Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3074 ggr
Snuttefia
5

Vad kostar din(a) katt(er) i månaden?

Hej! Tänkte vi kunde ha en tråd där man får se de ekonomiska skillnaderna mellan kattägare. I förhållande till vad de köper i månaden och hur många katter de har.
Ekonomi är en viktig del och stort ansvar i att ha katt(er)!!

Vad är baskostnaden i månaden?
Alltså vad du MÅSTE lägga ut varje månad.

Vad är den rörliga kostnaden varje månad?
Alltså om du brukar köpa något extra varje månad/ofta.

Har du några ekonomi tips till andra kattägare som har knapert?
Till exempel recept på egna leksaker, hur man ska handla ekonomiskt.

M.V.H Snuttefia

Saffran0Spice
1

Jag har två katter - de kostar ca 300kr/mån i mat, godis och Kattsand + 300kr/mån i försäkring - så den fasta kostnaden är runt 600kr/mån. =)
Sedan läggs det undan 100kr de månader som det är möjligt och kanske 100-150kr i ev tillbehör som införskaffas, men det är inte varje månad.

Snuttefia
0

#1 Hej! Tack så mycket för ditt svar! Det låter väldigt rimligt.
Själv har jag en totalsumma på 193.85:-/mån. Som då är baskostnaden.

M.V.H Snuttefia

ElisabethB
1

För mina två katter - en kastrerad hane och en kastrerad hona

• Torrfoder Applaws Chicken äter de ca 6 kg för 50 kr/kg inkl frakt =300 kr
  • Blötmat ca 150-200 kr/mån
  • Sand ca 150 kr/mån
  • Godis 15-30 kr
  • Försäkring ca 300 kr/mån (fast självrisk på 2500 kr och trygghetstillägg)
  • Veterinär - förebyggande 100 kr/mån
  • Klösmöbler och leksaker köps vid behov och jag köper vad jag anser mig ha råd med då, vilket gör att jag inte har koll på någon genomsnittskostnad.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kattöga
3

Jag har lite dålig koll, men jag uppskattar att mat o försäkringar ligger på ca 800 kr/mån för två katter. Vintertid, ena katten självbarfar för fullt när det inte är vinter.  Kattsand behöver jag inte mycket, dom gör sina behov ute (har en reservlåda inomhus dock, för ena katten väljer lådan ibland när det är ruskväder). 

Leksaker köper jag näst intill aldrig, utekatter som aktiveras mycket av allt vad naturen ger.

Djurpyssel.ifokus är en kul sajt för inspiration till leksaker och annat för djur.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VampireGirlElvira
0

Tass. Skriver senare när jag har kommit på hur mycket jag spenderar i månaden på min hankatt Ted. ^_^ XD

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

EvaSe
0

Förra året gjorde jag av med 800:-/månad i mat och sand
900:-/mån i försäkring och extra(typ leksaker mm)
900:-/mån i utställningskostnader

Jag har 4 katter + 1 kull om året

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Zekina
1

Har en katt. Just nu ligger den fasta månadskostnaden på drygt 300:-
100:- i försäkring (hade massa rabatt första året, så räknar med att den kostnaden går upp) och resterande på blötmat och leksaker. Torrfodret räcker oftast två-tre månader, använder RC Kitten för tillfället, så drygt 500:- för det.

Erina
2

Med Kattsand, torrfoder, blötfoder, godis, försäkringar så räknar jag runt 900 kr per månad för mina två guldklimpar :). Värt varje krona.

jossans
0

Torrfoder: 300-400 kr/mån Godis: 30 kr varannan månad ungefär Blötmat: ca 100-150 kr/mån Sand: ca 150 kr/mån Försäkring: 600 kr ×2/år Detta är för två katter under sex månader:)

[cicoccabim]
1

mat- max 100 kr /mån (helBARFas, har en hel del bra och billiga kontakter), försäkring ca 600 per år, sand 200 / mån - ca 300 kr /mån totalt. Sedan köper jag lite leksaker ibland, men det är inte direkt fasta kostnader.

solidduck
0

250-300kr på blötmat skulle jag gissa att mina två kostar, de bor dock kvar hemma med mina föräldrar så att de får fortsätta vara utekatter nu medan jag flyttat för att studera. Är väl det dem kostar då de mig veterligen inte är försäkrade och att de i princip aldrig går på låda inne. Energi gör de ju av med när de är ute så det är mest sova, mat och ligga i knä som blir inne.

mvhemilia
0

Ca 500 skulle jag tro, bortskämd liten katt..

Förlägen

[trh]
1

Har två katter, en stor ragdoll och en mindre birma. Försäkring ca 170 kr/katt och månad. Våtfoder 300 kr båda katterna/månad. Dålig koll på torrfoder, men en 7,5 kg säck Applaws torrfoder räcker nog 3 månader och en säck kostar 450 ca, så ungefär 150 kr/månad. Sand, har evercleans som är drygt, 100 kr/månad kanske. Veterinärkostnad som är planerad (vaccin 1g/år och katt) blir drygt 100 kr/månad Denna månaden är de extra dyra, ett nytt klösträd från kattens no 1 blev runt 2000:-. Godis och sånt hinner jag aldrig köpa, de får så mycket presenter hela tiden av min släkt.

Lol V Stein
0

När jag gick PawPeds G1 så var en uppgift att räkna på årskostnaden, så jag har koll på första året jag ägde katt i alla fall 🙂. Landade då på ca 1000kr/mån för min enda katt. Då räknade jag med precis allt, och eftersom min katt är en perser så ingår en del ögon- och pälsvårdsprodukter som inte skulle behövas om jag hade en annan ras.

Mitt bästa ekonomitips är att beställa mycket på samma gång om det innebär att man kan få rabatt. Jag beställde 12 lådor Everclean när det var rabatt om man köpte 12 st, maken tyckte jag var tokig 🙂. Svårare med mat, min katt äter så lite att jag inte kan köpa stora förpackningar.  Zooplus i Tyskland och Danmark ofta lite billigare än svenska affärer. Jag jämför ofta priser på internet och passar på att köpa sådant som inte är förbrukningsvaror när de är på rea.

LinaLj
0

Jag har två katter och kostnaden ser ungefär ut så här:

BARF: 100kr/mån

Blötmat: 120kr/mån

Torrfoder: 100kr/mån

Sand: 80kr/mån

Försäkring: 300kr/mån

Smått o gott: 100kr/mån

Så totalt: 800 kr/mån