Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 941 ggr
Vifyra
0

Kattunge med öronskabb och knölar

För några veckor sedan köpte jag en kattunge av ett katthem. Det är en hona. Hon är mysig och väldigt busig. När jag hämtade henne visade sig att hon hade fått öronskabb. Hon hade fått stronghold i nacken, och jag skulle även ge henne det tre veckor efter hämtningsdagen. I början var det i örat torrt. Dom sa att det var avföringen som kom upp. När jag kom hem med henne började hon klia. Jag rensade öronen på henne då och då. Häromdagen märkte jag att det var inte torrt längre i hennes öron, utan nu såg det ut som att skabben hade kommit tillbaka. Gav henne stronghold i nacken igår. Idag kliar hon som vanligt och skakar på huvudet. Hon är även väldigt varm om öronen. Hur länge dröjer det innan stronghold börjar verka? Hon har även haft knölar på kroppen som dyker upp och försvinner efter någon dag. Det har suttit en knöl på nosen, två på magen och nu en på halsen. Hon har inte ont när man tar på dom. Kan knölarna komma från öronskabben?

Tjeja
5

Usch det där låter inget bra alls! Jag hade gått till veterinären själv med kattungen så jag själv visste säkert att hon får all vård den faktiskt behöver.

Vet för övrigt inte alls om skabben kan ge knölar på andra delar av kroppen.. men spontant låter det som det borde vara något annat ytterligare istället.

Boka tid hos vetten så hon får bli tittad på redan nu i veckan är mitt råd!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

MissLindiz
0

Stronghold är inte det effektivaste man kan ge så ring vet!

annzoo
1

#2 mot skabb är de ju det medlet som rekommenderas och det är något man får på recept.

Tråkigt anser jag om katthemmet säljer katter som är "sjuka", Hoppas de behandlade övriga djur på katthemmet. Öronskabb kan även ge svamp och bakterieinfektioner i öra så låt en veterinär undersöka katten noggrant.

Vifyra
0

Tack för eran hjälp. Katthemmet har varit jättebra att ha å göra med. Öronskabben borde ju varit borta när jag fick hem henne, men det har väl kommit tillbaka. Finns det något medel man kan droppa i öronen istället för nacken? Det känns ju mer effektivt att ge direkt öronen. Läste att man kunde droppa lite barnolja i öronen, någon som vet om det fungerar? Ska ringa till vet

MissLindiz
0

Vi fick medel utskrivet som skulle droppas direkt i öronen och det fungerade väldigt bra! En gång i veckan i tre-fyra veckor.. Har också läst att olja typ "kväver" skabben.. Skulle tydligen fungera med både olivolja och vanlig matolja men har inte testat själv..

IceJossan
0

Det låter som om hon fått nån bakterieinfektion eller öroninflammation eftersom hon är så varm om öronen.

annzoo
0

#4 lösningar som är spoton lösning  ska iaf inte droppas i öronen men fråga veterinären.

Vifyra
2

Ska till vet senare under dagen. Få se vad dom säger.Hon kliar inte alls lika mycket idag i öronen och hon är inte varm om öronen heller. Ska iallafall bli skönt att få henne undersökt

Tjeja
0

Vad bra Vifyra! Fortsätt hålla oss uppdaterade är du snäll :)

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Vifyra
2

Öronskabben var borta. Knölarna verkade vara någon allergiskreaktion. Det kunde vara på maten, på strongholden eller vad som helst. Få avvakta och se. Skönt att skabben var borta och att det inte var några tumörer🙏