Hoppar o krafsar på dörren..
Kan inte sova just nu för att min katt hoppar som en galning på dörrhandtaget och krafsar. Hon kan inte vara på mitt rum eftersom jag har gerbiler där inne o när hon hoppar på buran låter det extremt mycket (gerbilerna bryr sig inte och hon kan inte komma in till dem). Dörrhandtaget är vänt så hon kan inte öppna dörren, men ljudet är helt förfärligt. Har prövat att ignorera, schasa iväg lite men hon fattar inte. Hon vill inte komma in på rummet för att sova i sängen, utan hon vill bara leka med gerbilerna, typ. Men ta mig inte fel, jag älskar henne över allt annat förutom det här dumma beteendet :P Tips? Heelt oskyldig katt på bilden.
Kan du inte ha gerbilerna i ett annat rum och låta hertiginnan husera i resten av lägenheten? Eller sätta så att hon inte kan ta sig upp på burtaket?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Trång lägenhet så tyvärr inte! Det skulle vi ev kunna lösa, men hon kommer troligtvis fortfarande göra mycket oväsen för sig för hon attackerar (typ) akvariet och plastlådorna gerbilerna bor i. Blir höga dunsar som är såå störiga när man bara vill sova.
Annars får hon helt enkelt vara på mitt rum och leka tills hon tröttnar.. Suck :P
Prova att hänga upp något på dörrhandtaget som hon inte är förtjust i/ eller något stort/ eller något hon blir lite rädd för.
En av mina katter gillar inte kuddar, så när han krafsade och ville in så var det bara att hänga en kudde på handtaget så rörde han inte dörren.
Saker katter inte är förtjusta i: aluminiumfolie på handtaget eller om det inte fungerar, tejp med den klibbiga sidan utåt tills hon lärt sig att dörren inte är trevlig att krafsa på…
Hur länge provade du att ignorera?
Själv skulle jag se till att leka med henne innan läggdags, så hon är helt slut. Sen ignorera totalt om hon krafsar på dörren. (Om du pratar med henne/säger åt henne att sluta så ignorerar du inte). Det kan ta några dagar eller veckor, men hon kommer tillslut inse att hon inte kommer in genom dörren oavsett hur mycket hon krafsar och då kommer hon gå och roa sig med något annat.
//Jessie
Var har du akvariet och gerbilerna? På golvet? På hyllor i bokhylla? På bänk eller bord? Kanske kan du fixa till nån slags vikskärm/dörr/galler/elementskydd eller liknande, som du sätter för akvariet och gerbilernas plats under nätterna? I så fall skulle katten kunna få komma och gå som den ville.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Undrar samma som #4, hur länge testade du att ignorera? Det kan ju tyvärr ta tid, och katter gillar ju inte stängda dörrar. Speciellt om katten får vara på den delen av reviret övriga tiden på dygnet. Då blir det ju helt plötsligt en del av reviret hon inte har tillgång till, samt att du är där.
Minsta lilla ljud man ger ifrån sig så märker katten att det ger resultat att leva om sådär.