kattlucka, skilja katterna åt vid matning
Har två katter som ska äta olika foder, den ena katten har nyligen opererats för urinstenar i urinledaren och kommer behöva äta veterinärfoder hela sitt liv.
Enligt vet gick det bra att ge bägge katterna fodret men då blötmatspåsarna kostar rätt mycket så kommer kostnaderna bli rätt höga om båda ska äta veterinärfodret…
Att skilja dem åt när dem matas är ett alternativ men jag känner att det kommer va både komplicerat och tidskrävande. Ingen utav dem är så förtjusta i att äta om det stängs in heller.
Fick tips om att bygga ett utrymme med en kattlucka med microchipavläsare och sätta ena kattens matskål där inne så att den katten bara kommer in .
Någon som testat detta ? :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Här är en idé:
Har också sett någon som gjort det av stora plastlådor (från IKEA/Rusta/Ö&B t ex) men hittar inte det just nu, naturligtvis. Billigare men inte så snyggt.
Fördelen med IKEA-lådorna är att de är mycket luftiga och relativt rymliga. Katten är helt ifred och kan äta i lugn och ro.
Fungerar perfekt (om man vant katterna före) om man kanske behöver banta den ena katten men inte den andra, olika portionsstorlek eller som sagt vid specialfoder. Är också toppen om man har hund t ex (eller annan katt) som vill tjuva katternas mat.
Nämen titta vad jag hittade! Ännu bättre!
En matskål med chippläsare så att en lucka öppnas när rätt chippnummer är under en båge över matskålen.
Jag var ju lite tveksam till att mina katter, framförallt den ena skulle fatta att matskålarna står innanför en kattlucka men det här verkar ju passa mina katter bättre!
Frågan är ju om katterna fattar att det är mat när det är ett lock för, dem måste ju gå ända fram till skålen för att den ska öppnas. Men det är kanske något dem lär sig?
http://www.supercat.se/kattmatskalar/microchip-pet-feeder.html
/Elin
Smart thing! På zooplus.se finns samma matskål men billigare och med mycket snabbare leverans. Ingen fraktkostnad.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#4 Tack för de! :)
/Elin