Erfarenhet av kemisk kastrering?
Hej!
Jag har en kastrerad hankatt på fem år och en kastrerad tös på två år. När hon kom in i bilden för två år sen la han sig till med några riktigt jobbiga beteenden.
Dels bär han allt han kan hitta (tex hårsnoddar, strumpor mm) på nätterna och skriker allt han orkar. Är ju ett jaktbeteende men väldigt jobbigt nattetid.
Och sen juckar han på alla mjuka tygsaker man har framme. Tex filt o kuddar i soffan, en tröja som ligger på sängen eller på en stol osv osv.
Det jag funderar på är om det skulle bli bättre om man testade även en kemisk kastrering på honom?
Han är ju som sagt kastrerad på vanligt sätt, båda bollarna skars bort men beteendet kvarstår, vilket jag har förstått kan göra på hankatter.
De leker och är sams, bor i ett hus med mycket yta och får testa på utelivet lite i små doser nu efter att ha varit innekatter jämt.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag har kemisk kastrerat min pojke, som tekniskt sett fortfarande är fertil. Jag kan börja med att säga att det fungerar jättebra. Jag är däremot inte helt säker på att du skulle bli nöjd med den. Han kanske slutar jucka men resten är jag inte säker på.
Att han bär på saker kommer du inte bli av med och om han skriker samtidigt som detta så låter det mer som om han är understimulerad - då kommer nog inte "chippningen" att hjälpa.
Som sagt så var min pojke fertil -skrek vid ytterdörr och balkongdörr, strilade, var inte gosig och knappt busig. Nu har han slutat med skrikandet och strilandet. (Underbart!!!) Men sen är han totalt tok busig. Han fick en ny lekkamrat strax innan han blev fertil. Så nu när han är "kastrerad" + har en lekkamrat så har hans aktiveringsnivå ökat mååånga ggr värre än innan. Så om jag ska få sova om nätterna så måste jag busa med dom tills de blir totalt slut, de flåsar och lägger sig på sidan och knappt vägrar röra på sig. Eftersom de busar mycket med varandra så behöver jag inte få dom så slut varje dag, men minst 2 ggr i veckan. Jag gissar från mina erfarenheter att du kan ha samma problem. Ny lekkamrat = ökad aktiveringsnivå.
Sen får du inte glömma riskerna med kemisk kastrering. Största risken är att det officiellt inte är godkänt för bruk på katter, så du ger det på egen risk. Sen är det ju ett hormonchip du ska ge, och som med alla hormon piller så ökar risken för bröstcancer.
Tack för bra svar!
Ja så kan det vara och aktiveringen har jag tänkt på, ska bättra oss på det.
Ja det klart, hormoner är alltid en risk, visste inte att det inte var godkänt för katter…
Får prova vidare med aktivering, och att inte underblåsa beteendet genom att stiga upp när han skriker på natten.
*Det blir som det ska*
Jag hoppas att aktivering hjälper. (Jag är precis klar med mitt springande runt lgh med katterna, vet inte vem av oss som är mest trött🥵 Strax kvällsmat åt pojkarna och sängdax för mig)
När det gäller skrikandet på natten så är det officiella rådet att totalt ignorera djuret - vilket är lätt att säga men sååå mycket svårare att faktiskt utföra. Tanken är att han ska tycka det är tråkigt, inget fyande, skrikande, absolut ingen mat osv…
Jag har faktiskt märkt att mina katter är lugnare med sovrumsdörren öppen, de kan se oss sova = tråkigt. Bakom en stängd dörr kan det ju hända massor med kul 😃
Ja, nu är det då dags att sova strax och nu bör kissen aktiveras…när man själv är jääättetrött haha!
Men jätteskönt att höra från er andra, det hjälper!
*Det blir som det ska*