Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6819 ggr
jossans
3

Han kissar på mig?

Hej,
Jag och min sambo skaffade köpte våran lilla Gizmo för snart fyra veckor sedan och han har varit så himla  duktig med på att gå på lådan och är fortfarande jätte duktig men han har börjat kissa i våran säng…

Men det är inte var som helst i sängen och när som helst utan han kissar endast på mitt täcke och gör det BARA på morgonen. Och han gör det när jag har vaknat och ligger kvar i sängen en stund och inte under tiden jag sover…

Jag har ju varit i väg och praktiserat sedan vi fick hem han men min sambo har varit hemma med han varje dag  hela dagarna, kan hans beteende bara vara riktat mot mig bara för att jag har varit iväg så mycket på dagarna?

(Han ska inte vara ensamkatt utan vi letar hela tiden efter en liten kattkompis till han. Föreningen 9 liv kommer imorgon förmiddag och ska titta på hur vi bor då vi skrivit upp oss för en kattunge från dom)

OberonsMatte
0

Hur ser den erbjudna lådsituationen ut?

Sajtvärd Katter iFokus

jossans
1

Hur menar du? Lådan är alltid ren, vi rensar den från både nr 1 och 2 när det finns något att ta bort och vi byter lådan var tredje dag. Lådan är stor och står på samma ställe som när vi tog hem han.

OberonsMatte
0

#2 Jag menar antal lådor, typ av låda, placering av låda, sandtyp (märke och sort), mängd sand och hur ofta sanden rensas från kissklumpar och avföring. Detaljerna är viktiga.

Sajtvärd Katter iFokus

jossans
1

Våran lägenhet är på 46 kvm, vi har en låda som står inne på toaletten, vi använder Toa-lätt och har kanske 3 cm utav det i lådan. Som jag skrev förut så rensas lådan från kiss och avföring när det finns något. 

Han kissar och bajsar jätte duktigt på lådan…

OberonsMatte
2

#4 Ok, då är lösningen enkel. Byt ut toa-lätt till finkornig, klumpbildande sand så kommer det förmodligen lösa sig. Bra sand är t.ex. oparfymerad Extreme Classic eller Pussi Kompakt.

Sajtvärd Katter iFokus

jossans
1

Ok, vår teori är att han protestkissar för att han vill bli "underhållen", kan inte det vara problemet? För som sagt, han kissar ju och bajsar som vanligt i lådan utan problem…Det är bara kisseriet i sängen på morgonen som spökar…

OberonsMatte
5

#6 Katter har en extremt stark instinkt att endast kissa på ställen som de anser är lämpade för detta. Erbjuder man en optimal lådsituation  kommer katten att hålla sig till den 10 gånger av 10. Instinkten är så stark att de oftast även "står ut" med mindre bra lådsituationer, men då kan det visa sig genom att de ibland även väljer andra ställen.

När du beskriver din katts lådsituation finns det en sak som är uppenbart allt ifrån optimal utifrån katters naturliga instinkter och behov, och det är Toa-lätt. Katter vill ha mjukt, fräscht och grävbart underlag där de kissar, som t.ex. finkornig sand (eller kanske ett fluffigt täcke).

Sajtvärd Katter iFokus

jossans
0

Okej, tack för svaret. Då ska vi absolut testa det!

IceJossan
2

Det kan absolut vara en protest mot något annat än lådan, även om det i de flesta fall ändå löses genom att förbättra toasituationen för katten.

Eftersom er katt är ensam kisse så har han troligen astråkigt framåt morgonkvisten och behöver ha er uppmärksamhet. Antagligen har han då ingen lust att gå på dass först eftersom lådan ju inte är så inbjudande och han kan då passa på att kissa på er istället och göra två flugor på smällen: Göra sig kvitt kissnödigheten + visa er att han är missnöjd över er (uttråkad).

Bättre toainnehåll och en jämlik kattkompis att härja med utan att behöva vänta på er.

jossans
0

#9 Vi ska köpa ny sand idag så vi får hoppas att det blir bättre. Har bara svårt att tro att det bara är lådans innehåll med tanke på att han använder lådan hela dagarna annars och att det bara sker på morgonen. Tror mer på att han är uttråkad när vi sover som du säger Vi letar kattkompis hela tiden och hoppas vi hittar en här snart.

sagan
0

En katt kan sköta sig i många år trots att den inte tycker om lådsituationen. De vill göra rätt och är renliga. Så de kan absolut göra sina behov i lådan varje dag trots det. Så det är värt att prova. Se gärna till att ha två lådor. Ni kan prova att ha en  med toa lätt den andra med fin sand och se vilken han väljer. Det kan ju ge er en indikation på vad han gillar och inte gillar. ☝️😉

jossans
0

#11 okej då vet jag det! :) ja men absolut, köpte pussi kompakt, ska prova med två lådor så får vi se vad lilleskrutten säger! Tack för svar :)

sagan
0

#12 Pussi är inte jag så förstjust i men kissen kanske är, så prova er fram. Rekommenderar annars Classic och Compact Care.  Lukta gärna i lådan nån gång då och då. Deras näsor är känsligare än vad våra är samt närmare sanden. 🙂

jossans
0

Har märkt att pussi dammar rätt mycket men vi kör på det så får vi byta sen annars om det blir för jobbigt :)

kattöga
2

Använd gärna ättika med tvättmedlet när du tvättar täckena.. Om man bara använder vanligt tvättmedel så ligger det säkert doftrester kvar som katten kan känna av även om inte ni känner nåt. Och doftar det "kisslåda" om täcket, så är det ju risk att han använder det som det igen. Ättika tar bort lukten helt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jossans
0

Okej, vet att det finns något annat man kan ta mot fläckar som finns att köpa i djuraffärer. Min syster har urin off som jag ska prova, eller är det sämre än ättika?

kattöga
0

Jag har aldrig provat urin off, så jag vet inte alls hur bra det är. Jag har alltid 24% ättika hemma och vet att det funkar bra. Men du kan ju prova din systers urin off. Hoppas att det hjälper!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Niiinah92
0

#16 jag använder urin off, tycker det fungerar bra men jag kör även med ättika för att vara tvärsäker så hur bra det är själv vet jag inte, värt att prova dock. Jag kör som sagt kombon och det har fungerat toppen :)

jossans
3

Okej vad bra! Då ska jag köpa hem ättika :)
Kan meddela att han kissade i nya sanden i natt så inga blöta lakan eller kiss på matte idag inte, får se hur det går nu framöver. Har även kört med två lådor!

kattöga
0

#19 Va bra! Då kanske det räcker med att han fått ny sand som han gillar!

Ättika är bra att ha till väldigt mycket så det kan va bra att ha hemma. :)

Meeow! 

fredricakarlsson
0

Många katter gillar inte att kissa och bajsa på samma ställe. Så det kan ju ha varit så att han kanske ha bajsat i lådan under natten sen behövt kissa och då hittat ett nytt ställe att kissa på. Men hoppas det går bra nu när du bytt sand och har en till låda.