Svart katt går i brunt
Vi har haft två svarta katter (en nuvarande och en förr), och båda brukar gå i brunt på våren och sommaren. Syns extra mycket i solen.
Har även märkt samma sak hos andra svarta katter.
//Jessie
Den har helt enkelt blivit solblekt, inget ovanligt alls hos svarta katter.
Jag har icke svarta katter som skiftar i färg beroende på årstid=)
Om katten är ute i sol mycket så kan det vara solblekning, men annars har många katter som är genetiskt svarta lite dåligt pigment i stråna, så de kan skifta i brunt, det är ganska vanligt.
Men sen finns det ju defekter som kan ge lite ovanliga färgförmågor. Se om det försvinner med årstiderna om det är konstant så dåligt pigment, men färgen på nosen ser ju lite "ovanlig" ut även för en katt med dålig svart färg.
Hon kan inte vara svartsköldpadda med extremt lite röd färg? Du har ingen helbild på henne?
Jättevackert tycker jag.
U R us
Om din katt äter ett helfoder för katt så kan man utesluta brist på taurin vilket annars kan ge den typen av förändring av färgen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det är inte solblekning som många tror, utan sommarpäls vs vinterpäls.
Vinter Vilda Vittra:
Sommar Vilda Vittra: 
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Blir samma sak med min förra katt som är svart, tror på det du säger :)
På min tjej är det i alla fall solblekning för det är täckhåren på henne som blir lite brunaktiga på sommaren och det är inte dom hon fäller när hon byter från vinterpäls till sommarpäls. Sedan är solen betydligt svagare under vinterhalvåret än vad den är på sommaren vilket då gör att katterna "behåller" sin naturliga färg bättre.
Det är samma hos människor, det finns åtskilliga som får ljusare hår på sommaren just tack vare den starka solen.
#9 Vinterpälsen är något längre än sommarpälsen, så det ljusa täcks.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har för mig att de flesta svarta katter har lite brunt i sig, alla sådana som jag har ägt har haft det. Och det har varit så både sommar och vinterhalvåret.
U R us
#10 Nu är min långhårig och jag har full koll på hennes päls, hennes täckhår förblir densamma hon får bara mer underull på vintern än vad hon har på sommaren.