Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1521 ggr
pennangrön
0

Katt som klor på framtassar

Hej! 

Min katt på cirka 4 år verkar ha tappat alla sina klor på framtassarna, det ser inte infekterad ut, blöder inte och han verkar inte ha ont.  Alla klor på baktassarna är däremot kvar. 

Vad kan detta bero på och vad bör jag göra? 
Tack på förhand! :)

Myrrami
7

Jag skulle ta katten till veterinären. 

En frisk katt tappar inte bara sina klor på det sättet och om det är resultat av en skada kan det finnas fler skador du inte ser.

pennangrön
1

Tack! Kollade lite närmre på tassarna nu, och det finns klor kvar - men en jätteliten bit utav dem. Ser ut som att de blivit nedbrytna/ är spruckna. Men jag ska självklart ringa till veterinären idag.

Myrrami
1

Va bra att du gör det. Om han har svaga klor kan det bero på att han brist på något ämne eller andra underliggande orsaker.

Eller är han bara väldigt aktiv på att vässa dem. Men bra att kolla upp det. Om de inte hittar någon medicinsk orsak kan det vara bra att titta över stressnivån.

pennangrön
0

Han är inte aktiv på att vässa sina klor vad jag vet. Däremot kanske han kan vara stressad. Han har nämligen börjat kissa inne, inte mycket utan bara små små droppar. Kanske kan hänga ihop med klorna om han är stressad? Finns det några typiska tecken på en stressad katt?

exitingsvillemo
0

är katten kollad för UVI av veterinär? Eller andra urin-sjukdomar

annzoo
2

#2 vad sa veterinären?