Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1753 ggr
Catten79
0

Flytta med katter

Hej! Det är första gången jag skriver här så hoppas jag "gör rätt" ;) Skulle vara tacksam för råd och tips då jag ska flytta med mina två katter. Nu bor vi i hus på landet och dem går ute. Dock har dem aldrig varit borta över natten utan sover alltid hemma. Man kan väl kalla dem "hemmakära utekatter" ;) Är nyseparerad och måste tyvärr flytta till lägenhet i stan. Inte ultimat men har inget val.. Vill så väldigt gärna att dem ska få gå ute då dem är "bondkatter" och vana vid det. Har ni tips på hur jag kan göra flytten så smidig som möjligt för mina små missar? (Har vänner som bor i samma område med katt och för dem funkar det att låta honom gå ute). Tacksam för alla råd hälsningar en orolig matte.

Bill&Bull
4

Om dom ska få vara ute vid nya boendet så skulle jag rekommendera att börja gå ut med dom i koppel så dom får lära sig området innan dom kan släppas själva.. hurvida snabbt det ska gå vet jag inte, kanske någon annan kan ge svar på. Kan ju vara bra för dom att känna sig hemma innan utsläppet. :)

||My Love For Animals Is Immortal||

sagan
3

Hur ser omgivningen ut, är det mycket trafik, många katter? Att flytta in i nytt revir för katter kan vara tuff, speciellt i ett område med många katter. De kan bli bortjagade, skadade och instängda i utrymmen som inte öppnas ofta om du kommer att bo i tätbebyggt område.

Vore jag du skulle jag börja med att se om kissarna kan vara nöjda med att bara vara inne. Ge dem möjlighet til tryggl balkongvistelse, mycket klättermöjligheter och försök att efterlikna utemilljön så gott det går. De flesta katter är helt nöjda med att bo inne fast de varit utekatter tidigare. Livslängden på utekatter är nog inte den längsta vad jag vet.

Catten79
1

Tänkte också på det "Bill&Bull". Att jag skulle låta dem vara inne ett tag så dem känner sig hemma på nya stället, sedan gå med dem i koppel för att så småningom släppa dem löst. Svårt bara att veta hur länge ungefär man bör ha dem inne. Tack för svar :) Känns jobbigt också att gå från hus där jag kunnat se när dem vill in. (Dem sätter sig alltid vid glasaltandörren eller jamar i högan sky utanför dörren ;)) till att bo i lägenhet på andra våning. Men folk jag pratat med säger att katter vänjer sig. Vad tror ni?

Catten79
1

"Sagan" har också funderat på det. Kanske man skulle låta dem vara inne och på balkongen. Vill bara att dem ska ha det så bra som möjligt, och hoppas så småningom jag kan flytta dit det är lättare att ha katt. Det är ganska tätbebyggt där jag flyttar till, men på baksidan av huset finns gräsmatta och buskar mm. Vet inte om det finns många katter i området. (Vet en som är min kompis). Men ingen i huset där vi kommer bo är jag ganska säker på. Usch är så orolig för mina små missar att dem kanske inte ska trivas :(

sagan
1

#4 Börja med att se hur det trivs som rena innekatter. Inte gå ut i sele då det kan trigga dem att vilja gå ut. De flesta katterna klarar det galant att vända om från utekatt till innekatt. Det är mest vi människor som tror att de kommer må så dåligt. 🙂

Catten79
1

"Sagan" ja så är det säkert, att vi människor tror dem ska må dåligt. Jag har våndats jättemycket över detta. Jag kanske helt enkelt får låta dem "bo in sig" i lägenheten, och ta det därifrån och se hur dem trivs. Är det någon här som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

sagan
1

#6 Det är en del som ställt samma fråga som du, så om du söker på flytta, flytt, utekatter till innekatter så kommer du säkert få upp fler trådar och kan läsa vad de fått för tips och råd, kanske även hur det har gått. 🙂 Jag tror dock att det kommer gå bra, ge dem bara klättermöjligheter och mycket stimulans ska du se att de mår utmärkt!

Catten79
1

Tack snälla :) Ska söka på det!

IceJossan
4

Jag hoppas att du kan få dem att trivas som innekatter.

Att det finns en gräsmatta med buskar på innebär inte att det är lämpligt för utekatt. Det tyvärr vanligt att folk släpper ut sina katter på såna ställen ändå, men det är extremt många som försvinner (blir bortjagade, ivägkörda eller avlivade av arga grannar), blir påkörda, illa skadade och även stulna. Det är inte för inte som snittåldern på utekatt är 2 år.

Tänk över hur det ser ut för övrigt i området. Är det mycket trafik? Väldigt tätbebyggt såsom lägenhetsområde? Finns det många grannar som kan störa sig på lösa katter som bajsar i sandlådor och rabatter?
I ett sådant område spelar det ingen roll om det finns en liten gräsplätt, för den gräsplätten gör inte området säkrare alls, utan är mest en utsmyckning.

Det råder dessutom utekattsförbud i många tätbebyggda områden.

Du verkar ju vara väldigt mån om dina katter, så då råder jag dit till att absolut inte släppa ut dem om det inte är alldeles i utkanten av stan, bland skog och vildmark, där utekatter hör hemma.

Catten79
1

IceJossan ja det lutar åt att dem får vara inne så länge jag bor i stan. Känner mig lite dålig som matte att dem inte kan få vara ute. Samtidigt som deras säkerhet är viktigast. Jag får väl fixa i lägenheten och på balkongen så dem kan trivas inomhus. Tack snälla för svar och råd.

Rafflan
0

Inne i minst 1 månad, sedan kan du ju prova gå ut med dem i koppel och se om dem gillar det?
Är dem inte så smidiga katter kan man ta kompostgaller på högkant och bygga en hage runt tex en lågt träd så dem kan klättra lite i trädet och springa runt lite på gräsmattan, bara dem kommer när man ropar ifall dem klättra upp i trädet så man får ner dem eller ifall dem hoppar över staket så man får tag i dem igen :)

Catten79
0

Tack snälla Rafflande för bra tips :)

Catten79
0

Ahh autokorrekt.. "Rafflan" skulle det ju stå ;)

[Annamaja27]
1

Jag har flyttat en hel del med mina katter. Jag är en av dem som inte gärna håller mina katter inomhus mot deras vilja och får de välja så går de ut, om än väldigt lite vintertid. Jag har alltid sett till att prioritera säker utomhusvistelse för mina katter när jag flyttat. I början på ett nytt ställe går jag alltid med katterna ut de första gångerna. Jag har dem inte i koppel men de brukar hålla sig ganska nära mig. Katter är ju nyfikna så det dröjer inte länge förrän de gör små egna utflykter men jag brukar vara kvar ute ett tag så de vet att jag finns där.

Nu har katterna hunnit bli 13 år och hittills har det fungerat bra.

sagan
1

Skulle inte rekommendera att du går ut med katterna som varit utekatter i första taget. Du har ju redan fått erfara att kissarna kan jama vid dörrar för att få komma ut. 😃 Risken är stor att de kommer göra detsamma om du börjar ta ut dem i sele. Om du vill göra det är det bra att alltid ta ut dem i transportbur så blir dörren inte förknippad med utgång på samma sätt.

Katthemsmatten
0

#10 En innätad balkong kan vara tillräckligt för dem. Att ha utekatt i stan är helt förkastligt. Som Icejossan skriver så är snittåldern på katter som går ute i stan 2 år. Jag skulle i alla fall vilja att mina katter får ett längre liv än så. Det går att aktivera dem inomhus genom olika leksaker (låt inte samma saker ligga framme hela tiden, då tröttnar de), hyllor att hoppa upp på så de kan ligga och speja och liknande.

Kanske kan du lära dem att gå i sele. MEN då ska man veta att man verkligen kan tänka sig att själv vara ute med dem på regelbunden basis. Om katten gillar det och du slutar så kan den i värsta fall börja protestera mot de uteblivna promenaderna genom att kisse på mindre lämpliga ställen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
1

Ja börjar man ta ut en katt i sele, rastgård eller dylikt så får man räkna med att göra det minst flera gånger om dagen. Det måste man vara beredd på. I många fall räcker det med en gång om dagen eller några-nån gång i veckan. Men det är vanligt att katterna inte nöjer sig med att bara gå ut så lite som man själv har tid och lust med, och konsekvenserna blir ofta kiss på mattor, skor, sängar osv :/

Därför brukar jag säga detta till kattköpare som vill ta ut katten i sele: Det är jättebra stimulans för katten, men gör det bara om du är beredd att gå ut flera gånger om dagen, varje dag, så länge katten vill. Sen är det en bonus om katten nöjer sig att gå ut mer sällan. Men är man inte beredd på att gå ut flera gånger om dagen så bör man inte ta ut katten alls, eftersom de ofta börjar kissa runt om de inte är nöjda.

Rafflan
0

Borde ju inte vara svårare att gå ut med katt i sele och lära den att vara inne där emellan än att göra om en utekatt till innekatt?

IceJossan
2

#18 Jo tyvärr är det ofta svårare att få det att funka med att bara låta katten gå ut i sele när man själv vill, än att få katten att trivas som innekatt. Just eftersom katten ofta vill ut mer och mer om den väl får börja gå ut.

Rafflan
0

men rent logiskt hur kan det bli så?

en katt som är van att få gå ut hur den vill i flera år stängs plötsligt in och det är helt okej.

Men en katt som är van att få gå ute i flera år och sedan bara får gå ut ibland då blir det problem? rent logiskt borde det vara tvärtom…

sagan
3

#20 Det går sällan att göra om en utekatt till innekatt om man bor kvar på samma ställe där den varit utekatt på. Flyttar man så ändras förutsättningarna samt reviret. På så sätt kan de acceptera förändringen som blir. Börjar du däremot gå ut med den i sele minns den ute livet och har man otur vill den ut hela tiden som den var tidigare. Och inget man vill riskera om miljön inte är bra för ute vistelse. Även inne katter som man börjar gå ut med i sele kan börja skrika i tid och otid för de vill ut igen, är man inte beredd på det bör man inte börja med selepromenader enligt mig!

Catten79
0

Tusen tack alla för råd och tips 😊 Får ta mig en ordentlig funderare. Hade tänkt låta dem gå ute så småningom, men har börjat tänka om. Oavsett så kommer jag hålla dem inne länge, och verkar dem vara nöjda med det så är det ju inga problem. Förhoppningen är också att jag ska hitta något mera "kattvänligt" boende så jag kan låta dem gå ute igen. Vill själv inte bo mitt i stan. Dels för egen del, och dels för mina små missar. Passar på att ställa en till fråga: Har ni tips på bra leksaker och vad man bör ha för att ge sina katter en bra/stimulerande inomhusmiljö? Jag har en del leksaker men dem är inte intresserade av dem. Jag kan leka med dem och då är det roligt iom leksaken rör på sig. Men när jag inte är hemma, vad kan man ha till dem då? Något att klösa på har dem men om jag ska köpa något mer vad skulle ni rekommendera då? Klösbräda på vägg eller "klöstorn"? Tacksam för svar 😊

sagan
0

Laserpekare, Da Bird är en given leksak. Gömma godis om de gillar något speciellt. Lägga det runtom i lägenheten så de får söka, gå på jakt 🙂 Skokartonger med hål, fiska ur godis. Hänga talgbollar, fågelmat utanför så de får lite stimulans den vägen också. Du får helt enkelt försöka hitta vad de gillar. För mig tog det många år att hitta en leksak som en av mina katter ville leka med. Så ge inte upp.

Många och höga klätterlösningar, antingen att du har bokhyllor, hyllor de kan komma upp på, gärna runt i rum eller klösmöbel från golv till tak, galoppträd är populärt också. Vad de gillar att klösa på är helt individuellt, du får helt enkelt se vad de tycker om. Wellpapp, sisaldörrmatta, sisalpelare, klättermöbel med sisal, heltäckningsmatta är olika alternativ, även en gren från ett riktigt träd kan vara det som kan fungera. 

Hoppas att du kan få deras miljö trivsam och att du hittar något för dem att leka med. 🙂

Katthemsmatten
0

Byt leksaker frekvent. Det innebär inte att man måste köpa nytt, men precis som med barn så kan det vara bra att plocka undan en del och sedan ta fram när de saker som är framme börjar verka tråkiga. Omväxling förnöjer!

Medarbetare Hittekatter iFokus