Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2009 ggr
[crazycatlady_]
2

Min katt får mig att bryta ihop...

Har två innekatter, en hane och en hona, två år, kastrerade. Våran hankatt har alltid gillat att prata mycket, det lugnade sig lite efter hans kastrering (7 månader då) men det är enligt min mening inte lugnt nog. Det spelar ingen roll om det finns mat, leksaker eller en ren låda. 

På nätterna vaknar jag och min sambo av att han skriker och vill ha vår uppmärksamhet. Det känns som jag provat allt. Lekt en lång stund innan läggdags, gett honom mat på natten, ignorerat hans jamande. Till en början funkade "nattmaten" men då han är ett matvrak så behövs det extra mycket mat för att det ska funka men eftersom att han är överviktig så går den ekvationen inte ihop, då blir han för tjock och det är ju ej bra för honom. Och efter varje natt behöver han mer och mer mat för att det ska funka. Likadant med leken, det behövdes längre och längre stunder för att det skulle funka.

Både jag och min sambo jobbar rätt mycket så det händer att att katterna får vara ensamma längre stunder så jag förstår ju att när vi väl är hemma så vill de ha våran uppmärksamhet. Men det är omöjligt att ge dom mer av vår tid.

Jag blir galen,  gråter,  skriker, svär! Jag uppför mig som en riktig dålig kattägare men jag vet ej vad jag ska ta mig till. 

Älskar mina katter men jag pallar inte mer.

Någon som har några tips??

[postmortum91]
0

Hmm, jag följer för att se vad du får för svar

VildaVittra
0

Det är inte ett ovanligt beteende hos innekatter, vilket beror på att de är understimulerade. Finns det någon möjlighet för katten att få komma ut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JenniN]
0

Våran katt brukade alltid prata med oss, men det brukade räcka med att vi svarade henne. Hon kunde ropa lite och vi kunde svara "vi är här inne" och då kom hon in till oss, ofta på nätterna, men hon la sig alltid vid kudden och somnade efter det. Hon ropade bara när hon kände sig ensam eller inte riktigt visste vart vi var någonstans, och såklart också när det vankades mat. 

Men vi störde oss aldrig på hennes pratande, vi såg det mer som något personligt. Men kanske om du svarar din katt lite försiktigt och se vad som händer, kommer han till er och lägger sig då eller fortsätter han att ropa?

khaleesi
0

Våran katt pratar också ganska mycket, vi brukar svara henne när hon pratar och då brukar hon lugna ner sig efter en stund. Oftast när hon kommer och är på prathumör är det för hon vill något, busa, kela eller bara ha lite uppmärksamhet. :) har ni dörren öppen till sovrummet på kvällarna när ni ska sova så katterna får komma in? Annars kanske det kan vara en orsak.

Myrra
2

Har ni provat att i stället för att ge en massa mat under natten i matskålen, att  låta katten få leta efter mat? Stoppa in en matbit i en toarulle, gömma en bit under soffan osv. Katten blir stimulerad att "gå på jakt" och den sysselsätter sig en lång stund utan att få i sig för mycket mat.

Scorpio97
0

Hur länge provade ni att ignorera? Och då menar jag verkligen ignorera totalt. Inte röra katten, inte titta på katten och inte prata med katten. Om han hoppar upp i sängen och stör kan ni lyfta ner honom, men se till att vara så tråkig som möjligt (inte prata eller klappa). Vissa katter tycker att all uppmärksamhet är bra, även om det är skäll. Då gäller det att vara så tråkig som möjlig. Kan dock ta flera veckor innan katten har lärt sig att ni inte tänker kliva upp och leka/mata honom. 

Sen om det beror på att han är uttråkad så kan det vara bra att försöka hitta på något för honom att pyssla med på natten. Olika foderleksaker eller dylikt (och ta extramaten från den vanliga givan, ge alltså inte extra utöver).

Min hona pratar ibland på natten om hon vill att jag ska leka eller gosa, men det är inte ofta så jag ser inte det som ett problem. Har några gånger klivit upp och lekt med henne en stund, sen brukar hon vara nöjd och komma och lägga sig. Annars svarar jag bara på hennes jamande. Efter ett tag så lägger hon sig eller roar sig själv. Så hon har lärt sig att kliver jag inte upp första gången, kommer jag inte göra det den tionde gången heller.

//Jessie

[Emma--]
0

Kan du beskriva hur katternas miljö ser ut så kanske vi andra kan komma med tips där om det är något mer som kan behövas för katterna. 

Hur leker ni med katterna? Det märker jag ju med mina katter att det är stor skillnad beroende vad för lek. 

Hur går det till när katterna får mat? 

Hur trivs katterna ihop? leker dom tillsammans?