Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 591 ggr
dotra
0

Miljöberikning för äldre katter

Ni som har lite äldre katter, hur ordnar ni med miljöberikning? Jag har två fjortonåriga katter som på olika sätt signalerar att de behöver stimulans men samtidigt har jag svårt att aktivera dem. De är väldigt lugna av sig och har varit det under de sex åren som jag haft dem. Nuförtiden springer de nästan bara när hunden jagar dem… Tänker att en del kanske handlar om ovana, att de blivit av med en del nyfikenhet genom att inte vara tillräckligt stimulerade. Hur får man igång nyfikenheten?

Uppkatten
0

Får de torrfoder så kan du låta dem gå på matsök i bostaden, genom att sprida ut torrfodret på olika höjd i bostaden så får katterna jobba lite med nosen och har något att göra.

En del katter gillar att man sprätter iväg torrfoderprickar så att de får jaga ifatt och fånga dem.

Balkongen brukar vara en utmärkt stimulans, ffa under den varmare delen av året.

Ett riktigt stort blomfat med vatten o leksaker i är det många katter som gillar.

Har du provat laserpekare, cat dancer och liknande leksaker?

Torkad kattmynta som sprids ut på t ex en handduk på golvet kan bli ett härligt "kattmynta-spa" där katten kan få en stunds njutning.

Gillar de att gå på koppelpromenader så är ju det en otrolig stimulans men kanske ffa för den lite varmare delen av året.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

Ingen annorlunda jämfört med de andra yngre katterna: Klösträd (som dock vår vägrar använda), leksaker, kan gå ut och in om hon vill

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
0

Har upptäckt att min 12åring börjat uppskatta leksaker med fjädrar mer än annat på äldre dagar samt att få lösa problem med godisgömmor =)
Annars är det som #2 skriver ingen större skillnad på gamla och unga, men när de är äldre kan man se lättare vilka deras större favoriter är tycker jag ^^