dålig djurhantering.
Du vänder dig så till länsstyrelsen i kommunen som säljaren bor i. Antingen gör du en anonym anmälan via tele. eller skickar mejl (du kommer hitta info om allt sånt på länsstyrelsens sida)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Håller med ovanstående. Stackars liten <3
Här har du en väldigt bra artikel med information och länkar till de olika länsstyrelserna :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4f2aa97988f4725925005efc-hur-anmaler-jag-dalig-djurhallning
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning