Kattunge som hetsäter och stjäl mat
Hej!
Jag har två kattungar, ca 4 mån gamla. De är båda från ett katthem. Den ena av dem, hanen, kastar i sig sin mat och var i början väldigt orolig så fort den andra katten kom i närheten av hans skål. Han morrande och fräste, men vågade inte hindra henne om hon satte nosen i hans skål.
Nu har de varit hos oss ca 16 dagar och han verkar tryggare när han äter, han morrar och fräser inte längre under måltiden. Han brukade göra små turer ca 1 gång per minut från matskålen för att kolla vad den andra kattungen gjorde, för att hålla koll på henne, innan han fortsatte sin måltid. Jag upplever att detta beteende också minskat.
Han äter mycket långsamt, jämfört med den andra katten, men han gör sitt bästa för att kasta i sig maten. Jag tror bara inte han är så bra på det. Han skulle nog vilja äta fortare om han kunde.
Nu har jag och min partner märkt att mellan måltiderna går han ofta och letar efter mat, ser om vi lämnat en tallrik framme, nosar i skåp och lådor, och hoppar upp på diskbänken för att se om där finns mat. Tyvärr råkade han få tag på en köttbulle en gång när vi hade köttbullssmörgåsar framme. Då rullade han ned den på golvet och försvarade den sedan med fräs och morr, från den andra katten. Vi tror inte ens att han tycker om köttbulle, han märkte nog bara att det eventuellt var ätbart. Det är inte som att han kan ha varit särskilt hungrig heller, vi ger dem bra med mat, på bestämda tider.
Vi tror att han har varit med om att få för lite mat, kanske svultit, när han var liten, och att det är därför han beteer sig så här runt maten.
Vad kan vi göra?
Vi provade idag att låta skålarna stå framme med mat hela tiden, men resultatet blev bara att den andra katten gick och glufsade i sig allt… Vi tänker väl fortsätta lite till med den taktiken, fylla på skålarna så de alltid är fulla, men vi är rädda att katterna ska bli för tjocka och att de ska gå och äta så fort de känner att de vill stimulera sig med något, istället för att leka etc, vilket inte är optimalt. Det är inte ett beteende vi vill främja, min systers katt är jättetjock för att hon fick för lite stimulans och alltid hade mat framme. Naturligtvis gör vi vårt bästa för att stimulera katterna och leka med dem, men vi är ju inte alltid hemma/vakna heller..
Jag har läst om sådana äta-långsamt-skålar som kanske kan hjälpa, någon har tips på bra sådana?
Eller andra bra tips på hur vi kan få vår lille kille att desperat sluta leta mat hela tiden. Han verkar föredra att göra det framför att leka med oss eller den andra katten :(
God fortsättning också allihop!
Ge fri tillgång på blötmat och om ni vill ge torrfoder, ge det i små portioner.. Mjau/Bozita är bra blötfoder och t.ex. Applaws är ett bra torrfoder..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Kanske en aktiverings boll skulle funka för honom?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Fri tillgång till mat i aktiveringsleksaker, det finns både enkla och mer avancerade..
Om det är så att de svultit och fått för lite mat under sin uppväxt är det en mycket trolig grund till deras beteende. Nu är de så pass unga och varit så kort hos er, jag skulle tro att de snart lär sig att mat kommer regelbundet och då kommer deras sätt med all säkerhet att ändras. Ge dem lite tid så ska du se det kommer bli bra.
Tack snälla :)
1# Varför är det bättre med blötfoder? Innehåller det mindre energi? :)
Blötmat innehåller minst 70% vatten och mättar bättre. Ge blötmat 4-5 gånger per dag istället! :)
#6 Jag har inte svarat då jag inte varit på iFokus på ett tag.., men precis som #7 skriver så är det vätskan i blötmaten som gör att det tar längre tid för katten att äta. Många gånger är det även större bitar och det gör även att de äter lugnare och man kan låta blötmat stå framme då de inte äter mat som är dålig (den håller i flera timmar i rumstemperatur).
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉