Vilken färg har din katt?
Visa gärna bild också..

#3 Har hon något rött på sig? På bilden ser det ut som om hon har lite röda fläckar. Och i så fall är hon sköldpadda. Jag tycker också hon ser ut att vara spotted.

#7 Smoke och silver och sådant kan inte jag. Men vad gäller mönster så ser hon ju inte speciellt mönstrad ut på den bilden i alla fall.

#18 Vad är det för EMS-kod på viltfärgat?

#19 ABY n i det där fallet. Mönstringen är tickad och har 25 inom andra raser.

#20 Tack!
Veto ser mönstrad ut - lägg gärna upp en bild på henne så man ser ansiktet, i kategorin "genetik".

Ååhh. Vilken fiin!

#29 Vilka fina katter! Långhårig britt borde väl vara väldigt ovanligt eller?
Signe-jonna, jo, hyfsat ovanligt :) Fast det finns en hel del - det föds ändå ganska många, men det finns inga som föder upp långhår.

Men hur blir det med stamtavla till de långhåriga, för sverak godkänner inte dem väl?
Hjälp det blev dubbelt datan håller på och krånglar kan någon ta bort en av inläggen det går ju inte har försökt tack Tove
Helst den utan kort.
Nej, de är inte godkända som ras i Sverak, men stamtavla får de såklart ändå - XLH [bri] heter de då. Sen kan man registrera om dem i IDP vilket är vad vi har gjort, och då får de helt vanliga stamtavlor - där är rasen godkänd..
Tack så jätte mycket för hjälpen vem det nu var./Tove

#36 Okej då förstår jag.
Kiickii - bruntabby tror jag han är, om man pratar "exakt". Sötnos!
Kenzo, jag tog bort ditt dubbelinlägg :)
Haha tack då vet jag det Anne 

#42 Är inte Toker också spotted? Om det är han som är den övre på bilden?

#44 Fast jag tycker han ser spotted ut :)
Det är ju sådär att det ofta är mittimellan på spotted och tigré - "spigré". Om man inte färgavlar katterna och får fram väldigt tydliga mönster är det jättevanligt med lite mittimellan. :) Men jag skulle nog också kalla Toker för tigré snarare än spotted.
#47 "spigré" var ett bra ord :)
Men skönt att höra att jag inte är helt unte och cyklar :)

Yam Yam är blå och Kimi är sköldpaddsfärgad och vit!

#49 vilken stilig kattherre yam yam har blivit :)

#50 Ja, visst har han :) lite tonårsgänglig fortfarande, men han ska ju växa ett tag till!

I nya numret av Våra katter står det mycket om mönster. Lite av beskrivningen på tigré låter såhär:
Karakteristiskt för en tigrerad katt är att det löper en mörk s.k. ål längs ryggraden ända ut till den solidfärgade svansspetsen.
Det konstiga med min Signe är just att hon har en sådan ål längs ryggen och ut på svansen, och hon har också den solida svansspetsen. Och hon har dessutom mycket ränder, med undantag för en liten del av kroppen där det mer ser ut som prickar.
#4 - Ja, hon har några röda fläckar :-) Oj, vad många som svarat. Kom många emellan fjärde inlägget och mitt svar.

#57 Då skulle jag kalla henne för svartsköldpaddsspotted. *Blink*
Signe är spotted, det tycker jag helt klart.
Våra katter blandar ihop begreppen. Alla mönstrade katter har mörk svanstipp, och mörk "ål" har också de allra flesta.

#59 Jaha, då är det inte riktigt rätt vad som står där… Det kanske är olika på olika raser också?
#46 Åhh vilken fin bild!
Min fina lilla beeebis i blå, fast ingen äkta sak… Har fått frågan vid ett par tillfällen om hon e en (vad heter de?) Blue russian eller nåt sånt? Men icke! Kanske lite i henne dock, men mamman var lite siames oxå hade hon samma färg, så det var väl en sjuhelsikes korsning… Pappan vet vi inte…
Men de blev 3 bebisar som vi tog en av och alla tre har den vita pricken på bringan =0)
Okej.. Russian blue, tror jag det heter..

#62 Likheten med russian blue är att dom har alla är solida blå (precis som korater). Det är dock en färg som finns i dom flesta raser och bland huskatter. Men det är iaf anledningen till att folk kan få för sig att en blå måste vara russian blue. :/
#61 tack så mycket, nu blev jag så där löjligt stolt som jag alltid blir när någon säger någonting snällt om mina kissar :D
#62 haha jag har fått samma fråga många gånger om kissen är en Russian blue.
När vi var till vetten med min kisse Lucas för att ta bort tandsten så sa vetten "ooohh vilket fint exemplar av russian blue". "nej en vanlig huskatt" svarade vi ;)
(han ser lute knubbig ut på bilden, jag vet)

Söta kissar allihop!

#69 och #70 Vilka söta, dom ser väligt lika ut, är dom det? :)

Min Saga är svart, med bara några få strån vitt under hakan.

Röd tabby med vita inslag, tror jag det heter. =)

Här är vår Irma som är bruntabby och vit.

Maja är svart och vit.

…jag gör ett försök till
Maja är som sagt var svart och vit!

Majas unge Tindra är bruntigré och vit.

Min Smeagol är svartsmoke.

Min amadeus är rödsilver tigre.

#83 Din katt är definitivt inte tigré utan tabby. Svarttabby, eventuellt svartsilvertabby. Svårt att säga ifrån en bild. Han ser nästan blå ut men svansen är ju klart svart.
Mina katter är många så färgerna är även många 
w 61 = vit med blå ögon
w = vit
n = svart
ns = svartsilver
f 03 24 = svartsköldpaddsspotted med vitt
f 03 = svartsköldpadd med vitt
n 23 = bruntigré
Sen har jag 5 kattungar till salu just nu:
n = svart
n 22 = bruntabby
n 09 24 = brunspotted med vitt
n 24 = brunspotted
n 23 = bruntigré
Ni ser….många blev det
/Sylvia

#84 Den katten är däremot bruntigre
/Sylvia

Tack för svaret LittleL. Jag har nästan misstänkt att Sputnik är tabby av ngt slag. Men Mir är väl tigré? Hon är ju mer randig än mönstrad…
Spelar det någon roll vad det står i vaccinationsintyget (så oxå i deras journaler)? Bör jag be vet. ändra färgen? De är vanliga huskatter som lever inne…

#89 Det är ganska vanligt att "bondkatter" beskrivs som tigré, kort och gott. Men jag hade nog bett veterinären ändra till tabby på den första katten. Inte för att jag tror att det spelar någon direkt roll men rätt ska vara rätt. Vackra var dom båda två iaf.
/Sylvia
Lillen är vit

# 82: Ja, din Sassa är sköldpadd, svartsköldpadd närmare bestämt. Min egen Sally är svartsköldpadd med vitt, fast långhårig - se inlägg # 64.
#14 - Jag gillade din katt skarpt. Den var jättefin :D
x)

#98 Åh vad söt!
#99 Tack! han är inte så gammal ännu. Men han växer nog till sig. :)
Smulan är gråspräcklig,mjauuuuu.