Allt som behövdes var en trappa!
Så som vi kämpat, år ut och år in med att få Samson i lagom vikt igen efter att han dragit på sig alldeles för många ''kastrat-kilon''.
Vi har testat dieter, olika foder, aktivering och massor av annat men inget har gett något större resultat och resultatet har aldrig blivit som önskat.
Men så i slutet på November flyttade vi till en ny lägenhet och för första gången i sitt liv fick Samson tillgång till en trappuppgång (har en egen) att springa fritt i.
Detta tog han vara på, han springer upp och ner för trappan minimum 10-12 gånger om dagen och detta har verkligen gett resultat - På 36 dagar har han gått ner från 5,5kg till 3,9kg!
Samson är nu friskare, MYCKET piggare och lever rent ut sagt f*n här hemma!
Precis som han skall göra, han har blivit sig själv igen🌺
Och helt otroligt, efter allt vi testat - så behövde vi bara en trappuppgång 😂
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Haha vilken tur. 🙂 Heja Samson 🥳
Stämmer viktnedgången bör du ta Samson till en veterinär för undersökning. Han har minskat nästan 30 % av sin vikt på en dryg månad!
Sajtvärd Katter iFokus
En hälsosam viktnedgång för katter är 1 % per vecka…
Sajtvärd Katter iFokus
Han är pigg, busig, äter och skiter som han ska, men håller extra koll nu så han inte går ner för mycket. Senaste veckan har han inte gått ner så mycket, utan det verkar ha saktat ner nu - de mesta försvann de första veckorna =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag håller med #2, om de vikterna stämmer låter det oroväckande och du bör kolla upp honom hos veterinären och be dem ta blodprover för att se om något är fel.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag ska nog korrigera texten lite - Det är lite överdrivet taget med startvikten, den vikten är tagen i september och han hade gått ner lite innan flytten.
Så han vägde troligen inte 5.5 utan närmare 4.8-4.6
Så ber om ursäkt för att jag var otydlig och överdrev lite i texten…
Men Samson mår bra och lever gott, den stora viktnedgången beror med största sannolikhet på kombinationen - Mycket mer vardaglig aktivering, mindre och bättre mat och att jag hållit ett strängt schema för dessa =)
Jag håller koll på honom nu så han inte går ner för mycket och överanstränger sig och skulle han få ytterligare massnedgång av vikten kommer jag definitivt ta honom till veterinären. Men så länge han mår bra och uppenbart är lyckligare så avvaktar vi!
Tack iallafall för er uppmuntran till veterinären och faktan ni gett, dessa tar jag till mig 🌺
Om någon har tips på hur man tränar in sele+koppelpromenader på en 7årig katt så får ni gärna skriva dessa i kommentarerna eller PM mig 🙂