Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3085 ggr
ceciliahanzen
2

Bula i pannan + svullen vid öga

Min gamle honkatt (15 år) har fått en bula i pannan (över vänster öga) och blivit svullen högt upp på nosryggen vid höger öga… 

Hon är sitt vanliga jag och äter och dricker som vanligt, samt "pratar" hela tiden.

Jag läste på en annan sajt där någon svarat på en annans inlägg som postats 2009. Personen skrev att veterinären hade kommit fram till att en tand behövts dras ut, och efter det blev tydligen allt bra igen. 

Någon annan katt som haft eller har liknande symptom?

Saffran0Spice
3

Hade nog mer sett det som att katten fått en ordentlig smäll i ansiktet än tandproblem 🤔

Iallafall med tanke på att bulan är i pannan och inte vid käken..

ceciliahanzen
0

Ja, jag tänker också att det kan vara något sånt.  

Personen kanske menade att bulan och svullnaden var vid käken… 

Hm. :/

Gronstedt
0

Oavsett orsak bör du låta en veterinär titta på det.

ceciliahanzen
0

#3 Ja, det är klart att vi ska till veterinären.

ElinLindberg
0

När min visdomstand började växa lite svulnade det till jättemkt under ögat och gjorde rätt ont, tog någon dag innan jag fattade att det egentligen var tanden som gjorde att det svullna, enligt min tandläkare så är det rätt vanligt för människor så kanske kan det va samma sak med katter att svullnaden "kan flytta" sig lite. Men uppsök veterinär så fort som möjligt dem ger nog bättre svar än någon här kan ge:)

fredricakarlsson
0

Får katten gå ut? Isåfall kan det vara att den har varit i slagsmål. Vår äldsta katt är den enda som får gå ut. Och i somras kom det en katt hit som hon ville ha död. Direkt hon såg hemme så satte hon fart efter henne och gav sig ute dörrens den andra katten sprungit iväg eller gömt sig på något ställe vår katt inte kom åt. Vår katt är 17 år och har börjat bli rätt skruttig och sover mest. Men när hon såg den katten skulle man kunna tro att hon var 15 år yngre. Iallafall så såg vi en dag att hon kisade med ena ögat. Så vi kollade det och tvättade det. Det var svårt att se att det var som hon var svullen för hon har väldigt tjock päls. Sen en dag när mamma gick upp så luktade det ve och fasa så hon trodde katten hade bajsat i deras sovrum med såg sen att det var som det hade gått hål i kattens huvud och hon hade skvätt var på golvet. Så vi åkte in till veterinären och där Söderåsen dem henne overaller huvudet och rengjorde. Nästan halva hennes ansikte var infekterat. Så hennes hud där var död. Så de rengjorde det och vi fick massor av mediciner till henne. Så om din katt går ut kan det vara någon sånt