Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2673 ggr
Bill&Bull
0

Äter för mycket?

Jag vänder mig till er katt experter här :) Min nya katt som varit här i 11 dagar äter som en häst. Katthemmet sa att hon bara skulle ha torrfoder så det fick hon, vi tyckte hon svällde upp lite om magen så jag valde att ställa bort skålen sålänge. Hon kräktes senare också. Jag berättade detta för katthemmet som sa att hon ska ha tillgång hela tiden till mat och finns ingen möjlighet att hon kan äta för mycket. Stämmer det? För hon äter onormalt mycket och min andra katt stressäter precis som han skyndar sig innan hon kommer. Han är van att ha framme mat och äta när han vill men går inte nu då hon äter allt. Vad ska man göra? Jag vill ju inte att hon ska äta för mycket för sitt eget bästa, sen tycker jag synd om min prins som får stressäta. Tack på förhand

||My Love For Animals Is Immortal||

Zolah
1

jag tog två automat bollar ( sådana som man får leksaker från ) och la i skålen då min katt började hets äta. Funkar riktigt bra och katten började känna efter mer när hon var mätt

har sett liknande också då man tejpat ihop toarullar och lagt maten i dem, då tar det också längre tid att äta.

ska finnas som tredje alternativ ( dock för hund men borde funka för katt ) skålar med 'hinder' i

Uppkatten
0

Hur gammal är katten och hur mkt äter hon per dag om hon får äta fritt? Vad har hon för bakgrund?

När jag tog hem en kattunge för många år sedan som kompis till min första katt så började första katten att äta enorma mängder mat, verkligen extremt mycket. Det var som om han ville äta upp allt så att nya katten inte skulle få något. I ditt fall är det ju nya katten som äter mest, men möjligen är det någon form av stressreaktion/konkurrenssituation? För min katt gick det över ganska snart, inom några veckor i alla fall. Men håller beteendet i sig och om hon äter mer än vad som är bra för henne så får du börja ransonera och servera mat t ex i aktivitetsbollar o s v. Försök kolla hur mkt katten verkligen äter så kanske diskussionerna med katthemmet blir lite annorlunda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bill&Bull
0

#2 Hon är 2.5 år. Hennes bakgrund vet jag inget om. Om hon får äta fritt så skulle hon äta upp både torr och blötfoder som jag har framme för de båda två. Jag brukar fylla skålen med torrfoder som dom har från morgon - kväll. Får fyllas på senare mot kvällen men dock ej fullt då. Skålen är 200ml. Så det har dom fri tillgång på. sen får dom blötmat morgon och kväll. Det var ju sagt att hon inte skulle ha blötmat pga av diarrén hon hade men köper blötmat mot känslig mage och det funkar då. Om man tänker på mängden mat kanske hon inte äter jättemycket men just att hon svullna upp och kräktes.. då var det precis som hon fått i sig mer än magen klara. Sen när hon ätit sin blötmat så går hon till min andra katts skål och ska äta. Självklart får hon äta om hon är hungrig men min oro är bara att hon ska äta för mycket för sitt eget bästa

MonicaLagerquist
2

Skippa torrfodret och ge katterna blötmat och sen lite rått kött  ibland.

Blötmaten mättar mer och är nyttigare.

Stolt ägare till tre La permer

BIEE
0

Pröva med Feliway. Finns som spray och givare att sätta i eluttag. Dessa feromoner lugnar katterna och gör att de känner sig bra. Googla gärna och läs om det. Skulle nog vara bra för bägge två. 

Sen hade katthemmet fel om att hon inte kan äta för mycket, det kan hon absolut. Det är inte bra för henne att vara överviktig, det frestar på de inre organen.

Börja gärna med att ta henne till en kattkunnig veterinär för en koll av henne och utgå därifrån. Håller med #4 om blötmaten i det här fallet. Så småningom när hon lugnat sig kanske du kan pröva med ett bra torrfoder som komplement igen.

En annan ide är att fixa enskilda matlådor åt dom, om dom är chippade.

Bild
(lånad bild)

Dom här lådorna är toppen också om någon behöver ha specialfoder. Går att göra av plastbackar också. 
Här är en beskrivning på just dessa:
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=221405

Lycka till! ❤️

Trollan92
0

Vad har du för foder? De ska stå dosering, hur mycket mat katten ska ha. Vanligtvis dka katter ha mat morgon å kväll.

Bill&Bull
0

#6 eukanuba, Dom får blötmat morgon och kväll.

Trollan92
0

Bara? Varierar du inte kosten då? :)

Bill&Bull
0

Torrfoder kör jag samma. Men varierar blötmat

Trollan92
0

Okej :)