Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1439 ggr
Hallongodis
0

Kattunge snuttar på sin syster

Hej!

Jag skrev om det här på ragdoll iFokus för någon vecka sedan , men tänkte att det kanske är fler här har erfarenheter som inte kikar in där - hoppas det är okej :) 

Jag har två ragdollkattungar  som är ca 16 veckor gamla, en hane och en hona. De har bott här sedan de var lite äldre än 12 veckor. De är jättemysiga och busiga precis som kattungar ska vara :) Hanen har dock en (o)vana som jag är lite bekymrad kring. 

Det är nämligen så att då och då försöker han "dia" sin syster, hon har ju inte så mycket spenar att prata om utan han suger/snuttar på pälsen på magen istället, vilket gör att den blir helt blöt och tovar ihop sig. Vissa morgnar får jag kamma ut hela hennes mage eftersom den är så blöt och tovig, då har han förmodligen legat och snuttat hela natten. 

Den senaste veckan har pälsen blivit helt gul där han hållt på, samt att hon börjat få små kala fläckar där han snuttar som mest, jag är så rädd att det ska bli sår! 

Jag försöker ta bort honom varenda gång jag ser att han gör det, men han är såå envis och honan säger inte heller ifrån till honom. Dessutom är det ju svårt (omöjligt) att passa på dem dygnet runt.

Väldigt tacksam för tips :)

[MylleMelli]
0

Tog hand om en övergiven kattunge och den började att mjölka och "sutta" på en av min tjocka och håriga filt, hon gjorde så under hela tiden jag hade henne (hade henne i några år tills hon en dag försvann) 
Tror det kan bero på att de inte fått så mycket tid med sin mamma..

Katthemsmatten
0

Killen hade kanske behövt vara litet längre hos mamman. Även om det finns en laglig gräns på 12 veckor för att det ska vara OK att ta en unge från mamman så innebär det inte att alla ungar är mogna för det. Precis som för oss människor så mognar vi olika snabbt. Nu är det kanske inte någonting att göra om inte uppfödaren tycker att det är OK att han får komma tillbaka till mamman för ett par veckor. Ser ofta kattungar som är i samma ålder fortfarande dia mamman som självfallet inte har någon päls kvar runt spenarna och som är rätt trötta på snuttisarna. Jag tror inte det blir några sår på honan, så det slipper du oroa dig för.

Medarbetare Hittekatter iFokus