Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2322 ggr
MissHoppetossa
1

Katt och rullstol

Min söta lilla katt, önskar du inte var så rädd för rullstolen. Hon har ju iof inte bott här så länge, å det går frammåt med att lita på mig. Gosa i soffa å säng gör hon gärna. Men med rullstolen får jag inte komma nära. Då springer hon in i sitt krypin innuti bäddsoffan. Om vi ska kunna leka och jag aktivera henne funkar ju inte eet så bra… Ja ja, om matte har tålamod blir det nog bra med det med så småningom…

kattöga
0

Har du en Da bird-liknande leksak? Annars kanske det fungerar att locka henne till lek, eftersom man inte kommer lika nära då tack vare pinne och snöre.

Men ja, jag tror det kommer att bli bra med tålamod också! 
Godis och leksaker kan göra att nyfikenheten tar över mer och mer allt eftersom. Sitt gärna i rullstolen och locka lite extra stunder ibland.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MissHoppetossa
0

Som det är nu får jag inte ens komma in i samma rum som henne med rullstolen, så det blir en väldans lång pinne då ;) Men om jag inte är i rullstolen verkar den inte så läskig, då kan hon tom gå fram til den har nån enstaka gång hoppat upp i den. Tror hon räknat ut att rullstolen bara kan röra sig om matte sitter i den :P

ElisabethB
0

Jag brukar göra så att jag lockar min blyge hane med mutor när han tycker något är obehagligt.

Om jag uppfattar dig rätt så är du inte i rullstolen hela tiden? Lägg i så fall godis runt den och i stolsitsen - så kanske hon börjar tycka den är ok och kanske t.o.m. gillar den efter ett tag.

Kattögas lekförslag är också bra!

-------------------------

Edit: Vi skrev visst samtidigt. Men försök med små lämpor :)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kattöga
1

laserpekar-leksak kanske kan fungera att leka med?

Annars får du nog hitta en riktigt lång pinne, ja! 😉 Nej, men kanske kan du sitta intill dörröppningen till nåt rum eller nåt och locka med DaBird-leksaken.

Som i #3: Ja, allt för att göra rullstolen till en kul grej (bli inte förvånad om katten gör om den till sin liggplats……).

Och framför allt sitt i rullstolen och rör dig med den lite då och då, men inte mot katten, för att hon inte ska känna sig hotad, utan ifrån henne, åt sidorna osv. Så småningom kommer hon att förstå att rullstolen inte jagar henne.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MissHoppetossa
0

Laserpekare har jag testat, då tittar hon på mig som om jag är dum i huvet :P Misstänker dock att katten inte riktigt kan leka. Vi ska träna på det med ;) En spöleksak ska dock införskaffas så snart väglaget är lite mindre orullstolsvänligt. Gör flera av sakerna ni tipsar, antar att det mesta handlar om tålamod, å att matte är lite för otålig :P #4 Katten jag brukat kattvakta har gjort rullstolen till sin liggplats. Så jag blir inte förvånad om den här damen med gör det så småni gom :)

kattöga
2

Ja, tålamod kan ge mirakel ibland! :) Iver har inte funkat här heller. Alls…… Men så fort jag ger upp, då verkar dom tycka att okej, vi provar väl….  Dom är sluga katterna! 😃

Jag köpte också en laserpekare och precis som din katt, tittade mina katter på mej som om jag var en idiot…….. "Varför gör hon så här? Är det kul? Vadå? Hon måste vara helt korkad!" Så kändes det….. 😃 Så laserpekaren ligger i korgen med kattleksaker nu.

Meeow! 

MissHoppetossa
0

Katterna jag brukar kattvakta, tycker den ena att laserpekare är roligt. Den andra, hon tycker det är det fåningaste som finns. Hon är lite för smart o genomskådar att den ju inte går att fånga, så varför ens försöka då liksom :P

LinaLj
3

Jag tror det handlar om att ge henne tid så hon får upptäcka att det inte är farligt. Jag har två jourkatter var av den ena var livrädd för mig när han kom hit. Enda gången han kom fram var på natten när jag låg i sängen. Då var han hur kelen som helst men så fort jag tände lampan så var han puts väck. Nu ett år senare så är han hur go som helst och han kommer när jag ropar. Nu går det att kela med mig oavsett om jag står, sitter eller ligger.

MissHoppetossa
0

Ett steg fram o ett bak… Är man tillräckligt kelsugen kan matte få komma nära med rullstol. Däremot är det dumt att inte ha ögon i nacken när missen kommer in i badrummet å är på väg in i lådan när man borstar tänderna. Att rullstolen då vänder aldeles för fort och häftigt är mindre bra.

ElisabethB
0

Låter som det börjar gå åt rätt håll iaf :)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kattöga
1

Ögon i nacken behövs oavsett om man använder rullstol eller inte….. Skrämde slag på ena katten häromdan när jag vände mig om och snubblade och nästan trampade på honom….. 

Jag håller med Djurskötaren84, det verkar gå åt rätt håll definitivt! 🙂

Meeow! 

MissHoppetossa
0

Jo ögon i nacken behövs väl oavsett. Känns ju bara extra dumt att råka skrämma dom innan dom är tygga.

Här har det gått frammåt massor. Kanske tom för mycekt :P Opraktiskt med en katt som lägger sig mitt i dörröppningen och inte flyttar sig för rullstolshjul :P

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 12 du får lära kisse att hoppa upp knät på kommando så du kommer förbi 😃 

Härligt att höra att det går framåt i alla fall.