Hur mycket kostar en katt?
Hej!
Tänkte eventuellt, någon gång i framtiden skaffa en katt. (Sibirisk för att vara exakt.)
Skulle bara vilja veta hur mycket era katter kostar er i månaden, eller om året?
Med mat, veterinärkostnader, pälsvård, leksaker, osv.
Beror lite på vad du har för planer med den. Ska du ställa ut den kostar det mer men om du "bara ska ha" en katt så ja… Vi har en försäkring på våran katt som kostar 165kr/mån om jag inte minns fel. Sedan så köper vi en 10kgs säck med mat för 800kr som räcker i flera månader. Sedan tillkommer kanske lite extra saker som tillbehör, leksaker osv. Vi kanske totalt betalar ca 200kr/mån för Sessan. Sedan om man måste till vet så konstar det ju också 😃
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Mina två katter kostar mig 700-1000 kr/månad. Då har jag en väldigt bra försäkring som även går in om jag skulle bli sjuk, högsta försäkringsbeloppet. De äter foder av högsta kvalité och får all nödvändig veterinärvård. Leksaker och klösmöbler köper jag också regelbundet..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Mina två huskatter ligger på under 500kr/månad för bra försäkring, bra mat, kattsand….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Största kostnaden är försäkringen ca 150 kr/mån. Värmepellets till kattlådan som räcker flera månader 48 kr/säcken. Mat vet jag inte riktigt men kanske en hundring i månaden (Barfar).
Mina får enbart våtfoder och det kostar mer, dessutom går det åt mer sand. Å andra sidan blir det möjligtvis mindre i veterinärkostnader då de får i sig all vätska de behöver. Ca 300kr per månad och katt för foder och sand. 90kr per månad och katt i försäkring (huskatt). Räkna med några tusenlappar extra det första året du har katt för all utrustning som behövs, kastrering etc. Snåla inte på att anpassa hemmet med möjligheter att klättra och klösa, bygga utegård eller näta in balkong etc. Dessutom kanske man får vara illa tvungen att testa sig fram med borstar, selar, toaletter, klösmöbler etc. för att katten har en egen åsikt om vad som är bra så man får byta ut. Kanske ca 5000 det första året för allt som behövs.
Gällande försäkring så kan det skilja beroende på var i landet man bor osv. däremot kan du själv gå in på försäkringsbolagens hemsidor och kolla upp pris för en sibbe =)
Jag har en 6 mån gammal MCO.
Han kostar ungefär: 800 kr/mån.
Mat: Ca. 550 kr
Sand: ca. 120 kr
Försäkring: 130 kr (Agria)
Räknar man ihop allt dvs - veterinärbesök tex vaccination, försäkring, saker för kattens hälsa, foder, Kattsand, klösbräda osv som man behöver och delar ut på månadskostnader under ett år blir det runt 500kr/mån ungefär. I slutändan går det faktiskt åt mer pengar än vad man tänkt :-)
Nu har vi tre huskatter, och vi lägger väl kanske 1000 -1500kr i månaden på dem tillsammans, beroende på vad som görs den månaden (t ex vaccinationer, avmaskning, loppmedel osv)
Fasta kostnader per katt är ca 60kr i försäkring, sand varierar men ca 100-150kr, mat ca 200kr (på ett ungefär). Sedan tillkommer väl sådant som är "onödigt" som leksaker osv.