Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1664 ggr
[trazy]
0

mina katter altid varit ute kater.

Nu har vi flyttat hur skall jag släppa ut de första gången. Snälla endast seriösa svar och förstör inte tråden. Vad bör jag tänka på fritt om jag övervaka eller i selle

Maria
1

Det finns en sajt som heter utekatter i Fokus😉

/Maria

Fridaaaa
2

Vänta 2-4 veckor efter du flyttat och gärna under övervakning första dagarna i alla fall

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gronstedt
1

När de varit inne ett par veckor så börja med att gå ut med dem  sele. Låt dem gå som de vill och häng med dem, men vänd när de gått så långt som du tycker är lämpligt och var noga med att de lär sig hur de ska komma in igen. Om de har lucka, så öva på att gå ut och in genom den i sele, om de ska "knacka på dörren" så låt dem göra det innan dörren öppnas och de får gå in. Träna med sele tills det funkar varenda gång. Sedan kan du börja låta dem gå ut under övervakning.

Det kan vara smart att bara släppa ut en i taget i början, då kanske de är mer angelägna att gå hem till kompisarna snart.

Du kan också fråga på utekatter.ifokus.

Zepp
1

Som sagt vad ta tid på dig först o främst!

Sen så är övervakning den första tiden av nöden, de behöver lära sig sin nya omgivning.

Sen kan det finnas andra katter där som anser att det är deras habitat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sjöstjärna
1

De bör vara inne minst tre veckor innan du släpper ut dem för det är så lång tid det tar för kattens geografiska kompass att ställa om sig till sin nya position, annars är risken är att katten börjar traska hemåt till det gamla stället.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[trazy]
0

5 förlåt men vadå geografiska kompas fatta noll

Zepp
4

Kalla det vad du vill, men vill de hem och de anser att ert förra hem är deras hem så.

Först skall de betrakta den nya bostaden som deras hem, sen skall de lära sig att hitta i omgivningen.

Sjöstjärna
2

Precis, katter har en inbyggd känsla för var de befinner sig, det är det som gör att de är så bra på att hitta hem, de har som en gps i huvudet. Det tar cirka tre veckor för denna "katt-gps" att ställa in den nya positionen som "hem", innan dess ligger den gamla kvar och under den tiden bör de hållas inne så de inte riskerar villa bort sig eller ge sig iväg på vandring till det gamla hemmet.

/Sjöis

[trazy]
0

bara gått 2 v och hon var ute med mig själv utan nåt hände

Zepp
1

Bra, vänj henne vid omgivningarna.

Sjöstjärna
3

#9 Vad menar du skulle hända? Det är ju inte så att hon blir alldeles virrig och springer bort bara hon kommer ut, speciellt inte om du går med henne. Men släpper man ut en katt att ensam ströva fritt på ett nytt ställe och den vandrar iväg för att upptäcka omgivningarna så är risken stor att den går bort sig.

/Sjöis

[trazy]
0

11 den kunde klätra´t upp i trädd slås med de andra katena som var ute gömt sig under buskar mm

Fridaaaa
2

#12 Fast är du med och det bara hänt någon gång att katten varit ute så är det ju inga "garantier".

[trazy]
0

12 nej nej men hon var ute jämt där vi bodde inan

Fridaaaa
1

#14 Nu skrev du till dig själv ;)
Jo fast är skillnad mellan områden man bor på

[trazy]
0

15 skrev till mig själv vadå

Fridaaaa
1

#16 Ja du skrev siffran till din egna kommentar = skrev till dig själv 😉

[Emma--]
1

Jag skulle inte stressa fram det, bättre att vänta ett par veckor extra så katten verkligen känner sig hemma så att risken minskas att katten kommer gå  vilse eller försöka leta sig till sitt gamla revir.

[Annamaja27]
0

Jag har flyttat ett antal gånger med mina två katter. Samt varit på tillfälliga semesterboenden där katterna fått följa med. Vet inte om mina katter är speciella på något sett men allt jag gör är att följa med dem ut de första gångerna. Jag ser till att de utan vidare kan ta sig in som de vill om de blir skrämda vilket de lätt blir i början. De är ganska försiktiga när de kommer på ett nytt ställe. De verkar uppskatta att jag följer med dem och att vi utforskar omgivningen tillsammans. De har aldrig haft svårt att veta var de ska ta vägen eller sprungit bort. De har fått gå ut ganska omgående. Speciellt på sommaren är det ofta svårt att hålla dem inne eftersom ytterdörren ofta står på vid gavel.

Jag har som sagt var aldrig oroat mig för att de ska försvinna. Där jag är, håller sig också mina katter.