Kokt kyckling vs rå kyckling
Jag har testat Canagan "Fresh Chicken" som består av kyckling, "varsamt kokt" i sin egen buljong och förtjockningsmedel (tror jag att det var). Mina katter älskar det! Och det blev ett enkelt sätt att få i dem Zylkene. Har nu kokat lite kycklingklubba (i enbart lite vatten) och det är precis lika gott, om inte ännu godare.
Jag vet att många här kan mycket om barf och mat för katter. Min fråga är enkel; Vad förlorar man på att (varsamt) koka kycklingen jämfört med att ge rå kyckling? Vitaminer, näringsinnehåll?
Jag är mest nyfiken. På vad som skiljer den rå kycklingen från den kokta, rent näringsmässigt.
Kycklingen får dom som "komplement", jag kommer inte att ge dom enbart kyckling som förda. Barfa helt kan jag inte göra som det är nu (med brist på frys m m).
Och, ja, jag vet, jag ger inte ben som är kokta.
Rå kyckling, är lite gott, men bara nån liten bit emellanåt. Men kokt kyckling är tydligen kalasgott! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Man förlorar inte nämnvärt av ämnen bara för att man kokar kött. Du kan jämföra lite på Livsmedelsverkets sida under livsmedelsdatabasen. Nu krymper ju kött vid tillagning och det jag har jämfört är alltså 100 g rått mot 100 g kokt. Samma vikt alltså, men i början var det ju mer av det okokta. Vet inte om min länk fungerar här men lägger in den ändå..
Det du kan göra är ju att koka kortare och kortare tid kycklingen och ge helt rått till slut.
Det du förlorar är ju att du inte kan ge benen om du kokar kycklingen och det skulle jag tycka vore ett väldigt dumt val att välja bort benet.
Stolt ägare till tre La permer
Det är främst vattenlösliga vitaminer och aminosyror man förlorar då de läcker ut i buljongen så försök att ta vara på buljongen. Även fett brukar lösa ut sig i buljongen. Kyler man ner buljongen brukar den bli gelé så du kan ju prova och se om dina katter gillar gelén.
Vad bra att man inte tycks förlora allt för mycket av att koka köttet! Då är det inte så viktigt att maten är rå (?) utöver att det är det mest naturliga för katten att äta den så, och för att benen inte kan tas tillvara.
#2 Tack, det kan vara ett bra tips. Hanen äter aldrig sina byten som han ibland (=ytterst sällan) fångar.
Jag tror han var 5-6 veckor när mamman dog och han hamnade på katthem. Några veckor senare adopterades han av sin husse. (Detta är drygt 10 år sen.) Så han har väl aldrig fått lära sig vad man kan göra med sina rov. Han är van vid skräpmat mest. Så jag jobbar på att försiktigt få honom att lära sig att äta renare mat, Bozita eller Mjau. Hittills har det varit tvärstopp.
Honan självbarfar så hon får i sig både rått och ben, så länge det finns nåt att äta ute. Hon har också ratat Mjau, men en del Bozita-sorter verkar vara goda enligt henne numera, så hon får mestadels det nu.
#3 Ja, jag har förstått att benen är viktiga. Men av alla "väldigt dumma val", så tycker jag detta är det bästa, eftersom jag vill få särskilt hanen att äta "renare"mat. Honan självbarfar ju, som sagt, så hon får i sig ben den vägen (utöver benmjöl i färdigmat).
Dessutom är ingen av dom jätte-sugna på rått kött (har provat flera ggr och flera sorter). Ett par tre ganska små bitar är ok, men inte mer.
Jag ska prova tipset i #2 för att få hanen att välja rått lite mer, för att kunna ge honom mat med ben i så småningom.
#4 Ja, så måste det ju vara, att vattenlösliga ämnen blir kvar i buljongen. Precis som med vår mat. Så igår gjorde jag faktiskt precis som du föreslår, jag kokade kycklingklubban i så lite vatten som möjligt. Och behöll det mesta av buljongen också. Buljongen, oavsett om den är vattnig eller geléaktig är också supergod! 😉
Imorse fick dom hemkokt kycklingfrukost och det var succé igen. Med extra buljong i. Och hanen har ätit en del Bozita idag - med kycklingbuljong iblandat! 😃
Tack för hjälp och tips allihop! 🌺
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
P.S. Ska prova att göra likadant med annat kött också. Funkar det så kan jag ju åtminstone göra eget "kompletterande foder". Det ska bli spännande. Och allra särskilt när jag lyckas skaffa hem en frys! (Längtar!)
Meeow!
Vet ni hur stor andel hemkokt (eller rått för den delen) kött som jag kan ge, som kompletteringsfoder till "vanlig burkmat", utan att äventyra näringsbalansen?
Meeow!
Du behöver ju se till att det "hemgjorda" innehåller också hjärta, lever, kalcium om det är större mängder du ger. Men en liten smakbit då och då spelar mindre roll.
#8 Ja, det är ju det som är frågan,. vad som är större mängder…….. hmmm……
Honan självbarfar, så det är hanen jag måste tänka lite extra på. Men om jag t ex skulle ge 1/3 eller 1/4 (dvs 25-33%) "hemgjord" kyckling" eller annat kött (ej inälvor od, sånt får komma när jag har frys) varje dag, och resten burkmat, behöver jag tillsätta andra ingredienser för balansens skull?
Tack för länken i #1 också, glömde tacka förut!
(Ska titta på barf.ifokus lite mer längre fram, men det är ju en hel vetenskap……. Men vill lära mej mer för att kunna barfa delvis iaf.)
Meeow!
Kan du variera kött så är det ju jättebra. Men över tid behöver du på de mängderna 1/4 -1/3 tillsätta lever och hjärta samt lite kalcium.
Men du behöver inte ge det varje dag. Utan du försöker få in det under en period av 7-10 dagar. Så räkna med att till din "hemgjorda" så bör det vara 17 % hjärta (är räknat på fryst, då en del av taurinet minskar vid frysning) och 5 % lever. Lite njure kan du också ge om du får tag på det. Men viktigast i detta är ju att katten äter av det och gör den inte det så kan du ju inte mer än bjuda och hoppas att den äter så småningom. Men allt detta kan du ju koka/steka och så småningom ge råare och råare. Kalcium brukar man räkna med 1 tsk/100 g kött. Och det kan ju vara mortlade/malda äggskal (en kaffekvarn är perfekt att mala äggskal i). Det finns en ny sida på FB Barf och färskfoder för katt. Där finns det allt från nybörjare till gamla rävar och alla frågor är välkomna.
#10 Åh, tusen tack för jättebra info! Toppen, då vet jag lite mer hur jag kan göra.
Och vad smart om man kan ge äggskal!! Ägg äter jag nästan varje dag så det är ju toppen om jag kan använda det som kalcium-tillskott. Ska smygsno Husses kaffekvarn. Hoppas jag inte glömmer att rengöra kvarnen bara, äggskal i kaffet blir nog inte poppis. 😉
Ben/benmjöl - är det vad man ger i kattmat för just kalciumet? (Hela ben för tuggeriet också förstås)?
Ska titta på FB-sidan också, tack igen! 🙂
Meeow!
Skölj bara ur och låt äggskalen torka innan du mal dem. Ev, kan du ta bort hinnan på insidan (lättast att nypa tag i kanten och bryta en liten bit av skalet och dra försiktigt, när du sköljt i ljummet vatten). Ev. sila det malda för att få bort rester, för stora bitar och hinnor.
För övrigt kan du ge benmjöl, kalk (ej mjölksyrad), foderkalk istället.
#12 👍
Ja, hinnan vet jag hur man tar bort, provade ett tag att göra dekorationer med krossade äggskal.
Då behöver jag inte leta efter benmjöl eller annat, eftersom jag ju alltid har ägg hemma.
Meeow!
Tänkte att jag ska försöka med att hälla/lägga på lite av "buljong-gelén" till råa köttbitar så småningom! Det kanske funkar……
Meeow!