Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3216 ggr
kattöga
0

Metacam i samband med mat

Vår hane kom hem med bruten klokapsel, så i torsdags opererades han (klon togs bort). I samband med operationen kollade dom hans tänder också och såg att han hade flera tänder som var svårt FORL-drabbade. Så i fredags togs 7 tänder bort. Eftersom han aldrig dricker vatten hemma så frågade jag om dom kunde ge honom en "vätskepuckel" i fredags, vilket dom gjorde så att det räcker för en dag. Han har varit helt slut, förvirrad och drogad. Men idag verkar han må bättre och känns klarare.

Men, idag är det tänkt att han ska få Metacam för första gången. Det ska ge tillsammans med mat (ej på fastande mage). Han vill äta ibland (utspädd mat till "vällingkonsistens") men får inte i sej särskilt mycket innan han ger upp. 

Äter han inte mer ikväll så får jag spruta mer vatten och kanske "matvälling" t o m i munnen på honom. Men det är så mycket vi ska tvinga i honom just nu, så det känns så grymt att hela tiden provocera honom med mediciner, vatten o allt vad det är. Han protesterar helt och fick totalpanik med tratten, så den har vi varit tvungna att ta bort. Vi håller ett öga på honom dygnet runt nu, eftersom han inte får fixa med foten…….

Frågan är hur lite kan han äta för att man ska kunna ge Metacam? Räcker det med någon matsked "välling" eller räknas det som "fastande mage" fortfarande? Nån som vet?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[::Vera::]
1

Jag vet tyvärr inte hur dåligt det är för katten att få Metacam på fastande mage. Min veterinär ville jag skulle ta det oavsett matintag, pga såret på min katts tunga. Han fick det nästan helt fastande i två dagar. Rätt eller fel, det skulle jag med vilja veta. Vill mest säga att jag känner med dig. Har ju själv en sjukling hemma som har blivit fasthållen och tvingad nu i snart sex dagar. Vätskepucklar osv. Jag klippte tratten så den blev väldigt mycket mindre och han accepterade den något lite bättre då. Men jag skippade den andra dagen och övervakade honom istället precis som du. Usch, ja man känner sig så hemskt grym och katten visar tydligt att det är precis så han upplever det. Hoppas din kisse mycket snart mår bättre. Kämpa på!

kattöga
1

Tack ::Vera::! Ja, det har varit så jobbigt, allra särskilt för katten! Flera ggr/dag ska jag in i munnen med alla möjliga olika medicamenter och han får mer o mer panik. Det är extra knepigt eftersom jag samtidigt måste vara försiktig med munnen, eftersom han är opererad lite överallt där….. Men nu har vi lyckats få ner det till antibiotika två ggr/dag. (Metacamen, och kanske antibiotikan, gjorde att han fick diarré…. ) Och rengöring av tassen.

Tratt funkar inte (panikpanik) så vi får sova i skift så att det alltid är en vaken och kan hålla ett öga på honom, så att han inte slickar sig på tassen.

Och visst är det så, att man känner sig som ett värsta grymt monster mot katten! Det kan inte va lätt för dom, hur ska dom förstå varför allt blivit så jobbigt plötsligt….?

Jag hoppas att allt går bra för dig med din lilla vän också! Vi kämpar på och håller tummarna för att vara kissar repar sig snabbt nu! 🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

1

Det är mycket för er och missen på samma gång. Hur mår han nu? Hoppas såret på tassen läker snart så ni får sova… Man behöver ju också lite krafter själv för att orka ta hand om en kattsjukling. Tack… Här repar sig min lilla gubbe ganska bra. Såret på foten har läkt fint men han har fortfarande såret på tungan kvar. Han mår bättre, äter och dricker helt själv nu. Tog bort Metacamen idag och hoppas att inget bakslag kommer. Fortsätter med antibiotikasprutorna. Jag håller alla tummar för snabbt tillfrisknande hos er!

Belimas
3

Det finns ju en sådan där uppblåsbar krage (som är som ett halsband) som kanske kan fungera i stället för tratten ? Djuren brukar inte känna lika stort obehag av en sådan men det kan även förhindra att de kommer åt att slicka/tvätta på det området som de inte får (undantag finns givetvis) :)

kattöga
1

#3 Vad skönt att "gubben" repar sig bra! Då läker nog såret på tungan snart också. Kan tro att ett sår på tungan kan ta tid också eftersom han hela tiden använder den. Tummarna hålls kvar här för er!

"Gubben" här är nöjdare nu när vi inte terroriserar honom mer än ett par ggr om dan. Antibiotika kuren och rengöring av tassen. Men han protesterar lika vilt varje gång iaf. Men dessemellan så är han nöjd. Tror det går bra nu med läkningen. Han har inget smärtstillande längre men äter bra ändå. Så det ska nog gå bra hoppas jag. Svårt att hålla honom från att slicka på tassen dock.
Men vi fortsätter att sova i skift. På fredag ska vi in på en andra kontroll, hoppas att klon läkt helt till dess, så att vi kan släppa ut honom igen och återgå till ett "normalt liv" igen.

Meeow! 

kattöga
1

#4 Ja, vi frågade om han kunde få en uppblåsbar krage istället för tratt. Men veterinärerna sa att det inte skulle fungera, han skulle nå sina baktassar ändå. Så det var inget alternativ. 

Och jag tror också att det inte skulle göra så stor skillnad. Han har aldrig burit halsband eller koppel eller nåt (vi har provat men paniken sitter där som ett brev på posten), så en sån krage skulle nog vara lika jobbigt för honom att acceptera. När vi pratade med vet sa dom att katter som inte burit halsband eller koppel nån gång kan ha väldigt svårt att acceptera en krage. 

Men, som sagt, nu är det bara två dgr kvar till andra återbesöket efter op så håller tummarna för att det läkt helt till dess.

Meeow! 

1

#4 Uppblåsbar krage ska jag komma ihåg att fråga efter om något mer händer. Men mina katter har liksom Kattögas aldrig haft halsband eller gått i koppel. Kanske tveksamt om det funkar bättre. Bra tips ändå. #5 Låter som bättring är på väg :) Hoppas det. Jag plågar min gubbe också bara två ggr/dag nu. Jo det är svårläkt på tungan… Skulle så gärna vilja veta vad han fått i sig för något.

0

#6 Hur mår din katt nu?

kattöga
0

#8 Tack ::Vera:: för att du frågar, jag vet ju hur du har det själv nu. 🌺

På andra återbesöket konstaterades bara att hans läkning går bra och allt såg fint ut. Vi släppte honom fri samma eftermiddag. Det verkar som att katten mår bra, han äter som vanligt igen (monsteräter ca varannan dag) och springer ut och in och verkar vara på bra humör. 

Men han litar inte på mig just nu. 
Hittills har ju min man och jag hjälpts åt att ta hand om tass och ge mediciner osv. Men nu är min man bortrest utomlands på jobb och katten behöver rengöras (klon) och kollas att inga infektioner uppstår (både klo och "f d tänder"). Men han vägrar låta mej göra det. Har lyckats rengöra tassen utan att kunna kolla klon. "Tänderna" vägrar han låta mig kolla. Tack och lov får han inga mediciner längre, så jag måste inte sticka in en massa sprutor i munnen på honom. Vilket gör att han iaf inte längre springer sin väg så fort han får syn på mej…. 

Det är min mans katt ursprungligen och Husse är hans stora trygghet sedan 11 år. Katten flyttade hit förra sommaren och vi har byggt upp ett bra förtroende för varandra under 10-11 månader, tills nu då…… Men det reparerar vi nog snart tror jag. Bara jag låter bli att pilla med hans tass och mun vill säga….antar jag….. ;) )

Jag tror allt läker fint iaf.

Meeow! 

0

#9 Det låter bra förutom att Husse är bortrest nu då. Kan tänka mig att det är lättare när han är med eftersom kissen ändå har lite större förtroende för honom. Du ska se att kissen hittar tillbaka förtroendemässigt där ni var när han mår perfekt igen. Du får fjäska lite kanske med något extra gott ;) Skönt iaf att du slipper ge sprutorna i munnen nu. Trassel protesterade vilt sista dagen. Men han glömde det snabbt som skönt var. Hoppas det funkar bättre med klo/munkollen ett annat tillfälle. Lyckosam tasstvätt är ju jättebra ändå.