Irriterad/röd mellan tårna
Hej alla mjauisar!
Tänkte bara slänga iväg en snabb fråga
Det är så att jag har två innekatter och den ena har börjat slicka sig mellan två tår (upptäckte detta idag) och han är lite röd och irriterad(?) (baktassen).
Vad kan detta bero på tror ni? Skall jag kontakta veterinär eller finns det någon sorts salva man kan köpa och smörja in?
Skall jag göra rent med vanligt vatten eller göra koksaltslösning?
Vet att ni inte är vetrinärer, men någon kanske har varit med om samma sak ^^
Vet att hundar kan få detta ifall de vart blöta eller svettats mycket om tassarna. Men eftersom han är innekatt så kommer han inte i kontakt med vatten på det sättet. 🤔
givetvis kontaktar jag veterinär om det blir värre
Tack på förhand 😃
// Stephanie och hårbollarna 
Har du bytt foder eller sand nyligen? Kan vara allergi.
/Elisa
Nej det får samma mat och sand :/
Nåt annat bytt? Tvättmedel, sköljmedel?
/Elisa
Nej där är det oxå samma :/ Kanske har han skadat sig mot klättrade på något sätt?
Ser det sårigt ut?
Kolla med veterinären på måndag annars. De har ju lättare att se ev. utslag
/Elisa
Ja jag får nog göra det, tack för hjälpen iaf :)
Åkte nyligen in med min ena katt av samma anledning, han var dock rejält svullen med. Enligt vet. kunde det vara ett litet sår som blivit infekterat/inflammerat och därmed blivit stort. Men de sa också att vi skulle va beredd på att det var hudcancer, detta då proverna visade något så de skickade iväg allt till ett större labb. Återstår att se, får svar på måndag. Bifogar en bild från då vi var till veterinären, kan varna att det ser otrevligt ut om man är känslig!
#7 usch då det såg inte bra ut :( stackars kisse. Hoppas det blir bra för er katt :) Nä på våran ser det inte lika farligt ut. Ska försöka ta kort imorn, behöver hjälp av sambon då vi måste "spreta på tårna" så man ser orordentligt. Mycket päls mellan tårna 😁
Min ena katt började tvätta sig väldigt ofta på ena baktassen efter att hennes mamma gått bort. Det var helt enkelt en slags mani hon utvecklade i sin sorgeprocess; hela hennes liv förändrades drastiskt över en dag och hon förlorade sin mamma, bästa vän, sovkamrat och stora trygghet i livet, vilket givetvis var mycket svårt att hantera för henne och resulterade i en liten inflammation. Veterinären rådde oss att tvätta det irriterade området noga med en bomullsrondell dränkt i alsollösning 2 gånger om dagen i 4-5 dagar.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Efter att jag gjort rent nu så har det röda minskat (verkar ha varit småsår för det ser ut som han har två sårskorpor) fundera på om den kanske kan ha varit Kattsand som hamnat mellan tårna som sedan skavt? Så jag fortsätter att göra rent nu så får vi se hur det ser ut på måndag :)
#8 Och då är det där en väldigt fin bild också, har sett betydligt värre ut.
Men det verkar bli bättre, efter 4 dagar med rengöring och omvårdnad så är det inte alls lika svullet, den döda huden är borta, dock varar det en del men det blir i alla fall bättre! =)
Hoppas det bara är ett litet skav eller så som er har, är inte roligt ställe att få sår på…