Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2179 ggr
[JenniN]
7

Hur kan man veta?

Hur kan man veta att det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige? 

Eller är det någon preliminär undersökning som alla förlitar sig på? =)

khaleesi
2

150 000 vet jag inte vart just den siffran kommer ifrån men en undersökning gjord år 2000 så trodde man att det fanns ungefär 40 000 hemlösa katter i Sverige och en nyare undersökning från 2014 säger att det finns ungefär 100 000 hemlösa katter i Sverige.

[JenniN]
2

1# Ja, vad är det för undersökning och hur har de gått till när de har gjort den? Det kan väl knappast ha räknat alla?

khaleesi
1

#2 jag vet inte riktigt hur dom här undersökningarna har gått till men ifall du söker på internet så är det dom siffrorna som kommer upp. Orkar man gräva lite till så kommer det säkert upp mer information om hur dom har gått till väga när dom gjort dessa undersökningar.

[JenniN]
3

Inte för att vara den som är den, men alla de här inne på Kif som står och pekar med pinnen och påtalar att det är så jäkla hemskt, vet ni inte vad ni pratar om? eller vill ni bara inte dela med er i denna tråd?

[Daisy-Moa-Elsa]
13

Om du inte tror det är hemskt med katter som kastats ut eller som föds utomhus utan hem att gå till, föreslår jag att du tar kontakt med ett katthem i din närhet och tar några volontärpass där.

Så får du se hur katter ser ut när de fångats in, som levt ute. Hur sjukdommar tärt på dem, hur svälten sliter ner dem, hur fästingar är överallt på dem och bokstavligen äter livet ur dem, hur deras bukar är spända till spränggränsen på grund av mask, hur deras tandkött inte är friskt å rosa på grund av blodbrist, hur ett sönderfruset öra ser ut och luktar. Eller hur mentalt tungt det är att lyfta ihjälfrusna kattungar, en efter en efter en….

Det är inte många som sitter här med pekpinnar och många av dem jag ser uttala sig är på ett eller annat vis involverade i just hemlösa katter och arbetet runt dem. 

Och varför gör du inte som # 3 föreslår, googlar dig själv fram på internet till information istället för att begära att det ska serveras på silverfat av andra?  Annat bra forum just gällande hemlösa katter är ju hittekatter.ifokus. Där finner du verkliga eldsjälar, där kan du läsa om deras vardag, deras kvällar, nätter på pass för att fånga in skadade, svältande och hemlösa katter.

[JenniN]
9

5# Vart någonstans ser du att jag på något sätt ifrågasatt om de hemlösa katterna har det bra eller inte? 

Jag VET hur de har de då jag har haft en själv. Och jag vet hur illa situationen ser ut för hemlösa katter. 

Min fråga är enkel så jag förstår inte alls hur du kan ha misstolkat den så otroligt fel. Vart får man siffrorna ifrån? Och hur har man räknat ut att de är så många som över 100 000. 

Det är de enda frågor jag stallt, att de finns det vet jag. Och att de har det dåligt det vet jag också. Så nu känns det som att jag inte kan göra mig mer förstådd.

[HundochKatt]
0

Skulle tro att det har räknats ut efter någon form av statistik från katthem och dylikt. Men jag tror nog att det är svårt att veta mer exakt. För det går ju faktiskt inte att räkna dem. Sedan är det väl också så att efter vägen så späds det på lite till så att säga. Ni vet ju hur det fungerar med viskningsleken…

[Emma--]
2

Det är en uppskattning som gjorts av djurskyddet sverige i första början enligt det jag sökte fram, men jag hittade inte där dom gjorde denna uppskattning. 

Men när det är en uppskattning utifrån statistik så kan ju såklart siffran variera en hel del. 

Vi kan bara titta på hur mycket katter som tas in och förstå att problemet är stort oavsett vad den verkliga siffran säger.

Denna kommentar har tagits bort.
[JenniN]
2

Ja nej, det ärsåklart en allvarlig fråga och något som ska tas på allvar. Det är därför jag undrar lite hur man har räknat ut hur många hemlösa katter det finns.

Diskuterade nämligen här om dagen med en bekant som hade tänkt skaffa katt och jag påtalade att eftersom det finns så många hemlösa katter så kanske han kunde köpa en från ett katthem, alternativt välja en lite dyrare renrasig. 
Och då kom han med massor av frågor som jag inte kunde svara på, exempelvis så trodde han att det här med att det skulle finnas över 100 000 hemlösa katter inte kan bevisas vara sant , i och med att ingen har räknat dom. 
Vilket han har rätt i, därav undrar jag hur man har fått fram siffran. 
Och sen beror det på om man räknar med alla "papperslösa" katter som inte är reggade eller liknande, det behöver inte betyda att de är hemlösa. De kan faktiskt ha hem ändå, fastän de varken är reggade eller chippade. 

Så ja, att komma med ett påstående som inte går att backa upp kanske jag inte kommer att göra om , och i och med att jag inte kan hitta någon säker källa öht som förklarar hur de gjort undersökningarna så kommer jag utgå ifrån att de inte stämmer. Det finns nog andra sätt att upplysa folk om hur stora problemen är än att kasta ur sig någon siffra som de flesta inte tar på allvar iallafall. 

Edit

[Emma--]
2

#10 du kan ju testa kolla med djurskyddet sverige? Dom kan säkert hänvisa till hur siffran uppskattades till just 100000. 

Men som jag läste på hittekatter iFokus. Om man delar den siffran på antalet kommuner vi har i Sverige så blir det ingen hög siffra/kommun. Så helt otrolig är den inte. 

Men även om bara hälften stämmer så räcker fortfarande inte våra katthem till.

Tror dom ska ha utgått från hur många hemlösa katter som tagits in på Sveriges katthem (alltså de som det inte går att hitta ägare till) i alla fall.

[JenniN]
0

11# Nej det har du rätt i att när man delar upp det per kommun så blir det inte alls många, men ändå på tok för många, så det är klart att inte kan vara omöjligt att det finns så många hemlösa katter. Däremot kan det vara omöjligt att  vet SÄKERT att det finns så många hemlösa katter, om man nu inte räknar dem. Vilken inget har gjort eller kommer att göra. 

Men jag ska ta ditt tips och kolla runt lite. :)

[Emma--]
1

#12 Ja och det förstår vi nog alla att det är totalt omöjligt att räkna precis varje katt som finns. 

Men ibland behövs statistik också. T.ex om hur många kattungar en katt kan få för att visa hur fort problemet också kan öka bara genom att en katt går fertil och får ungar. Alla kommer ju inte att få så många ungar, men fortfarande nödvändig statistik.

Här uppe hittas det katter hela tiden, och då och då är det någon katt som får hitta hem efter en lång tid medans många står där utan hem. Det har också hittats åtminstone ett par kolonier jag minns att jag hört om sen jag flyttade hit. Så ja, jag ställer mig inte frågandes till siffran och tycker inte heller att den behöver stämma 100% för att vara användbar. Det är som sagt bara en uppskattning som gjorts. 

Gör så 🙂

majvi
2

Jag tror att katthemmen har viss koll då folk ringer dit om upphittade katter, men iag vet inte om det förs någon statistik på hur många katter hemmen inte kunnat hjälpa.

Sen är det många skygga katter som inte syns, folk kanske tror att där är 3-4 katter men sen när de ska fångs in visar det sig att de är många fler.Jag tror att de katter som vi ser bara är toppen på isberget.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[folkpartisten]
0

jag tror det handlar framför allt om en uppskating

botakt
1

Vi kommer inte ifrån att hemlösa djur har det skitdåligt. Men ett samtal till djurskyddet bör svara på frågan om hur många och hur dom gör.