Nyfikenhetsfråga ang utställningar
Jag är lite nyfiken.
Om man köper en raskatt (d.v.s. med stamtavla) och kastrerar den, ev. även tatuerar den utöver chipmärkningen. Hur fungerar det om man får för sig att man vill ställa ut katten sen?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Inget problem med det.
Man får ställa ut kastrerade och katter som är ID märkta med öron tatuering.
Däremot får man inte ställa ut katter som är tatuerade så att de ska få bättre färg på tex nosspegel
Stolt ägare till tre La permer
Vad bra!
Tänkte eftersom jag bor som jag gör så skulle jag inte våga/vilja ha en otatuerad katt eftersom folk häromkring betraktar det lite katt som katt. Om den skulle komma bort av någon anledning är det omärkt=hemlös enkelt uttryckt. Och om jag köper en raskatt så skulle jag gärna vilja ha en i utställningskvalité. Om du förstår vad jag menar 😉
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag ställer ut min huskatt som har örontatuering och ingen har någonsin kommenterat den, det är ju trots allt bara en id-märkning och inget skönhetsfel eller något som är gjort för att förfina någon detalj =)
Ska du köps en raskatt så är de till 99,9% chipmärkta men ska du ställa ut får du inte tatuera dem i örat då det inte är bra i utställningssammanhang!
Att raskatter i princip alltid är chippade vet jag, men chip är ingen synlig märkning. Därav att jag skulle välja att tatuera även om jag köper en raskatt - jag vill inte ta några onödiga risker att förlora en familjemedlem..
Men Monica skriver att man får och pimey att man inte får.. 🤔Får forska vidare..
Jag håller nog mer på Monicas resonemang. Det finns gott om utställningskatter som märkts innan man började chipmärka.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Får får man men ska man satsa på utställning är det ingen bra ide har sett flera domare påpekat att vissa katter haft tatuering och hur mycket det kan "förstöra" intrycket osv nu är ju utställning en skönhetstävling och jag förstår deras resonemang.
Jag skulle aldrig ha mina guldklimpar ute på egen tass! 😉
#8 Nej, de kommer ju inte vara utekatter.. Men det händer tyvärr även att innekatter lyckas smita ut, klänga sig ur selen, osv. Är mer såna scenarion jag tänker på..
Säger som Pimey, man får ha öronmärkta katter på utställning MEN det är inte så poppis hos domarna och det är ju de som bestämmer i slutänden..
Då tycker jag att domarna är rätt korkade. Det är fortfarande så att gemene man inte känner till att man kan chipmärka katter och då är tatueringen en bra indikation på att det i alla fall är en ägd katt man hittat.
Jag anser att de inte är korkade då de dömer i en skönhetstävling och är det något som förstör intrycket eller dylikt så förstår jag deras kommentarer och att de inye kan ta en katt vidare. Huskatter förstår jag att de inte kommenterar då de inte har någon standard att gå efter utan väljs efter varje domares tycke och smak. Vill man ha örontaruering får man överväga att det kan sätta lite käppar i hjulet ibland om man vill satsa på utställning.
Jag tycker det är fånigt i alla fall. En tatuering har ju ingenting med kattens utseende att göra. Öronen lär ju vara placerade på samma ställe och ha samma storlek med eller utan tatuering. Och det är väl det man ska bedömma?
Fast vissa med tatuering har jag sett fått lite mer hängöra och de kan vara en bidragande orsak. Sedan så ja allt lär säkert sitta där det ska men man ska inte inrikta sig på specifika saker man ska även se till helheten och just helheten kan bli förstörd av en sån sak. Ja du må tycka det är fånigt men det är en skönhetstävling som sagt och domarens ord väger tyngst! De är där för att utse den bästa, rastypiska och snyggaste katten inte diskutera örontarueringar :)
Det jag finner något märkligt är att rastypen förändras över tid. En perser har idag en mer sammanpressad nos än den hade för 50 år sedan. Britternas öron sitter lägre placerade på huvudet och snart ser de väl ut som om öronen ramlar av, osv. Då är det knappast rastypiskt som är det intressanta utan de senast framavlade förändringarna (eller som jag känner, defekterna) som avgör.
Det finns ingenting som säger att katterna var rastypiska för 50 år sedan. Sedan ändras rasstandarder och även tolkningen. Eftersom några mått sällan anges blir ju tolkningen av ord alltid relativ. En ras som har angivet "short nose" kan ha kortare nos än en ras där nosen anges som "very short".
Hade man angett nosens längd i millimeter hade man fått en mer enhetlig tolkning. 18 mm var ju 18 mm även för 50 år sedan. När man anger mått i relativa termer så jämför man ju med katter i stort och kattpopulationen förändras med tiden.
Håller med ovanstående anger man inget i specifika mått så blir standarden väldigt vag. Alla tolkar tex "öron brett isär" helt olika men måste ändå hållas inom en rimlig ram och att det stämmer överens med helheten