Frisk utekatt behöver ett nytt hem...
Hej, stort problem med liten katt…
jag 'äger' tillsammans med min xfru en frisk honbondkatt som kommer in när hon vill äta, på vintern vill hon in och sova i sängen… då går hon även på lådan utan problem. Katten är - som de flesta? - revirbunden och hon ÄGER närmaste omgivningen: vilket både rävar och andra katter fått erfara:
POFF, född 1999, är en brunsvart pigg hona som är steriliserad, självklart rumsren, något överviktig; hon accepterar endast människosällskap i form av husse & matte. Snäll och foglig, fast alltså folkskygg. Ej försäkrad.
X & jag bor tyvärr fortfarande under samma tak, och jag vill sälja huset och skapa ett nytt liv, men vad händer då med kisse? Hon (kisse) är mitt allt, och jag är nästan beredd att göra allt för att hon skall må bra. Men, jag kan inte vara kvar där.
Nu måste huset säljas, och vi vet inte vad vi skall göra med kisse. Min x hotar med avlivning (kattens) om jag genomför husförsäljningen.
Vad göra?
*Lämna katten åt sitt öde? - A big NO NO!
*Avliva? - Över min döda kropp att avliva ett friskt djur!!!!
*Låta grannarna utfodra katten med foder betald av mig, givetvis, mot skriftligt löfte att så göra, samt att meddela undertecknad OMEDELBART om det verkar som om hon far illa på ngt sätt…? Jag står naturligtvis för vet-kostnaderna.
*Ta med lillan till min nya bostad, som kan bli en stadslgh… kan hon vänja sig med att vara inomhus 24/7, eller är det plågeri?
*Försöka få till ett boende på ngt kattpensionat/-hem mot betalning (of course)?
*Hon är pigg och rask, håller gnagarpopulationen nere, äter som en shetlandsponny - nästan. ---- HJÄLP!
Vh/desperat M
Om jag vore du skulle jag prova att ta med henne till lägenhet. Det kan vara lite gnälligt första tiden men så länge hon får aktivering och har bra klätter och klösytor tror jag hon kommer att vänja sig snabbt.
Om det inte funkar kan du alltid leta nytt boende för henne längre fram.
Håller med föregående om att det är alltid värt att prova skola om henne till innekatt. Det är inte plågeri så länge som hon blir aktiverad ordentligt. Det är den enda nackdelen med innekatter: det krävs att man som ägare tar sig tid och leker med katten och kanske även trånar den till stt gå ut i sele. Om lägenheter har balkong så brukar det oftast vara fritt fram att näta in den, har man uteplats så kan man bygga en rastgård (givetvis bör man prata med hyresvärden innan man drar igång).
Jag tycker med du ska prova att ta med katten. De flesta katter kan skolas om om man har nog tålamod och ser till att tillgodose kattens behov.
Tackar för tipsen så långt! Bra ideer det där med förströelsemöjligheter och att näta in balkong… har faktiskt haft en vän som gjorde det med gott resultat!!
Draculas knarrande vindbrygga(!??!?) låter iofs skönare än hennes "Jag vill …!!". Men som Kjell Höglund sade/sjöng -- man vänjer sig, man måste vänja sig…
Tack
Vh Micke
Jag tycker absolut att du borde ta med henne. :) Det går nog absolut bra. :)
Ta med henne! Hon börjar komma upp såpass i ålder att hon kommer bli mindre och mindre aktiv, varpå jag tror att hon kommer uppskatta att bara ligga hemma och lata sig hos en person hon känner sig trygg med och känt hela livet ❤️
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag tänker också så att hon närmar sig en äldre dams ålder och troligtvis kommer hon att bli lugnare och lugnare och gärna trivs med att ta de lugnt och mysa tillsammans med någon hon är trygg med. Så jag skulle också ta med henne till de nya boendet som naturligtvis görs så kattvänligt som möjligt! ;)
De kanske kan va en idé att prata med någon granne nu i förväg och lyssna med dom om dom är beredda att ta över katten (inte bara mata) ifall hon inte skulle kunna anpassa sig? Får hon god tid på sig så tror jag ändå att hon gör de, de kan va lite gny och gnäll ett tag i början men sen så tror jag hon accepterar sitt nya hem.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag hade också tagit med henne.
Ett annat tips är att i samma veva kanske skaffa en kattunge som sällskap åt "damen" i det nya hemmet.
/Maria
Jag hade försökt omplacera henne i området där hon bor nu. Det ÄR inte schysst att flytta in en såpass gammal katt. Annat lagt ut annons och flyttat henne till någon som kan ha henne ute.
#9 Då menar du att jag var oschyst som tog hem en 12 år gammal katt och låta henne leva livet här då? Hon är numera 16 år och flytten har inte påverkat henne överhuvudtaget. Jag ser absolut inget fel att flytta med en gammal katt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 - 9 skrev ju att det var oschysst att flytta IN katten. Om jag minns rätt har väl dina katter möjlighet att vara utomhus om de vill? Du tolkade nog hennes text fel där.
#11 Ja jag vet det och jag håller personligen inte med det hon skrev.
Ja om de vill kan de det om de vill. Men katter är väldigt anpassningsbara. Jag skulle kunna ha Fia som hon heter enbart inne också, hade inte påverkat henne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En av mina katter var utekatt varje helg och på somrarna och alla lov. Resterande tid var han innekatt i stan och det fungerade alldeles utmärkt.
Jag tror också att katter är mer anpassningsbara än vad vi föreställer oss.
/Maria
#12 Okidoki, tänkte bara om du missförstod. :) Jag har ingen åsikt i frågan då jag inte har en katt :)
#10 Ja, jag tycker inte det är särskilt schysst. Jag har själv fått ta in mina katter pga en flytt. De hade då varit utekatter i ett år ungefär. Den ena blev överviktig (men bantar) och den andra har varit helt tokig. Nu efter ett år inne så är det så klart okej, men vi letar ändå nytt boende för att de ska kunna vara ute. Jag tycker att man ska försöka undvika att ta in utekatter om möjligt. Helst om de levt ute så länge som TS. Klart att det går att ta in, och katten kan må bra ändå, men jag tycker att det ska undvikas on möjligt.