Arg/besviken katt efter att varit ensam hemma
Jag har två katter och har precis kommit hem från en veckas semester. Grannen kollar alltid till katterna varje dag och ger dom mat och så när vi är borta, men problemet är att den ena katten, är ganska skygg, så henne ser knappt grannen. När vi kommer hem är hon alltid ganska nervös och ligger oftast och gömmer sig bakom soffan. Det är antagligen för att det låter läskigt när vi kommer in konkades på alla väskor och hon tror att det är den "läskiga grannen" igen. Sen verkar hon så sjukt sårad, besviken och sur när vi kommer hem och jag känner mig så hemsk som lämnat henne. Den här gången är det värre en vanligt. Hon vill inte alls gosa som vanligt utan går oftast och lägger sig någon stans eller så går hon ut. Det är en så sjuk stor skillnad från min andra katt som kommer springandes när man kommer och är så sällskapssjuk. Vad ska jag göra för att få tillbaka min katts förtroende och få henne att förlåta mig? Känner mig som värsta idioten :(
Förresten, om det är någon som tycker att jag inte borde lämna mina katter själva om den ena blir sådan så kan jag säga att det tycker inte jag heller. Jag är bara 16 och katterna är hela familjens men de har liksom ändå blivit mitt ansvar för de andra i min familj verkar inte bry sig så mycket. Jag har helt enkelt inget val eftersom jag är minderårig utan mina föräldrar bestämmer att jag måste med. Så om det är någon som vill säga att vi är idioter som lämnar dom ensamma så håller jag med. Jag vet det så jag behöver inte höra det.
Sjukt tacksam för svar! Tack på förhand :)
Katter är vanedjur och gillar inte när man plockar fram resväskor och allt ståhej som är runt resandet. Klart de inte vill att man ska åka bort eller att det blir förändringar!
Något liknande som du har jag också varit med om. En katt jag hade kissade demonstrativt i resväskan så fort den kom fram. Sedan var han jättesur när vi kom hem igen. Man är inte som vanligt, luktar annorlunda och det dröjer någon dag innan den där vanliga hemtrevnaden som kisse gillar, infinner sig igen.
Jag är, av erfarenhet, nästan säker på att din katt också kommer över det här och blir som vanligt igen. 🙂🐱
(Mina nuvarande katter är vana vid kattvakten och gillar henne, så det brukar inte bli några problem. De vänjer sig.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1 Tack för svaret! Känns bra att man inte är ensam om det. Är dock tveksam på om min katt verkligen kommer vänja sig vid kattvakten, båda katterna är 13 år och vi har haft samma kattvakt de senaste 7 åren. Det är så konstigt för mina 2 katter är släkt, vi köpte dom samtidigt och jag tycker att vi behandlade de lika när de var små och vad jag vet har ingen av katterna varit med om något speciellt, men ändå så är den ena extremt sällskapssjuk mot alla och alltid nyfiken och pigg på att leka medans den andra är skygg och ganska nervös av sig men väldigt mysig med de hon känner bra och tycker om. Förstår inte hur det blivit så 🤔
#2 De är personligheter! Finns nog inte en katt som är lika någon annan…🐱 Precis som vi människor är olika, en del gillar sällskap mer än andra.
De har det säkert bra, era katter, med bekant kattvakt och allt. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vår katt som vår familj haft i 14 år, han var helt och hållet mammas katt. Varje gång hon var borta så var han nedstämd och vi andra i familjen var inte lika viktiga. Beroende på hur länge hon var borta under dagen (t.ex jobb) så kunde han vara olika grader av sur på henne. Hade hon varit borta bara några timmar så var han överlycklig och stod vid dörren och väntade, men om hon var borta längre så kom han inte ens ner från övervåningen utan låg kvar där och var besviken länge och ignorerade henne. :/ Det handlar nog helt enkelt om att han verkligen såg henne som nummer ett, vilket är fantastiskt underbart för henne :) Men jobbigt vid situationer där man behöver åka bort. För min mamma var han också allt, så deras kärlek var ömsesidig. Hon reste inte bort mera än två nätter per gång, under dessa 14 år. Din katt vill nog visa att hon inte tycker om när du är borta. Samtidigt måste du ju kunna njuta av dina resor också, och inte vara orolig. Då blir ju ingen av er glad. <3 Det viktigaste du kan göra är nog att verkligen visa att du saknat kissen och försöka succesivt vinna tillbaka förtroendet och gosa så mycket som möjligt. :) Sov med henne om du kan, och ge henne tid :) Du verkar vara en så fin människa som verkligen bryr dig om hur hon känner! :) <3